طرز تهیه آش شلغم

آش شلغم مخصوص طبس

شلغم سبزی است که ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد و در رنگ های مختلفی مثل سبز سفید یا بنفش وجود دارد. شلغم ها در اواخر فصل پاییز و زمستان به وفور وجود دارند، شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده‌است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.

کودکان خود را تشویق به خوردن شلغم کنید تا با طعم آن آشنا شوند و از خاصیت زیاد آن استفاده کنند، شلغم را به شکل های مختلفی در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از خواص این سبزی استفاده کنید.در این مقاله آش شلغم را بر اساس دستور پخت مردم طبس آموزش داده می شود. این دستور برای حدود ۱۰ نفر می باشد.

آش شلغم و شلغم
آش شلغم
  • مواد لازم

  • درشته گندم (گندم آسیاب شده): ۲ لیوان
  • ماش: نصف لیوان
  • برنج نیمدانه: یک چهارم لیوان
  • شلغم: به مقدار دلخواه ۱۰ تا ۱۲ عدد
  • پیاز: متوسط  ۲ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار کافی
  • نعنا خشک ساییده: ۲ قاشق غذا خوری
  • کشک ساییده یا آب نارنج: به دلخواه برای چاشنی
  • طرز تهیه:

 ابتدا قابلمه مناسبی را برداشته و پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید تا طلایی شود سپس کمی زردچوبه و فلفل به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید، سپس نعنا خشک را افزوده و چند لحظه تفت دهید تا نسوزد.برنج را پاک کرده و بشویید.درشته گندم و ماش را جداگانه چند ساعت خیس کنید.برنج، گندم و ماش را به پیاز و نعنا داغ اضافه کنید و قابله را بیشتر از نصفآن، آب بریزید.

سپس شلغم ها را هم شسته و سرو تهش را زده و به مواد اضافه می کنیم شلغم ها را به سلیقه خود می توانید به هر اندازه که مایل هستید خرد کنید، اگر شلغم ها ریز هستند می توانید فقط سرو تهش را بزنید و بدون ریز کردن درون قابلمه بریزید. این کار ظاهر زیبایی به آش می دهد ولی برخی بچه ها شلغم درسته را در غذا دوست ندارند بنابراین بهتر است آن را نگینی خرد کنید.مواد بالا بایستی با حرارت زیاد بجوشد و وقتی جوش آمد کف روی آن را گرفته  و شعله را کم کنید تا لعاب دهد. در این مرحله غذا را مزه کنید و به دلخواه خود نمک بریزید. هر چند دقیقه آش شلغم را هم بزنید تا ته نگیرد.

در آخر با توجه به ذائقه از کشک ساییده یا آب نارنج برای چاشنی استفاده کنید، کشک را به درون قابلمه افزوده و هم بزنید و اجازه دهید تا ده دقیقه بجوشد سپس شعله را خاموش کنید. آش شلغم اکنون آماده است در ظرف مناسبی بریزید و سرو کرده و نوش جان کنید. برای تزیین آش شلغم با مقداری نعنا داغ و کشک و پیاز داغ روی آش شلغم را تزیین کنید و یا برش هایی از نارنج را در گوشه های ظرف قرار دهید.آش شلغم برای روزهای سرد زمستانی مناسب است و شما می توانید آن را برای عصرانه و شام میل کنید و سعی کنید آش شلغم را داغ سرو کنید. برای افرادی که سرما خورده هستند غذای مناسبی است، در طول زمستان سعی کنید در بین برنامه غذایی شما باشد تا بدن شما را از سرما خوردگی ایمن نگاه دارد.

منبع یادبگیردات کام
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.