با اشتباهات رایج هنگام شستن مرغ آشنا شوید

مواد غذایی را به خوبی تمیز کنید

شستن مرغ قبل از پختن آن متناقض‌ترین مسئله درباره پخت مرغ است. متخصصان بهداشت و سلامت، مخالف انجام این کار هستند، زیرا می‌تواند باعث گسترش باکتری‌ها و افزایش خطر آلودگی شود. اکثر افرادی که مرغ را می‌شویند، بر این باورند که جرم یا لزجی مرغ را پاک می‌کنند. درست است که مرغ خام دارای باکتری‌های فراوانی مثل سالمونلا و یا کمپیلوباکتر است، اما شستن آن با آب هیچ فایده‌ای ندارد. چه بسا، شستن مرغ در حقیقت این مشکل را بدتر می‌کند، به گفته سرویس بهداشت ملی انگلیس، آب می‌تواند باکتری‌ها در اطراف سینک، تخته‌ی آشپزخانه و یا لباس‌هایتان پخش کند.

USDA معتقد است که تنها روش مطمئن برای از بین بردن باکتری، طبخ گوشت در دمای مناسب است و این قانون شامل انواع گوشت و ماهی نیز می‌شود.حداقل درجه حرارت برای پختن مرغ باید ۱۶۵ درجه باشد، و شما می‌توانید درجه حرارت مناسب برای انواع دیگر گوشت را در این جدول پیدا کنید. حتی سرآشپزها هم بر سر این مسئله تفاوت نظر دارند. Julia Child طرفدار واقعی شستن مرغ است، در حالی که Ina Garten در برنامه‌ی جدید خود اعلام کرد که لازم نیست مرغ یا هر گوشت دیگری را بشویید. در پس این ادعای Garten دانشی نهفته است و به خطرات بالقوه‌ی شستشو مرغ اشاره می‌کند. واقعا دلیلی برای شستن مرغ قبل از پختن آن وجود ندارد، مگر وابستگی به عادت‌های قدیمی!

اگر به شستن مرغ اصرار دارید، همانطور که Jennifer Quinlan پژوهشگر سلامت غذا در دانشگاه Drexel می‌گوید: حداقل سعی کنید یکبار این کار را انجام ندهید و اگر لزجی مرغ شما را اذیت می‌کند می‌توانید آن را با دستمال کاغذی آشپزخانه پاک کنید.

با این حال اگر بازهم تصمیم گرفتید که عادت شستن مرغ قبل از پختن آن را ادامه دهید، باید اقدامات لازم را جهت درست ضد عفونی کردن هر سطحی که آب شستوشوی مرغ با آن برخورد داشته است را فراهم کنید. همچنین برای جلوگیری از پخش شدن باکتری‌ها، دست هایتان یا هر ابزاری را که به گوشت یا مرغ خام برخورد داشته است بشویید.

حدود ۶۰ درصد از مرغ‌ها حاوی کامپیلوباکتر هستند، متاسفانه یکی از اشتباهات رایجی که می‌تواند مشکل ساز شود همین شستن مرغ‌های خام قبل از پخت و پز است. بسیاری از مردم اشتباهاتی را هنگام شستشو و پختن و کباب کردن مرغ و گوشت مرتکب می‌شوند که خود از این اشتباهات بی‌خبرند و شاید خودشان را فرد کاملا تمیز و پاکیزه بدانند، و قواعد بهداشتی مختلف را در طول روز رعایت کنند.

شستن مرغ

اشتباه اول: طعم و بوی غذا جذاب به نظر برسد، شروع به خوردن می‌کنید

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند ، اگر غذای آنها بو و طعم خوبی بدهد هیچ پاتوژن خطرناکی در ماده غذایی وجود ندارد اما باید بدانید باکتری‌های مضر می‌توانند هنوز روی غذا وجود داشته باشند، حتی اگر هیچ مشکل خاصی در ظاهر غذا به چشم نخورد یا بوی بدی از غذا بلند نشود.

اشتباه دوم :فقط از یک انبر برای کباب پزی یا کار با باربیکیو استفاده می‌کنید

کسانی که به رعایت اصول بهداشتی موقع کباب کردن مواد غذایی پایبندند ، نگران هستند که گوشت‌ها هنگام کباب شدن نسوزند و کاملا مغز پخت شوند . برخی از افراد از یک انبر برای جابه جایی انواع مواد غذایی خام و زغال استفاده می‌کنند و با این کار موجب انتقال آلودگی می‌شوند و خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهند.

اشتباه سوم :مواد غذایی خام را از غذاهای آماده جدا نمی‌کنید

مواد غذایی خام را از غذاهای آماده مصرف جدا کنید و گوشت‌های خام را کنار غذاهای آماده مصرف نگذارید زیرا خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را بالا می‌برد پس لازم است هنگامی که اقدام به تهیه انواع کباب‌ها می‌کنید، این قاعده مهم را جدی بگیرید.

اشتباه چهارم :مرغ‌های خام را می‌شویید

۶۰ درصد از مرغ‌های خام ، حاوی کامپیلوباکتر هستند که در فرآیند پخت وپز با حرارت زیاد از بین می‌روند . اشتباهی که سبب پراکنده شدن کامپیلوباکتر در محیط آشپزخانه می‌شود و می‌تواند مشکل ساز شود، شستن غیر اصولی مرغ‌های خام قبل از پخت وپز است. بنابراین برای جلوگیری از انتشار آلودگی هنگام شستن مرغ، حتما از تخته، چاقو و دستکش جداگانه کمک بگیرید و این وسایل را پس از اتمام کار، تمیز بشویید.

اشتباه پنجم :راه دادن حیوانات خانگی به آشپزخانه

راه یافتن حیوانات خانگی به آشپزخانه افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند غیر عادی نیست اما حضور این حیوانات در آشپزخانه خطرناک است وانتقال پاتوژن‌ها به مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.