به همسر خود ابراز محبت کنید

از ابراز احساسات خود خجالت نکشید

نقطه شروع زندگی مشترک در همه جا وجود محبت بوده و هست. اگر به یکدیگر محبت و عشق نداشتند و به عبارت دیگر اگر همدیگر را دوست نمی‌داشتند، در زیر یک سقف گرد هم نمی‌آمدند و خود را شریک یکدیگر قرار نمی‌دادند. پس محبت یکی از ستون‌های مستحکم خانه و خانواده است که زن و شوهر با تکیه بر آن در کنار هم به ادامه زندگی می‌پردازند و خودرا برای یک زندگی مشترک طولانی آماده می‌کنند.

مشکلی که امروزه در خانه مشاهده می‌شود و آنچه در مشاوره‌ها به آن رسیده‌ایم، این است که در بسیاری از خانواده‌ها زن و شوهر به هم محبت دارند ولی محبت و دوستی‌ها مخفیانه است نه آشکار، و بسیاری از خیانت‌ها و انحرافات و ناسازگاری‌ها و خدای نکرده از هم پاشیدن کانون گرم خانواده از اینجا سرچشمه میگیرد که مرد و زن نیاز یکدیگر را به محبت درک و اظهار نمی‌کنند.تردیدی نیست که زن و شوهر در هر شرایطی و در هر مقامی می‌خواهند مورد توجه و تحسین یکدیگر قرار گیرند و هر یک دیگری را متعلق به خود بداند.

اولین راهی که‌ کسی بخواهد همسر خود را عاشق خود کند اظهار محبت به اوست یعنی به زبان آوردن و تکرار کردن همین جمله ساده و بسیار پر معنا و با اهمیت ((دوستت دارم)) واقعا آب سردی به آتش کینه‌ها، کدورت‌ها، اختلافات خانوادگی کوچک و بزرگ. آقای عزیز!خانم گرامی! سعی کنید این محبت درونی را آشکار کنید و به زبان بیاورید و برروی کاغذ بنویسید یا به طریق دیگری که خود احساس می‌کنید به همسر انتقال بدهید. این موضوع هم به سن و سال ربطی ندارد. بعضی فکر نکنند این مربوط به زوج‌های جوان است، خیر به قول قدیمی‌ها ((دود از کنده بلند می‌شود)) هرچه بر سن می‌گذرد باید محبت بین زن و شوهر عمیق‌تر و آشکارتر شود. متاسفانه بعضی از خانم‌ها و آقایان که سن و سالی را در زندگی سپری کرده‌اند، گفتن این جملات را بد و نامعقول می‌دانند. درحالی که کاملا عاقلانه و منطقی است و بسیار در استحکام خانواده نقش دارند.

اسلام در بعضی از عبارات علاقه مرد به همسر خود را از اخلاق انبیاء می‌شمارد و چه بسا بالاتر از این برای مرد تصور می‌شود که ابراز محبت به همسر خود مقام تشابه به اخلاق پیامبران الهی را به دست آورده است. اسلام همواره می‌خواهد مردان نسبت به همسران خود از بهترین و با محبت‌ترین افراد باشند که با آنان مهر می‌ورزند و آنان را دوست دارند و به محیط خانواده علاقه مند بوده و اکثر اوقات فراغت و استراحت را در کنار همسر و فرزندان خود بگذرانند. البته این از هنرهای زن است که بتواند آسایش و اسباب استراحت مرد را در خانه فراهم نماید و مرد دلگرمی به خانه و خانواده داشته باشد. در این رابطه اسلام به مردها دستور می‌دهد که حق ندارند شب‌ها در غیر خانه خود بخوابند ،اگر در آن شهر، روستا و یا محل زندگی خود باشند ولو این که مهمان باشند.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: بی شخصیت است مردی که در شهر خود باشد ودر غیر خانه خود بخوابد.

خانم و آقای عزیز! آیا میدانید یک جمله‌ی با محبت و زیبا به همسر خود گفتن از قبیل (دوستت دارم) یا (برای تو احترام قائلم) و… و از این قبیل جملات چه اثر معجزه آسایی در روحیه‌ی خودتان دارد و تسکین دردها و ناراحتی‌ها و نگرانی‌ها و دلهره‌ها است.

امام صادق (ع) از رسول خدا چنین نقل می‌کنند: گفته مرد به همسرش که دوستت دارم هرگز از قلب همسرش خارج نمی‌شود.

محبت و همسر
به همسر خود عشق بورزید

لازم به ذکر است که محبت باید دارای چهار ویژگی باشد:

  1. زمان محبت؛ کی و چه موقع باید محبت کنید ، بعضی مردها زمان شناس نیستند.
  2. مکان محبت؛ کجا باید محبت کنید. آیا هرجا می‌شود اظهار محبت کرد.
  3. مقدار محبت؛ محبت مثل نمک در غذا است، اگر زیاد باشد شور و اگر کم باشد بی نمک می‌شود. البته در مورد زن و شوهر زیادی محبت نیکوتر است.
  4. چگونگی و روش و شیوه محبت؛ که باید زن و مرد از بهترین شیوه استفاده کنند، هم قلبی و هم زبانی و هم عملی.

خوب است از اکسیر محبت استفاده نمایید

نگذارند از محبت برای درمان و به عنوان دارو استفاده گردد.از محبت باید به عنوان ویتامین و انرژی استفاده شود، لذا سخنان گهربار مقام معظم رهبری به عنوان پدری دلسوز که در هنگام قرائت خطبه عقد ارائه می‌فرمودند، می‌پردازیم:

  • اگر در زندگی محبت وجود داشته باشد، سختی‌های بیرون خانه آسان خواهد شد.
  • در ازدواج، اصل قضیه محبت است، دخترها و پسرها این‌ها را بدانند، این محبتی را که خدا در دل شما قرار داده است حفظ کنید.
  • محبت، خانواده را پایدار می‌کند. محبت مایه آبادی زندگی است. کارهای سخت به برکت محبت آسان می‌شود.

دختر و پسر و عروس و داماد به هم محبت بورزند ، چون محبت ملاطی است که این‌ها را برای هم حفظ می‌کند در کنار هم نگه می‌دارد و نمی‌گذارد از هم جدا شوند. محبت خیلی چیز خوبی است.

منبع: برگرفته از کتاب (۴۰کلید طلایی زن و شوهر)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.