چطور بو و لکه سیگار را از بین ببریم؟

لباس‌ها را به شیوه صحیح شستشو کنید تا لکه ماندگار نشود

سیگار لکه زرد و بوی قوی بر روی لباس، فرش و اثاث منزل به جا می‌گذارد. متاسفانه پاک کردن لکه نیکوتین سخت است. قبل از آنکه بخواهید لکه را پاک کنید، ابتدا لباس‌هایی که به طور معمول نمی‌پوشید را شسته و خشک کنید، سپس در ساک یا کیف (غیرپلاستیکی) قرار داده و نگه دارید. این کار از باقی ماندن بو و لکه سیگار روی لباس جلوگیری می‌کند.

پاک کردن لکه نیکوتین از لباس‌های نخی یا کتانی

یک لیتر آب گرم را با ½ قاشق چایخوری مایع شستشوی قوی ترکیب کنید. لکه نیکوتین را به مدت ۱۵ دقیقه در این محلول خیس کنید سپس آب اضافی آن را بگیرید. لکه باقیمانده را با الکل بشویید تا لکه کاملا محو شود. سپس آن را به طور معمول شستشو دهید.

پلی استر، ابریشم مصنوعی، آکریلیک یا لباس‌های نایلون

با ترکیب گلیسیرین، مایع ظرفشویی و ۸ برابر آن آب در یک بطری بزرگ، یک شوینده درست کنید. روی آن برچسب بزنید و درب آن را محکم ببندید تا از تبخیر جلوگیری شود.

یک اسفنج را خیس کنید و به لکه بزنید. اسفنج را از مرکز لکه بمالید و به سمت بیرون بکشید. چند قطره از شوینده‌ای که گفته شد و چند قطره سرکه سفید راروی لکه بریزید. لکه را با یک پد پنبه‌ای یا پارچه سفید بپوشانید و بگذارید پد روی لکه بماند تا لکه را به خود جذب کند. لکه را تا زمانی که محو نشده است، مرطوب نگه دارید، سپس آن را آب کشیده و به شیوه معمول بشویید.

اگر لکه محو نشده باشد و شما لباس را شسته و خشک کنید، لکه ماندگار خواهد شد. بهتر است قبل از دور ریختن لباس، توصیه‌های گفته شده را رعایت کنید.

استفاده از سفیدکننده برای لکه نیکوتین

برای هر لباس قابل شستشو، نیاز است پس از پاک کردن لکه سفیدکننده بزنید، با استفاده از ترکیبی از مایع سفیدکننده یا وایتکس و آب سرد. دستورالعمل روی بسته‌بندی سفیدکننده را بخوانید تا بدانید چه مقدار از آن برای هر گالن آب کافی است. پارچه را در این محلول قرار داده و بگذارید حداقل ۸ ساعت در آن خیس بخورد. رنگ آن را چک کنید، اگر به اندازه کافی سفید بود، به شیوه معمول بشویید. اگر زرد بود، یک محلول سفیدکننده جدید درست کنید و همین روش را تکرار کنید. ممکن است لازم باشد چندین بار این روش را تکرار کنید تا پارچه به اندازه کافی سفید شود.

خشکشویی

اگر لباس شما تنها بایستی به شیوه خشکشویی شسته شود، باید نوع لکه را به کسی که کار شستشو را انجام می‌دهد، بگویید. اگر خودتان کار شستشو را انجام می‌دهید، باید از شوینده مناسب استفاده کنید.

فرش و مبلمان

اگر در خانه کسی را دارید که مدام سیگار می‌کشد، خاکستر و لکه نیکوتین روی فرش و مبلمان می‌ماند. شسشتشوی منظم تمام سطح فرش و مبلمان تنها راه از بین بردن لکه‌هاست. دو بار در سال از شستشوی حرفه‌ای کمک بگیرید یا از ماشین مخصوص شستشوی مبلمان و فرش استفاده کنید.

برای موارد محدودی که این لکه توسط مهمانان ایجاد می‌شود، از همان روشی که برای شستشوی لباس‌های پلی‌استر استفاده می‌کنید، کمک بگیرید یعنی گلیسیرین و مایع ظرفشویی و هشت برابر آن، آب در ظرفی بزرگ. ¼ فنجان سرکه سفید را به محلول اضافه کنید تا بوی سیگار را از بین ببرد و آن را قبل از استفاده روی لکه، خوب هم بزنید. از یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز استفاده کنید و لبه‌های بیرونی لکه را به سمت مرکز بکشید. مدام لکه را با پارچه خشک بردارید تا دیگر هیچ لکه‌ای روی پارچه نماند. بگذارید در هوای آزاد خشک شود و نه در مقابل گرمای مستقیم. در صورت لزوم این مراحل را تکرار کنید.

اگر مبلمان شما دارای لکه سیگار است، از شستشوی زیاد آن بپرهیزید. به خصوص اگر از جنس ابریشم است، حتما از کمک متخصص استفاده کنید.

برای سوختگی‌هایی که روی فرش ایجاد شده است، با استفاده از یک قیچی خیلی کوچک قسمت سوخته شده فرش را قیچی کنید. سپس آن منطقه را با سرکه سفید مرطوب کنید تا اثر سوختگی و بوی آن از بین برود. برای جای سوختگی روی مبلمان، محل را به آرامی سنباده بزنید. اگر سوختگی عمیق باشد، جای آن ماندگار خواهد بود (نحوه صحیح شستشوی لباس با سرکه).

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.