از تکه پارچه قدیمی‌تان مجددا استفاده کنید

بدون هزینه برای خود سرگرمی ایجاد کنید

عکس‌های رنگی امروزمان درباره‌ی استفاده از تکه پارچه‌ها است. منظورم نیم متر یا یک متر پارچه‌ی مانده نیست! حتی اگر به اندازه‌ی یک کف دست تکه پارچه از لباسی که قبلا دوخته‌اید مانده، آن را دور نریزید. همه آنها را در یک ظرف در دار نگهدارید تا یک روز که شاید همین امروز باشد آنها را از جایشان دربیارید و برای خودتان سرگرمی‌های خلاقانه درست کنید.

چوب لباسی‌های پارچه‌ای 

تکه پارچه و چوب لباسی

تکه پارچه و چوب لباسی

تکه پارچه و چوب لباسی

ریسه‌های پارچه‌ای 

تکه پارچه و ریسه پارچه‌ای

تکه پارچه و ریسه

تکه پارچه

تکه پارچه و ریسه

تکه پارچه و ریسه

گلدان‌های پارچه‌ای 

تکه پارچه و گلدان

تکه پارچه و گلدان

روبان‌های پارچه‌ای 

تکه پارچه

تکه پارچه

تکه پارچه

جلد دفتر با پارچه 

تکه پارچه و کتاب

تکه پارچه و کتاب

چراغ پارچه‌ای 

تکه پارچه و چراغ

تکه پارچه و چراغ

کادوپیچ پارچه‌ای تکه پارچه و کادو

تکه پارچه و کادو

چگونه چهل تکه دوزی کنیم؟ 

تکه پارچه و چهل تکه

هنرهایی که مربوط به دوخت و دوز می‌شوند اغلب مورد توجه بانوان هنرمند و باسلیقه قرار می‌گیرند. در سال‌های قبل اغلب مادربزرگ‌ها برای صرفه جویی در هزینه‌ها و همچنین گذراندن اوقات فراغت خود اقدام به اتصال تکه پارچه‌های دور ریختنی می‌نمودند و از این طریق به خلق وسایل کاربردی جدید می‌پرداختند که این هنر زیبا، به چهل تکه دوزی معروف شد. همه ما در خانه تکه پارچه‌هایی داریم که نمی‌دانیم با آن ها باید چه کار کنیم و گاهی هم بدترین انتخاب ممکن یعنی دور ریختن شان را تجربه می‌کنیم. من در یکی از دفعاتی که کمد تکانی داشتم، همه محتویات کمدهایم را بیرون آوردم و چشمم به تکه پارچه‌های نخی افتاد که هر کدام مربوط به یک چیز بود. تکه پارچه ها نه آن قدر بزرگ بود که بشود با آن ها کار خاصی کرد و نه آن قدر کوچک بود که بدون استفاده باشد. خلاصه تصمیم گرفتم برای اولین بار یک چهل تکه پارچه‌ای دست دوز درست کنم.

ابتدا کمی در اینترنت جست و جو و یک طرح ساده را برای شروع انتخاب کردم و بعد از آن طبق طرح انتخابی‌ام، هر کدام از پارچه‌ها را به مستطیل‌های یک اندازه برش زدم. بعد از برش زدن همه پارچه‌ها، هر مستطیل سفید را به یک مستطیل رنگی با دست کوک زدم و با ترکیب دو مستطیل کنار همدیگر، تعدادی مربع یک شکل و یک اندازه درست کردم. بعد از آماده شدن همه مربع ها آن ها را با اتو کاملا پرس کردم و بعد آن ها را طبق طرحم کنار یکدیگر دوختم. همه دوخت ها را من با دست انجام دادم که شما می‌توانید کوک ساده یا دندان موشی بزنید یا حتی تکه ها را با چرخ خیاطی به هم بدوزید اما اگر نظر مرا بخواهید چهل تکه دست دوز قشنگ‌تر است و در هر خانه آن، عشق وجود دارد! در نتیجه دور کار یک حاشیه و در زیر کار هم یک پارچه دیگر دوختم. بعد از پایان کار هم باید کل چهل تکه را با اتو کاملا پرس کنید.

اگر قرار است شما آن را برای روی زمین استفاده کنید، می‌توانید زیر کار یک لایه پشم شیشه بدوزید. من چهل تکه‌ام را کنار بخاری گذاشته‌ام و هر زمان می‌خواهم کتاب بخوانم یا بساط دوست داشتنی برای خودم پهن کنم، روی آن می‌نشینم. خلاصه این که با کمی تمرکز و عشق می‌توانید از تکه پارچه‌های بی‌استفاده در خانه یک چهل تکه رنگارنگ بدوزید و هر وقت به آن نگاه کردید، انرژی مثبت به خودتان بدهید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.