آموزش مرحله به مرحله قلاب بافی

قلاب بافی یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار محسوب می‌شود

همانطور که می‌دانید قلاب بافی یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار محسوب می‌شود. قلاب بافی روند به هم پیوستن و به هم تنیدن حلقه‌هایی از نخ با استفاده از قلاب است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از ترکیب چندین گره ی پایه، انواع مختلفی از بافت‌های هنری از قبیل موارد زیر را خلق نمایید:

  • سبدهای مختلف
  • لوازم تزئینی
  • پوشاک
  • لوازم دکوراسیون
  • کیف
  • و..

۷ مرحله برای آموزش قلاب بافی: 

۱. گره ابتدایی و زنجیره زدن 

آموزش قلاب بافی و گره ابتدایی

کاموا را به صورت گره بین دو انگشت نگه دارید. به کمک قلاب کاموای آزاد را از بین حلقه بیرون بکشید. دوباره قلاب را وارد حلقه کنید و بیرون بکشید. بعد کاموای بین دو انگشت را رها کنید و بکشید تا گره محکم شود. به این صورت گره ابتدایی آماده می‌شود. سپس گره را بین دو انگشت نگه دارید، به همان طریق قبل، به کمک قلاب کاموا را بیرون بکشید، در این مرحله یک زنجیره ایجاد شده است. به همین ترتیب به اندازه مورد نظر زنجیره بزنید. توجه کنید در طول زنجیره زدن، کار را بین دو انگشت نگه دارید تا کار پیچ نخورد. وقتی به تعداد مورد نظر زنجیره زدید، با توجه به دستور پایه گفته شده را کار کنید.

۲. پایه کوتاه 

آموزش قلاب بافی و پایه کوتاه

ارتفاع پایه کوتاه یک زنجیره است. برای شروع کار زنجیره اول را رد کنید (در بعضی دستورها باید یک زنجیره اضافه در ابتدای کار بزنید.) این زنجیره به عنوان اولین پایه کوتاه حساب می‌شود. با توجه به تصویر اول، قلاب را وارد زنجیره بعد کنید و کاموا را بیرون بکشید و روی قلاب نگه دارید (تصویر ۲). سپس به کمک قلاب، کاموا را از درون حلقه‌های روی قلاب رد کنید (تصویر ۳). در این مرحله یک حلقه روی قلاب می‌ماند و یک پایه کوتاه ایجاد شده است. به همین صورت در تمام زنجیره‌ها یک پایه کوتاه بزنید. وقتی به انتهای کار رسیدید، برای رفتن به رج بعد، ابتدا یک زنجیره بزنید (معادل یک پایه کوتاه) و کار را بچرخانید. از خانه اول شروع کنید و در هر خانه یک پایه کوتاه بزنید. توجه کنید پایه را درون هر خانه کار کنید(تصویر ۶).

۳. پایه متوسط (ساده) 

آموزش قلاب بافی و پایه متوسط

ارتفاع پایه متوسط ۲ زنجیره است. برای شروع کار ۲ زنجیره اول را رد کنید (در بعضی دستورها باید ۲ زنجیره اضافه در ابتدای کار بزنید.) این ۲ زنجیره به عنوان اولین پایه متوسط حساب می‌شود. سپس یک مرتبه کاموا را دور قلاب بیاندازید (یک حلقه)، بعد قلاب را وارد زنجیره سوم کنید (تصویر اول) و کاموا را بیرون بکشید و روی قلاب نگه دارید (تصویر ۲). سپس به کمک قلاب، کاموا را در یک مرحله از درون حلقه‌های روی قلاب رد کنید (تصویر ۳). در این مرحله یک حلقه روی قلاب می‌ماند و یک پایه متوسط ایجاد شده است. به همین صورت در تمام زنجیره‌ها یک پایه متوسط کار کنید. وقتی به انتهای کار رسیدید، برای رفتن به رج بعد، ابتدا ۲ زنجیره بزنید (معادل یک پایه متوسط) و کار را بچرخانید. خانه اول را رد کنید و از خانه دوم به زدن پایه متوسط ادامه دهید. توجه کنید پایه را درون هر خانه کار کنید.

۴. پایه بلند (دوبل) 

آموزش قلاب بافی و پایه بلند

ارتفاع پایه بلند ۳ زنجیره است. برای شروع کار ۳ زنجیره اول را رد کنید (در بعضی دستورها باید ۳ زنجیره اضافه در ابتدای کار بزنید.) این ۳ زنجیره به عنوان اولین پایه بلند حساب می‌شود. سپس یک مرتبه کاموا را دور قلاب بیاندازید (یک حلقه)، بعد قلاب را وارد زنجیره چهارم کنید (تصویر اول) و کاموا را بیرون بکشید و روی قلاب نگه دارید (تصویر ۲). سپس به کمک قلاب، کاموا را از درون ۲ حلقه روی قلاب رد کنید(تصویر ۳)، یک مرتبه دیگر کاموا را از درون ۲ حلقه باقی مانده روی قلاب رد کنید(تصویر ۴). در این مرحله یک حلقه روی قلاب می‌ماند و یک پایه بلند ایجاد شده است. به همین صورت در تمام زنجیره‌ها یک پایه بلند کار کنید. وقتی به انتهای کار رسیدید، برای رفتن به رج بعد، ابتدا ۳ زنجیره بزنید (معادل یک پایه بلند) و کار را بچرخانید. خانه اول را رد کنید و از خانه دوم به زدن پایه بلند ادامه دهید. توجه کنید پایه را درون هر خانه کار کنید.

۵. پایه ۳ حلقه‌ای (سوبل) 

آموزش قلاب بافی و پایه 3 حلقه ای

ارتفاع پایه سوبل ۴ زنجیره است. برای شروع کار ۴ زنجیره اول را رد کنید (در بعضی دستورها باید ۴ زنجیره اضافه در ابتدای کار بزنید.) این ۴ زنجیره به عنوان اولین پایه سوبل حساب می‌شود. سپس ۲ مرتبه کاموا را دور قلاب بیاندازید (۲ حلقه)، بعد قلاب را وارد زنجیره پنجم کنید (تصویر اول) و کاموا را بیرون بکشید و روی قلاب نگه دارید (تصویر ۲). سپس به کمک قلاب، کاموا را از درون ۲ حلقه روی قلاب رد کنید(تصویر ۳)، این کار را دو مرتبه دیگر تکرار کنید(تصویر ۴). در این مرحله یک حلقه روی قلاب می‌ماند و یک پایه سوبل ایجاد شده است. به همین صورت در تمام زنجیره‌ها یک پایه سوبل کار کنید. وقتی به انتهای کار رسیدید، برای رفتن به رج بعد، ابتدا ۴ زنجیره بزنید (معادل یک پایه سوبل) و کار را بچرخانید. خانه اول را رد کنید و از خانه دوم به زدن پایه سوبل ادامه دهید. توجه کنید پایه را درون هر خانه کار کنید.

۶. پایه وصل (نامرئی)  

آموزش قلاب بافی و پایه وصل

پایه وصل ارتفاع ندارد و برای راه رفتن روی کار یا برای اتصال به کار می‌رود. برای پایه وصل قلاب را وارد خانه مورد نظر کنید و کاموا را بیرون بکشید، همان حلقه کاموا را از درون خانه مورد نظر بیرون بکشید. توجه کنید پایه را درون هر خانه کار کنید.

۷. شیاری جلو و پشت 

آموزش قلاب بافی و شیار

در قلاب بافی بافت شیاری می‌توان تمام پایه‌ها را کار کرد با این تفاوت که پایه‌ها فقط درون قسمت (شیار) جلو یا عقب هر خانه زده می‌شود. در بافت شیاری رج‌ها کمی برجسته می‌شوند.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

2 نظر
  1. کیان می گوید

    با سلام ممنون از سایت خوب شما

  2. saara می گوید

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.