اسپاسم کمر و درمان خانگی آن

درباره اسپاسم کمر، علل و در مان آن بیشتر بدانیم

اسپاسم کمر بسیار متداول است و می تواند به دلیل افزایش سن اتفاق بیفتد. این درد به دلیل انقباض ناگهانی ماهیچه های کمر می باشد. اسپاسم کمر اکثرا در قسمت های پایینی کمر رخ می دهد. این اسپاسم در بیشتر افراد مقطعی صورت می گیرد اما در برخی نیز مزمن و شدید است. اسپاسم اکثرا بعد از یک حرکت تند کمر مانند خم شدن یا چرخیدن اتفاق می افتد. برخی نیز پس از نشستن طولانی دچار اسپاسم می شوند. التهاب اعصاب یا ماهیچه های کمر نیز در ایجاد اسپاسم نقش دارند. تمرین های ورزشی زیاد یا یک حرکت اشتباه هنگام بیرون آمدن از تخت خواب یا انجام کارهای خانه می تواند موجب اسپاسم کمر شود. اما با برخی درمان های خانگی می توانید درد گرفتگی ماهیچه های کمر را کاهش دهید.

مرحله اول:

روی قسمتی که اسپاسم شده، یک بسته یخ بگذارید. یخ را روی عضلات کمر ماساژ دهید، این کار را به مدت ۱۲ دقیقه انجام دهید (ممکن است برای این کار نیاز به کمک اعضای خانواده داشته باشید). این کار نه تنها درد را از بین می برد بلکه التهاب ماهیچه ها و بافت های اطراف را نیز کاهش می دهد. در طول روز بر روی قسمت هایی که درد دارد یخ بگذارید و ۲۰ دقیقه بین هر نوبت یخ گذاشتن فاصله دهید.

مرحله دوم:

در خانه یک داروی مسکن مانند ایبوبروفن یا استامینوفن برای آرام کردن درد کمر داشه باشید. اکثر اسپاسم هایی که علت آنها پاره شدن رباط ها نبوده است، می توانند با داروهایی که در خانه موجود است درمان شوند.

مرحله سوم:

قسمت های پایینی کمر را ماساژ دهید. این کار در کاهش و جلوگیری از گرفتگی ماهیچه ها موثر است. ماساژ دادن پایین کمر و لگن، ماهیچه های کمر را تقویت می کند و انعطاف پذیری را افزایش می دهد. روی زمین یا تخت دمر بخوابید و دست ها را صاف کنارتان قرار دهید. ماهیچه های شکم را سفت کنید، به آرامی کمر را از بالا به پایین ماساژ دهید. چند ثانیه ( در صورت امکان بیش از ۱۲ ثانیه) در این وضعیت بمانید سپس استراحت کنید.

مرحله چهارم:

پاها را جمع کرده و چمبره بزنید. این کار به رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات کمک می کند. روی زمین یا تخت دراز بکشید. دست راست و پای چپ را تا حد امکان بلند کنید، هر دو را صاف نگه دارید. تا جایی که می توانید در این پوزیشن بمانید و سپس به حالت اول برگردید. همین کا را با دست چپ و پای راست تکرار کنید. دو ست ۱۰ تایی از این تمرین برای رفع مشکل شما کفایت می کند.

منبع livestrong.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.