آموزش برنامه نویسی  VBA در محیط اکسل برای مبتدیان  

نحوه کار با VBA در Excel 2016

اگر به صورت مداوم از اکسل استفاده می‌­کنید، لازم است با این ابزار قدرتمند آشنا شوید! یک محیط برنامه نویسی در اکسل وجود دارد که VBA نام دارد و به معنیVisual Basic for Applications یا همان برنامه نویسی ویژوال بیسیک برای برنامه‌­های کاربردی می­‌باشد که به شما امکان ایجاد ماکروها و قالب­‌های کاربری، اضافه کردن یک کادر پیام، اجرای کد در داخل یک سند و قابلیت‌­های بیشتری را می­‌دهد. با VBA شما می‌­توانید کارهای تکراری خود را محدود کنید. لازمه این کار یادگیری ماکرو و برنامه نویسی است.

این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید کار خود را با یک پروژه ساده در VBA شروع کنید: با ایجاد یک button یا همان دکمه ارزش یک سلول انتخاب شده از GBP به USD تبدیل می‌­شود. ما در این مقاله VBA را معرفی خواهیم کرد و شما را در مسیر ایجاد پروژه‌­های پیچیده­‌تر قرار می‌­دهیم.

در اینجا نحوه کار با VBA در Excel 2016 آغاز می‌­شود:

دسترسی به کنترل‌های تب Developer

قبل از اینکه آموزش VBA را فرا بگیرید، ممکن است لازم باشد که صفحه اکسل را باز کرده و تنظیمات مربوطه را انجام دهید تا تب Developer به عنوان بخشی از نوار نشان داده شود. برای انجام این کار، به File> Options> Customize Rib مراجعه کنید. شما همچنین می‌­توانید از طریق نوار، کلیک راست کرده و گزینه Customize Ribbon را انتخاب کنید.

تنظیمات اکسل برای برنامه نویسی

در قسمت)  Customize Ribbon>  Main Tabs لیست سمت راست)، گزینه Developer را بررسی کنید (اکنون در تصویر بالا بدون علامت است).

یک Button ایجاد کنید

برای شروع، یک Button (دکمه) ایجاد کنید. سپس در مرحله دوم، کد VBA   را به آن Button اضافه کنید.

برای انجام این کار، یک صفحه جدید اکسل باز کنید، سپس به تب Developer مراجعه کنید. برای انتخاب یک ActiveX Command Button ، مطابق تصویر پایین از قسمت کشویی Insert در بخش Controls استفاده کنید.

ایجاد دکمه برای برنامه نویسی در اکسل

Button را در اندازه مناسب کشیده و در مکان موردنیاز قرار دهید، اندازه آن قابل تغییر است.

قرار دادن دکمه در مکان مناسب برای برنامه نویسی در اکسل

اکنون می‌­توان کد را پیوست کرد، روی Button کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. در اینجا باید دو تغییر ایجاد کنید. اول نامی (Name) که در حین برنامه نویسی برای اشاره به Button استفاده می­‌شود، دوم عنوانی که متن را روی Button نمایش می‌­دهد (Caption) را تغییر دهید. شما می‌­توانید هر آنچه که برای این برچسب‌ها دوست دارید را انتخاب کنید، اما به خاطر داشته باشید هر زمان که در حال تنظیم کد هستید، باید مبدل ConverterButton را تغییر دهید.

دکمه converter در برنامه نویسی اکسل

اکنون می­‌توانید از قابلیت‌های Button استفاده کنید.

اضافه کردن برخی از کدها

کد گذاری با VBA در یک محیط جداگانه به رابط استاندارد اکسل بستگی دارد. برای دسترسی به آن، مطمئن شوید که Design Mode در تب Developer فعال است، سپس روی button که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید، کلیک راست کرده و View Code را انتخاب کنید.

design mode در برنامه نویسی اکسل

صفحه‌ای همانند تصویر پایین مشاهده خواهید کرد:

پنجره کد برنامه نویسی در اکسل

اکنون شروع و پایان کد به صورت دو قطعه آبی از تابع وجود دارد، اگر شما نام دیگری را برای ConverterButton انتخاب کرده‌اید، باید اصطلاح مربوطه را در نسخه خود از این پنجره مشاهده کنید.

برای انجام روند تبدیل ارز، از کد زیر بین دو قطعه که در بالا ایجاد شده است استفاده کنید:

ActiveCell.Value = (ActiveCell * 1.28)

این قطعه کد بیان می‌­کند که مقدار جدیدی از سلول که کاربر انتخاب کرده است مقدار فعلی ضرب شده با مقدار ۱.۲۸ نرخ ارز از GBP به USD خواهد بود. در اینجا می‌­توانید نحوه تغییرات انجام شده با استفاده از کد نوشته شده در VBA را مشاهده کنید:

کد تغییرات برنامه نویسی در اکسل

سپس، ویرایشگر VBA را از طریق منوی File ببندید و به اکسل بازگردید.

تست فرآیند انجام شده

اکنون می‌­توانید فرآیند انجام شده را تست کنید، اما قبل از این کار، یک گام مهم وجود دارد. گزینهDesign Mode را برای متوقف کردن هر گونه تغییر بیشتر توسط Button غیر فعال کنید.

تست فرآیند کد برنامه نویسی در اکسل

سپس، یک عدد در سلول وارد کرده، آن سلول را انتخاب کنید و بر روی Button  کلیک کنید تا تغییرات فرآیند انجام شده در VBA را مشاهده کنید. اگر تمام تنظیمات را به درستی انجام دهید افزایش ارزش آن را در حدود یک چهارم مشاهده خواهید کرد. به این معنی است که این کد به درستی برای شما کار خواهد کرد!

مراحل بعدی

اکنون که یک Button ایجاد کرده‌اید و آن را برای اجرای کد VBA در اکسل استفاده می­‌کنید، می‌­توانید از همان روش اساسی برای انجام انواع پروژه‌­های مختلف استفاده کنید. شما می‌­توانید یک Button  ایجاد کنید و محتویات یک سلول مشخص را در برابر موارد دیگر در همان سند بررسی کنید.

امتحان کردن پروژه‌های متفاوت شما را به ویژگی‌­های مختلف VBA متصل می­‌کند. تا اینجا با محیط VBA آشنا شده‌اید. این اولین گام برای بررسی پروژه‌­های بزرگتر است. اگر مبتدی هستید، پروژه‌­هایی را انتخاب کنید تا شما را به مواردی که علاقه‌مند هستید نزدیک‌تر کند و گام به گام با نحوه عملکرد VBA آشنا شوید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. مصطفی اسدی می گوید

    سلام خدمت اساتید
    ممنون از اموزشهاتون
    من میخوام از vlookup در برنامه نویسی استفاده کنممیشه یه مثال بزنید

    میشه راهنمایی کنید فایل نمونه رو نتونستم بزارم

    1. دانیال قادری می گوید

      application.worksheetfunction.vlookup
      اینو بنویسید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.