کمبود خواب و مضراتش برای بدن

خواب در سلامت روحی و روانی, جسمی و عاطفی بسیار حائز اهمیت است

کمبود خواب به سلامتی آسیب می زند

اکثر افراد فکر می کنند در طول شبانه روز خواب مفید دارند. اما در واقعیت آنها فقط به سلامتیشان آسیب می رسانند. هر انسان به طور متوسط در ۲۴ ساعت شبانه روز باید ۷ ساعت بخوابد. البته برخی توصیه می کنند ۸ ساعت خواب مفید تر است. متاسفانه, اکثریت مردم به دلیل مشکلاتشان کمتر از ۶ ساعت می خوابند. کمبود خواب می تواند مشکلات حافظه, ناتوانی در تمرکز و تضعیف سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد. در صورت بی خوابی بدن شما توان مقابله با عفونت را ندارد و باعث اضافه وزن می شود.  باما همراه باشید تا بدانید اگر کمبود خواب دارید چه کاری باید انجام دهید.

مراحل خواب:

باتوجه به ملیت ها مراحل خواب به این صورت است:

  1. مرحله اول: گذر از بیداری و رفتن به خواب
  2. مرحله دوم: خواب سبک
  3. مرحله سوم: فرو رفتن در خواب عمیق
  4. مرحله چهارم: خواب عمیق
  5. مرحله پنجم: حرکت تند چشم در خواب

بدن شما معمولا چرخه خواب را از طریق این مراحل از آغاز تا پایان طی میکند و به صورت مداوم تکرار می شوند. در طول این مراحل خواب, اتفاقاتی رخ می دهد.

دو مرحله اول زمانی است که خلاقیت بصیرت و احساسات در اوج خود هستند. این زمانی است که شما آرامش را تجربه می کنید و تمامی حالاتتان به حالت اولیه باز می گردد. مرحله ۳ و ۴ مراحلی هستند که بدن شما از جمله سیستم عصبی مرکزی, تحت بهبود جسمی از فعالیت روزانه هستند. سیستم ایمنی بدن در این مرحله تنظیم می شود. آخرین مرحله، خواب REM است. در این مرحله ذهنتان شفاف است. در این فاز زمانی که شما خواب می بینید ذهنتان آن را محکم در حافظه نگه میدارد. این مرحله به دلیل توانایی یادگیری و کسب مهارت شما بسیار مهم است. زیرا این موارد در زندگی روزانه تان بسیار اهمیت دارند.

یک روال را حفظ کنید:

یک برنامه را حفظ کنید. تعطیلات آخر هفته بهترین راه برای جبران مشکلات ناشی از کمبود خواب است. هرشب در ساعت مقرر خوابیدن و در ساعت مقرر بیدار شدن روی سلامتی تاثیر بسیاری دارد. اگر بعضی عوامل, خوابیدن را برایتان سخت کرده سعی کنید شرایط محیط اطرافتان را بهبود ببخشید. می توانید از گوش بند و چشم بند خواب برای جلوگیری از نور و صدا محیط در وقت خواب استفاده کنید. اگر احساس می کنید کم خوابی دارید, به خودتان روزها و یا حتی ماه ها اجازه جبران بدهید.

وقتی مدت زمان طولانی بیدار هستید بدن به استراحت نیاز دارد. درنهایت اگر شما از روی یک برنامه منظم بخوابید و بیدار شوید بدنتان به آن عادت می کند. ۱۲ ساعت خوابیدن در تعطیلات آخر هفته راه خوبی برای جبران کمبود خواب است. اما خواب بیشتر از ۸ ساعت در طول هفته می تواند باعث کاهش در شناخت توانایی هایتان شود. یکی دیگر از دلایل کمبود خواب, بی خوابی نوزادان است. پدرومادرها با این مشکل آشنا هستند. نوزاد می تواند برنامه منظمی که برای خوابتان اجرا می کردید را بهم بریزد.

  • خواب در سلامت روحی و روانی, جسمی و عاطفی بسیار حائز اهمیت است. اگر می خواهید سالم و فعال باشید خواب کافی داشته باشید.
منبع dumblittleman.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.