آموزش دوخت دامن در منزل

به راحتی در منزل دامن بدوزید

خیاطی از انواع هنر‌های کاربردی است و اغلب خانم‌ها به خیاطی کردن علاقه‌مند هستند، زیرا با داشتن مهارت در این هنر می‌توانند لباس‌ها با مدل‌های متنوعی را برای خود و دیگران بدوزند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه دوخت دامن آشنا سازیم. اگر خیلی خیاطی بلد نیستید با این روش به راحتی و بدون الگو می‌توانید در منزل دامن بدوزیید.

مواد لازم برای دوخت دامن: 

  • ۱/۵ متر پارچه جین یا ضخیم
  • پارچه با رنگ متضاد یا گلدار ۰/۵ متر
  • کش با  ۲ یا ۱٫۵ سانتیمتر عرض
  • دکمه برای تزیین ۲ عدد

دوخت دامن پارچه طوسی و قرمز

اندازه گیری برای دوخت دامن: 

شما باید دور کمر شخص مورد نظر را اندازه بگیرید. برای جلو دامن به انداره نصف دور کمر پهنا و قد به د لخواهتان ( زیر زانو یا بالای زانو) برش می‌دهید. بهتر است دامن کوتاه باشد زیرا زیباتر می‌شود. ۱ تا ۲ سانتیمتر از هر طرف برای زاپاس دوخت برش کنید. 
برای پشت دامن چون کش به آن می‌دهیم و چین دارد می‌توانید به اندازه دور کمر برای پهنا ببرید که در اینصورت خیلی پرچین می‌شود. اگر می‌خواهید کم چین باشد سه چهارم دور کمر عرض پشت را بگیرید و برای قد پشت علاوه بر زاپاس، به اندازه پهنای کش بلندتر از جلو ببرید. یادتان باشد که اندازه کش را به بلندی دامن اضافه کنید…. .

نکته‌ای برای اندازه‌ها: 

برای مثال دور کمر ۵۶ و قد ۶۰. پشت با در نظر گرفتن اضافه برای درز و تا کردن و دوخت کش دو سانتیمتر: ۶۶ در ۶۰ پرچین و ۶۶ در ۴۶ کم چین. پارچه جین بریده و آماده کنید… .
دوخت دامن پارچه طوسی
برای جلو دامن نیاز به ۳ تیکه پارچه جین و ۲ تیکه پارچه با رنگ متضاد داریم…. اندازه بلندی تیکه‌ها مثل پشت دامن است واندازه تیکه‌ها با استفاده از نصف دور کمر تقسیم به ۳ بدست می‌آید…. . یعنی در مثال بالا جلو با در نظر گرفتن ۲ سانتیمتر جای درز گرفتن و تا زدن: سه تکه ۶۴ در ۱۳٫۵  (در اصل ۶۴ در ۳۲ است ولی چون می‌خواهیم دو پیلی بدهیم پارچه به سه قسمت برش می‌شود) از پارچه متضاد دو تکه ۶۴ در ۱۴ برش دهید. اگه پشت را کم چین گرفتید می‌توانید پیلی‌ها را باریکتر بگیرید.

دوخت دامن تکه ای

حالا تیکه‌ها را به هم بدوزید…. .

دوخت دامن سه تکهدر ناحیه کمر دامن پیله‌ها را شکل دهید و لبه کمر را به اندازه کش پشت کار تا کنید و کمر دامن را شکل داده و بدوزید… . 

دوخت دامن و پیله

پشت دامن را همین طور کش را در کمر قرار داده اندازه کنید بدوزید و در نهایت به تیکه جلو بدوزید.

دوخت دامن و پشت دامن

دوخت دامن و کمر دامن

دکمه‌ها را هم برای تزیین به جلو دامن وصل کنید…. .

دوخت دامن و دکمه

دامن آماده است.


مدل دیگری از دامن که می‌توانید در منزل بدوزید. 

دامن نیم کلوش بسیار زیبا است و برای همه‌ی اندام‌ها مناسب است. بهتر است پارچه‌ی این دامن نرم و لطیف باشد. قد دامن نیم کلوش را بنا به سلیقه می‌توان تا سر زانو و یا بلند در نظر گرفت. پاز ویژگی‌های دامن نیم کلوش این است که در قسمت کمر قالب بدن است، ولی از خط کمر به پایین دارای موج‌های کوچک است که به دامن جلوه‌ای خاص می‌بخشد. این مدل دامن برای تمام سنین مختلف مناسب است.

اندازه گیری برای دوخت دامن: 

اولین مسئله برای رسم الگو اندازه‌ی هر فرد است. بنابراین، باید اندازه‌های شخصی که می‌خواهیم برایش الگو بکشیم را به دست آوریم. برای رسم الگوی دامن به ۳ اندازه احتیاج داریم.

  • دور کمر: متر را در گودترین قسمت کمر قرار داده، کمر را اندازه می‌گیریم.
  • دور باسن: متر را در قسمت برجسته باسن از پشت قرار داده دور باسن را اندازه می‌گیریم.
  • قد دامن: متر را در قسمت پهلو روی خط کمر قرار داده، قد دامن را اندازه می‌گیریم.

دوخت دامن و الگوی دامن

 روش رسم الگوی دامن نیم کلوش: 

اندازه‌های لازم: 

  • کمر A
  • قد دامن B

مراحل رسم الگو: 

ابتدا خطی عمود در سمت چپ کاغذ می‌کشیم و سر آن را نقطه‌ی ۱ می‌گذاریم. از نقطه‌ی ۱ به اندازه‌ی ۲/۱ دور کمر پایین می‌آییم تا نقطه‌ی ۲ به دست آید. از نقطه‌ی ۲ به اندازه‌ی قد دامن پایین می‌آییم تا نقطه‌ی ۳ به دست آید. نقاط ۲ و ۳ را به مرکز ۱ پرگار می‌کنیم. از نقطه‌ی ۲ روی خط هلالی به اندازه‌ی ۲/۱ کمر اندازه می‌زنیم تا نقطه‌ی ۴ به دست آید. نقطه‌ی ۴ را به نقطه‌ی ۱ وصل کرده و به پایین امتداد می‌دهیم تا نقطه‌ی ۵ به دست آید. مناطق هاشور خورده را قیچی کرده، دور می‌ریزیم. خط ۲-۳ خط وسط جلو است. از این الگو یک بار روی دولای بسته‌ی پارچه در می‌آوریم. (وسط جلو روی دولای بسته) این دامن فقط یک درز در وسط پشت دارد. روش دوخت زیپ و کمر مانند دامن‌های قبلی است.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.