چگونه گل شمعدانی را پرورش دهیم؟

گل شمعدانی را به راحتی در خانه ایرانی‌ها می‌توان یافت

اسم علمی این گیاه Pelargonium می‌باشد. معمولا چند ساله بوده و ارتفاع آن‌ها در طبیعت در حدود یک تا ۲ متر هم می‌رسد شمعدانی برگ‌های بزرگ، کرکدار و کروی دارد گل‌ها بزرگ و به رنگ سفید، قرمز و بنفش …و به شکل گل آذین چتر ساده روی ساقه ظاهر می‌شوند. گل شمعدانی، گیاهی با گل‌های کوچک و یا متوسط است که هم در گلدان و هم در باغچه خیلی خوب رشد می‌کند. اکثر شمعدانی‌ها در تابستان گل می‌دهند و باید در بهار کاشته شوند…گل شمعدانی، گیاهی با گل‌های کوچک و یا متوسط است که هم در گلدان و هم در باغچه خیلی خوب رشد می‌کند.

شمعدانی‌ها در تابستان گل می‌دهند و باید در بهار کاشته شوند. به طور قاعده کلی، بهترین زمان برای کاشت آن‌ها، بعد از آخرین سرمای زمستانی است. کاشت گل‌های شمعدانی، به کمی زمان و سعی نیاز دارد، ولی برای انجام آن به مهارت خاص و یا فضای زیادی نیاز نخواهید داشت.

گل‌های شمعدانی را خریداری کنید. گیاه مورد نظر خود را بر حسب رنگ و اندازه آن انتخاب کنید. به دنبال شمعدانی‌هایی باشید که خاک مرطوب و برگ‌های بانشاط داشته باشند. شمعدانی‌ها بر حسب نوع خود، ممکن است حداکثر ارتفاعی برابر ۱۸ سانتی‌متر داشته، و یا اینکه بیش از یک متر رشد کنند. گل‌های شمعدانی در برابر جابجایی مقاوم هستند، ولی جابجایی یک گیاه گل‌دار به مکانی که امکان سرمازدگی در آن وجود دارد، ممکن است باعث از بین رفتن گل‌های آن شود.

مراقبت از گل شمعدانی: 

گل شمعدانی قرمز
این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد

این گیاه به نور زیاد، گرمای معمولی، آبیاری فراوان، رطوبت کم تا متوسط خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود گل شمعدانی: 

کود مورد نیاز شمعدانی را باید به میزان ۵ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف کرد.

خاک گل شمعدانی: 

مخلوطی از خاک جنگلی ، تورب و ماسه، برای رشد و نمو گیاه شمعدانی مناسب می‌باشد. این خاک باید بدون ماده آهکی باشد.

ازدیاد: 

گل شمعدانی صورتی
انواع شمعدانی را می توانید به آسانی از اوایل تا اواخر تابستان تکثیر نمائید

انواع شمعدانی را می‌توانید به آسانی از اوایل تا اواخر تابستان تکثیر نمائید. قلمه‌های انتهایی ساقه را با یک چاقوی تیز به طول ۱۰ سانتیمتر جدا کنید و سپس انتهای قلمه را پس از جدا کردن برگ‌های پایینی در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر و قلمه قرار دهید . لازم است فقط کمی، مرطوب نگهدارید. ریشه دهی قلمه شمعدانی یک ماه طول خواهد کشید. دمای محیط را در این مدت روی ۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. زمانی که ریشه‌ها رشد کردند، گیاه را در گلدانی با قطر دهانه ۱۳سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت، بکارید. به خاطر داشته باشید قبل از هر آبیاری خاک گلدان تقریبا خشک شده باشد.

نحوه‌ای ساده‌تر تکثیر: 

روش تکثیر آن‌ها بدین صورت است.که قلمه نیمه چوبی را به طول حدود ۱۰ سانتیمتر از پایین محل جوانه قطع می‌کنیم و در یک بستر ماسه‌ای کشت می‌کنیم. تا بهار که احتیاج به ریشه‌زایی گیاه نیست قلمه‌ها را می‌توان در جایی نسبتا گرم نگهداری کرد. بعد از ریشه زایی و انتقال به گلدان، به محلی پر نور و دارای خاک غنی از مواد غذایی و نسبتاً عمیق نیاز دارد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.