آموزش دوخت پرده ساده و شیک

با کمترین هزینه دکوراسیون منزل‌تان را تغییر دهید

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون منزل عوض کردن پرده‌ها است. می‌توانید برای عوض کردن پرده‌های منزل, خودتان دست به کار شوید و مدل پرده‌ای ساده بدوزید. در ادامه آموزش دوخت پرده ساده با آسان‌ترین روش را مشاهده خواهید کرد. از مدل پرده ساده می‌توانید به عنوان پرده پذیرایی و پرده آشپزخانه و پرده اتاق خواب استفاده کنید. مدل پرده ساده در انواع رنگ‌های متنوع موجود است و شما می‌توانید این مدل پرده را در منزل به راحتی بدوزید.

آموزش دوخت پرده ساده

برای دوخت پرده ساده ابتدا باید متراژ پرده را اندازه گیری کنید سپس اقدام به دوخت پرده نمایید..

محاسبه متراژ پارچه

  • طول و عرض قسمتی را که می‌خواهید پرده را نصب کنید اندازه گیری کنید.
  • نوع نوار پرده را مشخص نمایید.
  • جنس پارچه پرده را مشخص کنید.
  • برای پارچه‌های نازک و توری دو الی چهار برابر میله پرده به پارچه نیاز داریم و برای پارچه‌های ضخیم دو الی سه برابر میله پرده به پارچه نیاز دارید.
  • طرح پارچه پرده را مشخص کنید.
  • اگر پارچه پرده ساده و یا گلدار است ترکی پارچه به عنوان طول پرده استفاده می‌شود و اگر پارچه پرده حاشیه‌دار است ترکی پارچه به عنوان عرض پرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مدل پارچه‌های حاشیه‌دار می‌توانید پرده را به صورت یک تخته برش بزنید و بدوزید و برای پارچه‌های گلدار و ساده می‌توانید از چند تخته پارچه برای دوخت پرده استفاده کنید.

روش دوخت پرده 

دوخت پرده

برای دوخت این مدل پرده به الگو نیازی ندارید و ابتدا پارچه پرده را روی میز و یا سطحی صاف و تمیز پهن کنید اگر پارچه سرکج دارد می‌توانید به کمک یک گونیا علامت گذاری کنید سپس قسمت علامت گذاری شده را ببرید. از قسمت دو سر عرض پارچه که صاف کرده‌اید روی طول ترکی قد بدست می‌آید. تخته‌های پرده را که علامت گذاری کرده اید به یکدیگر وصل کنید و این خط‌ها را ببرید. قطعه‌های بریده شده را به صورت دو به دو در کنار یکدیگر قرار دهید و با فاصله ۱٫۵ سانتی متری از قسمت ترکی با دقت به یکدیگر بدوزید. در مرحله بعدی آموزش دوخت پرده ساده لبه ترکی قسمت کناری پرده را به اندازه ۱ سانتی متر تا بزنید و اتو کنید دوباره به اندازه ۲ سانتی متر تا بزنید و اتو کنید سپس با فاصله دو میلیمتری از لبه تا شده شروع به دوختن کنید.

لبه پایینی پرده را ابتدا به اندازه ۱٫۵ سانتی متر تا بزنید سپس اتو کنید و دوباره به اندازه ۱۰ سانتی متر دیگر لبه پرده را تا بزنید و اتو کنید سپس با فاصله ۲ میلیمتری از قسمت تا شده بدوزید. بعد از اینکه لبه پایینی پرده آماده شد قد محاسبه شده پرده را بعلاوه ۱٫۵ سانتی متر از لبه پایین پرده به طرف قسمت بالا اندازه بزنید و علامت گذاری کنید این اندازه را در طول لبه پایینی به طرف قسمت بالا به مدت چند مرتبه تکرار و علامت گذاری کنید و لبه بالایی را از روی این علامت‌ها تا زده و اتو کنید. اگر پارچه پرده نازک است به اندازه نوار پرده و ۱٫۵ سانتی متر به زاپاس نیاز دارید و اگر از پارچه ضخیم برای دوخت پرده استفاده می‌کنید به اندازه ۲٫۵ سانتی متر به زاپاس نیاز دارید. در صورت اضافه بودن قسمت بالای پرده می‌توانید آن را برش بزنید و دور بریزید.

در این مرحله از آموزش دوخت پرده ساده لبه بالایی نوار پرده را به اندازه ۱٫۵ سانتی متر پایین‌تر از لبه اتو شده قرار دهید و با کمک سنجاق این قسمت را ثابت کنید. با فاصله دو میلی متر از لبه نوار پرده شروع به دوختن لبه بالا و پایینی نوار پرده کنید سپس ابتدا و انتهای دوخت را دوخت معکوس بزنید. در مرحله آخر دوخت پرده ساده نخ‌های طرف آزاد نوار پرده را به صورت همزمان با یکدیگر بکشید تا پرده به اندازه پرده خور شود سپس نخ‌ها را به یکدیگر گره بزنید و چین‌های پرده را مرتب کنید و گیره‌های پرده را روی نوار پرده قرار دهید. پرده را روی میله پرده سوار کنید و با فاصله به چین پرده نگاه کنید در صورت نیاز می‌توانید چین‌های پرده را به صورت کامل مرتب کنید.

در این مطلب با آموزش دوخت پرده ساده آشنا شدید که امیدواریم با کمک این مطلب آموزشی بتوانید به راحتی پرده‌ای ساده و دلپذیر را برای قسمت‌های مختلف منزل خود بدوزید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.