آیا کاهش وزن موجب ریزش مو می شود؟

اگر پس از کاهش وزن ریزش مو را تجربه کرده اید، این مطلب را مطالعه کنید

مردان و زنان ریزش مو را به خصوص با بالا رفتن سن تجربه می کنند. اما آیا کاهش وزن نیز در نازکی و ریزش مو موثر است؟ برای آنکه متوجه شویم کاهش وزن چه تاثیری بر موها می گذارد ابتدا باید بدانیم علل ریزش مو چیست.

علل ریزش مو

بر طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا دلایل متعددی برای ریزش مو وجود دارد. اما باید بین طاسی و ریزش مو تفاوت قائل شد. بر اساس این تحقیقات، ریزش مو امری طبیعی است هرکس روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مو را از دست می دهد. اما طاسی زمانی اتفاق می افتد که ریزش و نازکی غیرعادی در موهای سر مشاهده کنید. پس دلایل طاسی چیست؟ طاسی دلایل مختلفی دارد.

وراثت:

احتمالا با الگوی طاسی مردانه آشنایی دارید اما باید بدانید زنان نیز ممکن است چنین شرایطی را تجربه کنند. الگوی طاسی زنانه نیز می تواند در برخی خانواده ها وجود داشته باشد و نوع آن با طاسی مردانه متفاوت است. طاسی زنان معمولا در قسمت بالا و تاج سر است. اغلب در چنین شرایطی بخش قابل ملاحظه ای از کف سر قابل مشاهده است. زنانی که سابقه الگوی طاسی زنانه در خانوده و فامیل داشته باشند، بیشتر احتمال دارد دچار این طاسی شوند.

تغییرات هورمونی:

بر اساس مطالعات انجام شده، تغییرات هورمونی می تواند عامل نازکی مو باشد. تغییرات در سطح آندروژن ممکن است موجب نازکی موی سر و زخیم تر شدن موهای صورت شود. ممکن است این تغییرات را طی یائسگی نیز مشاهده کنید. تقریبا دو سوم زنان طاسی بعد از یائسگی را تجربه می کنند.

سوء تغذیه:

کمبود آهن می تواند موجب طاسی شود. اگر گیاهخوار هستید، پریود زیادتر از حد معمول دارید یا اگر سابقه کم خونی در خانواده دارید، احتمالا طاسی ناشی از کمبود آهن را تجربه می کنید. برخی زنان برای جلوگیری از چنین شرایطی قرص آهن مصرف می کنند اما هیچ تضمینی نیست که این کار به جلوگیری از ریزش موی آنها کمک کند. بر اساس برخی یافته های علمی، مصرف کم پروتئین نیز می تواند موجب ریزش مو شود. از طرفی رژیم های غذایی که کالری بسیار پایینی دارند و مواد مغذی موردنیاز بدن را به آن نمی رسانند نیز می توانند موجب طاسی شوند.

استرس های فیزیکی و روانی:

گزارشات سلامت هاروارد حاکی از آن است که کسانی که تحت شرایط استرس و اضطراب شدید هستند طبیعتا طاسی را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این استرس های فیزیکی و روانی می توانند به طور ناخودآگاه موجب کاهش وزن شوند.

مشکلات تیروئید:

تیروئید پرکار نیز می تواند یکی از علل طاسی باشد. درواقع همه بیماران مبتلا به تیروئید ریزش مو را تجربه می کنند. پزشک شما می تواند برای اطمینان از اینکه غده تیروئید شما درست کار می کند یا خیر، آزمایشات روتین بگیرد.

کاهش وزن به تنهایی در لیست عوامل ایجادکننده طاسی قرار نمی گیرد. اما این لزوما به این معنا نیست که در صورت کاهش وزن هیچگونه طاسی تجربه نخواهید کرد. رژیم لاغری می تواند بسیار پر استرس و خسته کننده باشد و بدن را به سمت سوء تغذیه ببرد که در نهایت موجب طاسی می شود. بسیاری از زنان که پس از یائسگی یا به دلیل بالا رفتن سن، چاقی را تجربه می کنند احتمالا به دنبال رژیم لاغری می روند. مجموعه ای از مواردی که گفته شد می تواند موجب نازکی و طاسی موی سر شود.

در صورتی که دچار طاسی شویم، چه باید بکنیم؟

اگر ریزش غیرعادی در موی سر مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دلیل ریزش مو شرایط پزشکی یا داروهایی باشد که مصرف می کنید، پزشک به شما اطلاع خواهد داد. در غیر این صورت اگر علت ریزش مو استرس یا رژیم غذایی شما باشد، پزشک شما را به یک متخصص تغذیه یا متخصص سلامت روان معرفی خواهد کرد. یا ممکن است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا برای پیدا کردن علل ریزش مو و درمان آن، آزمایش هایی از شما بگیرد.

درمان هایی برای مشکل نازکی مو وجود دارد که عبارتند از:

ماینوکسیدیل (Minoxidil):

این دارو به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و نشان داده است بسیار موثر است. این داروها را می توانید بدون نسخه از داروخانه دریافت کنید.

اسپیرنولاکتون (Spironolactone):

این دارو توسط سازمان غذا و دارو برای زنانی که دچار نازکی مو هستند توصیه شده است اما امروز به طور گسترده ای توسط زنانی که دچار طاسی هستند مورداستفاده قرار می گیرد زیرا بر اساس مطالعات آکادمی پوست و موی آمریکا تاثیرات مثبتی داشته است.

علاوه بر این داروها، داروهای دیگری نیز برای مشکل طاسی و ریزش مو وجود دارد. متخصص پوست و مو تشخیص می دهد که کدام دارو برای شما مناسب تر است. لیزر و کاشت مو نیز از دیگر روش هایی است که برای درمان طاسی زنان استفاده می شود. اما این روش های درمانی برای همه مناسب نیست و همیشه اثربخش نیست. اگر دچار طاسی ناشی از کاهش وزن شده اید، با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید بهترین روش درمانی که برایتان مناسب است را معرفی کند.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.