چطور به کودک خود درباره غریبه‌ها هشدار دهیم؟

درباره تفاوت بین غریبه‌های امن و ناامن با کودک صحبت کنید

همه والدین می‌دانند که باید در خصوص خطر ارتباط با غریبه‌ها با فرزند خود صحبت کنند. ممکن است در پارک باشند و ببینند کودکشان به سمت غریبه‌ای می‌رود یا از او خوراکی می‌گیرد. در چنین شرایطی والدین متوجه می‌شوند که کودکشان سریع اعتماد می‌کند و وظیفه والدین است که خطر ارتباط با غریبه‌ها را به کودکشان گوشزد کنند و به او بگویند هر کسی قابل اعتماد نیست (والدین عزیز دختر با اعتماد به نفس تربیت کنید).

چطور خطرات ارتباط با غریبه‌ها را به کودک گوشزد کنیم؟

اگر قصد دارید با کودک خود در خصوص غریبه‌ها صحبت کنید، این توصیه‌ها را مدنظر داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم هشدار خود را هرازگاهی تکرار کنید. تکرار این موضوع سبب می‌شود کودک به اهمیت آن پی برده و به درستی و روشنی آن را بفهمد.

“غریبه” را برایش تعریف کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید کودک شما دقیقا می‌داند منظور از “غریبه” چیست (یعنی کسی که آنها نمی‌شناسند). همچنین کودکان باید بدانند “غریبه مطمئن” هم وجود دارد. غریبه مطمئن کسی است که شما زمانی که به او نیاز دارید، از او کمک می‌خواهید. این افراد اغلب دارای اونیفرم هستند و شامل پلیس‌ها، آتش‌نشانان، دکترها و … می‌شود. همچنین غریبه‌های مطمئن می‌توانند کسانی باشند که از سوی گروهی به رسمیت شناخته شده‌اند مثل دوستان والدین.

لیستی از نبایدها برای او تعریف کنید

برای کودکان سنین پایین لیستی از نبایدهای مشخص و شفاف تعیین کنید. آنها باید با مرز و محدوده‌ها آشنا شوند. از جمله:

  • اگر پدر و مادر خانه نبودند، درب خانه را باز نکن.
  • با غریبه‌ها جایی نرو (حتی اگر حیوانات بامزه‌ای داشتند یا به تو آب نبات دادند).
  • اگر غریبه‌ای از تو کمک خواست (مثلا آدرس پرسید) به هیچ وجه سمت او نرو. بزرگترها به کمک کودکان نیازی ندارند.
  • در فضاهای عمومی از جمع دوستان و خانواده جدا نشو.
  • وقتی پدر و مادر خانه نیستند، تلفن را جواب نده.

نقش بازی کنید

برای آنکه به کودک نشان دهید در مقابل غریبه‌ها باید چطور عمل کند، یک بازی کنید. یک سناریو اجرا کنید، برای مثال “اگر در پارک باشی و یک غریبه از تو بخواهد سگش را نگهداری، چه می‌کنی؟”. به آنها بگویید وقتی یک غریبه به آنها نزدیک می‌شود، چه باید بکنند. این ۴ عمل را به کودک خود بیاموزید. “نه گفتن، رفتن و فرار کردن، جیغ کشیدن و گفتن”. یعنی کودک باید وقتی غریبه‌ای خواست به او نزدیک شود، نه بگوید، فرار کند، فریاد زده و کمک بخواهد و هرچه اتفاق افتاده را به بزرگترها بگوید.

یادتان باشد مهمترین راه‌حل برای حفظ امنیت کودکان این است که بدانید در تمام لحظات کجا هستند.

منبع liveabout.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.