اشتباهات رایج در پخت و آماده‌سازی مرغ

مرغ را به مدت زیاد در دمای اتاق نگذارید

طعم مرغ طرفداران زیادی دارد. مرغ ارزان است، فراوان است و پخت آن نیز آسان است. اما باید در آماده‌سازی مرغ برای پخت مواردی را رعایت کنید. اگر مرغ به خوبی آماده‌سازی نشود، می‌تواند مضر باشد. بار دیگر که خواستید مرغ بپزید، سعی کنید از اشتباهات زیر اجتناب کنید.

بیرون گذاشتن مرغ به مدت طولانی

خیلی از افراد مرغ را بیرون از فریزر قرار می‌دهند تا یخ آن آب شود اما به کلی فراموش می‌کنند. باید حواستان باشد که مرغ زمان زیادی بیرون نباشد. قرار گرفتن مرغ در دمای اتاق موجب رشد باکتری‌های مضر می‌شود که مصرف آنها سبب بیماری‌های غذایی همچون مسمومیت غذایی می‌شود (تاثیر انجماد بر مواد غذایی).

راه حل:

پس از خرید مرغ بلافاصله آن را در فریزر قرار دهید. تنها زمانی که می‌خواهید مرغ را برای آشپزی آماده کنید، آن را از فریزر بیرون بیاورید. اگر مرغ یخ زده است، دو روز قبل از پخت آن را در یخچال بگذارید.

نگهداری نامناسب مرغ

فکر می‌کنید می‌توانید مرغ را در هر طبقه از یخچال قرار دهید؟ آب مرغ ممکن است بچکد و به طبقات زیرین بریزد. بدتر آنکه ممکن است آب مرغ روی بقیه مواد غذایی داخل یخچال بریزد (چه چیزهایی را باید از آشپزخانه دور ریخت؟).

راه حل:

مرغ را در ظرفی قرار دهید، روی آن را بپوشانید و ظرف را در طبقه زیرین یخچال قرار دهید.

آب گرفتن مرغ قبل از پخت

بسیاری عقیده دارند مرغ خام را نباید شست زیرا موجب پخش شدن باکتری‌های روی مرغ شده و آن را به اطراف می‌چسباند به جای آنکه این باکتری‌های مرغ را کم کند.

راه حل:

مرغ را نشویید. آن را مستقیم داخل تابه یا فر یا آرام‌پز قرار دهید.

آماده‌سازی مرغ و مزه‌دار کردن آن

مزه‌دار کردن اشتباه

مرغی که مزه‌دار شده بسیار خوشمزه و دلچسب است. این یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای ترد کردن مرغ است. اما قرار دادن مرغ مزه‌دار شده روی پیشخوان آشپزخانه به مدت طولانی سبب می‌شود غذای شما به جای خوش‌طعم شدن بسیار خطرناک شود چرا که باکتری‌ها در گرما رشد می‌کنند. گرچه به نظر صرفه‌جویی می‌رسد اما هرگز موادی که برای مزه‌دار شدن یک مرغ خام استفاده کرده‌اید را مجدد استفاده نکنید.

راه حل:

مرغ را در کیسه فریزر (یا ظروف دردار) مزه‌دار کنید و در یخچال بگذارید. وقتی کارتان تمام شد، آب مرغ داخل ظرف را بیرون بریزید.

استفاده مجدد از وسایلی که با مرغ تماس داشته‌اند

بسیاری از آشپزها برای صرفه‌جویی در زمان پس از آماده‌سازی مرغ از همان وسایل و تجهیزات برای آماده‌سازی مواد غذایی دیگر مانند سبزیجات استفاده می‌کنند. اما وسایل آلوده به مرغ خام شما را در معرض خطر سالمونلا قرار می‌دهد. سعی کنید از ابزار، ظروف، تخته آشپزی و هر چیز دیگری که با مرغ خام تماس داشته، استفاده نکنید.

راه حل:

هر چیزی که با مرغ تماس داشته را کاملا بشویید (اشتباهات رایج شستشو در آشپزخانه).

آماده‌سازی مرغ و پختن آن

تماس مرغ با دیگر مواد غذایی

برای کسانی که آشپزخانه کوچکی دارند، تخته آشپزی چیز بسیار باارزشی است. آنها کاهوی سالاد را روی همان تخته‌ای خرد می‌کنند که مرغ را تکه کرده‌اند. آب مرغ به تخته نفوذ کرده و به راحتی به دیگر مواد غذایی منتقل می‌شود.

راه حل:

مرغ خام را در مجاورت مواد غذایی دیگری که قرار نیست پخته شوند، نگذارید.

نشستن دست‌ها

دست بهترین ابزار در تکه کردن و مزه‌دار کردن مواد پروتئینی از جمله مرغ است. اما مراقب باشید وقتی دست‌ها آلوده به آب مرغ می‌شود، می‌تواند به سرعت به هر چیزی که لمس می‌کنید منتقل شود. از جمله دستگیره‌های کشوها، پیشخوان آشپزخانه، ظروف ادویه و … و بدین صورت باکتری‌های مضر منتشر می‌شوند.

راه حل:

حواستان باشد بعد از دست زدن به مرغ، به چیز دیگری دست نزنید. اگر هم این کار را کردید، حتما آن را بشویید. یک ترفند این است که در پاک کردن و آماده‌سازی مرغ تنها از یک دست استفاده کنید. بدین شکل به راحتی می‌توانید از دست دیگر برای ریختن نمک و فلفل یا کارهای دیگر استفاده کنید.

نگه داشتن اسکاچ برای ماه‌ها

حتما باید هر وسیله‌ای که در مجاورت مرغ بوده را بشویید اما آیا این در مورد اسکاچی که با آن این ظروف را می‌شویید نیز صدق می‌کند؟ ما فکر می‌کنیم اسکاچ و اسفنج ظرفشویی همیشه تمیز هستند اما آنها خانه پاتوژن‌ها و باکتری‌های خطرناک هستند به خصوص اگر از آنها در تمیز کردن ظروفی استفاده کنید که با مرغ تماس داشته‌اند (آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه را بشناسید).

راه حل:

اسکاچ و اسفنج را یک روز در میان ضدعفونی کنید و حوله ظروف را مرتب بشویید. می‌توانید اسفنج خیس را دو دقیقه در مایکروویو با درجه بالا قرار دهید. هر دو سه هفته یکبار نیز اسکاچ‌ها را عوض کنید.

آماده‌سازی مرغ و غذای آماده

شاید این کارها به نظر سخت و زیاد برسد اما باید بدانید برای آماده کردن شامی مطمئن و خوشمزه باید این موارد را رعایت کنید.

منبع tasteofhome.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.