آتشکده آدریان در تهران را بشناسید

این آتشکده 100 سال است که محل نگهداری این آتش و محل عبادت زرتشتیان است.

معبد یا آتشکده آدریان، تنها آتشکده شهر تهران است که آتشی است ورهرام (ورهرام آتش ترکیبی است از ۱۰ آتش زمینی و یک آتش که منشاء آسمانی دارد و اهمیت زیادی داشته و خاموش شدن آن با خاموش شدن دین همراه شمرده می‌شده است). این آتشکده ۱۰۰ سال است که محل نگهداری این آتش و محل عبادت زرتشتیان است.

سنگ بنای معبد در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست انجمن وقت زرتشتیان تهران ساخته شد و در مراسم خاصی، آتش آن پس از ۲۵ روز از یزد به این آتشکده آورده شد.

آتشکده آدریان مساحتی حدود ۲۴ در ۵۴ دارد و در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع قرار گرفته است. چهارگوش بودن آتشکده، تاکید بر چهار آخشیج زرتشت (عناصر چهارگانه) دارد. خاک و هوا و آتش در آتشکده وجود دارد و آب نیز در حوض و فواره مقابل آن.

از درب چوبی آتشکده که وارد می‌شوید، به ورودی راهرو پا می‌گذارید که سمت راست آن، خانه سرایدار و سمت چپ آن دری شیشه‌ای است که مورداستفاده سرپرست موبدان بوده است. پس از آنکه از راهرو وارد محوطه می‌شوید، حوض آبی رنگ و بیضی شکلی می‌بینید با دو درخت سرو در اطراف آن.

نمای آتشکده آدریان

داخل آتشکده از سه بخش مجزا تشکیل شده است: عبادتگاه که از سه جهت، محل نگهداری آتش را از شمال و جنوب و شرق احاطه کرده است. دوم، محل نگهداری آتش که افراد عادی اجازه ورود به آن را ندارند و در غربی‌ترین بخش آتشکده نیز اتاق یشت قرار گرفته که محل به جای آوردن مراسم مذهبی است.

زرتشتیان پس از ورود به نیایشگاه، به دستشویی کوچک گوشه حیاط می‌روند و دست و روی خود را شسته و سپس به سراغ کمد آهنی می‌روند و کلاه سفید معروف به “عرقچین” برداشته و سر می‌کنند. زنان از کشوهای همین کمد، روسری سفید برمی‌دارند و می‌پوشند. زنان و مردان پیش از ورود به نیایشگاه، کفش‌های خود را درمی‌آورند اما موبدان از این کار معاف هستند. زرتشتیان هنگام ورود مستقیم حرکت می‌کنند و به سمت پنجره شیشه‌ای که آتشدان در آن قرار دارد، می‌روند و برای ادای نذر، لیوان‌های کوچکی را از موبد گرفته که آب و روغن و فتیله دارد و آن را روشن می‌کنند.

امروزه مدیریت آتشکده برعهده کمیسیون دینی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران است. از آیین و مراسمی که در این مکان برگزار می‌شود، می توان به واج یشت (روز نخست گهنبار)، آیین درگذشتگان (سوم، چهارم، دهه، روزه ،سال)، نیایش اردیبهشت روز و مراسم نوروز و همچنین جشن آغاز زندگی عروس و دامادهای زرتشتی اشاره کرد.

معبد آدریان در سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۴۴۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. مکان آن، تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴ (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام) است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.