اشتباهات رایج در اصلاح موی زائد و راه های سنتی اصلاح کردن

اصلاح موی زائد یکی از دغدغه های اصلی خانم ها است

موی زائد یکی از دغدغه های اصلی خانم ها است

موموهای ضخیم زائد برای همه ی خانم ها نوعی کابوس محسوب می شود. گرچه داشتن موهای ریز صورت و دیگر اعضای بدن طبیعی است، اما همه خانم ها به دنبال روش هایی برای اصلاح موی زائد بدن خود هستند و برای این کار، راه های مختلفی مانند ایپلاسیون، لیزر و… را امتحان می کنند. از بین رفتن دائم موهای زائد بدن یکی از خواسته های زنان و برخی از مردان می باشد. زیاد بودن موهای زائد باعث می‌شود فرد مجبور باشد به طور مرتب با روش‌های موقتی اقدام به اصلاح موی زائد بدنش کند. وجود محصولات تجاری متنوع در این زمینه، گویای اهمیت مساله در بین افراد جامعه است.

اشتباهات رایج در اصلاح موی زائد با تیغ

ممکن است شما سال ها از تیغ برای اصلاح موی زائد بدنتان استفاده کرده باشید. اما به این معنی نیست که همیشه کار درستی انجام داده اید. سوختگی ها، شکاف‌ها و موهای فرو‌‌‌‌‌‌ رفته در پوست از مشکلات اصلاح موی زائد با تیغ است.

بدون کف زدن اصلاح می کنید

یکی از دلایل برجستگی های قرمز کوچک روی پوست اصلاح کردن بدون کف است. بعد از گذشت چند روز این برجستگی ها از بین می روند. برای جلوگیری از از این برجستگی ها، بریدگی ها، سوزش و … از ژل و کرم های اصلاح که باعث لیز خوردن تیغ روی پوست می شوند استفاده کنید. استفاده از آب در اصلاح با تیغ نیز بهتر از استفاده نکردن از ژل‌ها و کرم های اصلاح است.

از تیغ یکبار مصرف، بیشتر از یک هفته استفاده می‌کنید

اگر هر روز اصلاح می‌کنید، باید تیغ تان را هفته ای یکبار دور بیندازید. تیغه های کند به احتمال زیاد باعث برآمدگی ناشی از تیغ، سوزش و شکاف می‌شوند و تیغه‌های قدیمی‌ می‌‌توانند محل تجمع باکتری شود و عفونت ایجاد کند. اگر نمی خواهید به پوستتان آسیب بزنید از تعداد روزهایی که از یک تیغ استفاده می کنید آگاه باشید.

بر‌خلاف جهت رویش مو تیغ اصلاح را بر روی پوست می‌کشید

این قضیه درست است که این روش ممکن است به شما کمک کند اصلاحی ‌نزدیک تر به سطح پوست داشته باشید اما باعث درد نیز خواهد شد. علاوه بر این، نوک کند موها می‌تواند به جای رشد کردن به سمت بیرون، به سمت داخل پوست رشد کند.  افرادی پوست حساسی دارند در جهت رویش مو اصلاح کنند تا دچار سوختگی تیغ یا موهای فرو رفته نشوند. در هنگام اصلاح از ژل مخصوص اصلاح که التهاب پوست را کاهش می دهد استفاده کنید.

شما با بیشترین سرعت ممکن با تیغ اصلاح می کنید

هنگامی‌ که با سرعت زیاد اصلاح کنید، این احتمال وجود دارد پوستتان را ببرید، پوستتان را تحریک کنید یا برخی جاها را اصلاح نکنید. در عوض، باید برای جلوگیری از هرگونه مشکلات پوستی از حرکات ملایم و نرم استفاده کنید. اگر پوست خود را حتی کمی ببرید احتمالا بیشتر از مقدار مورد انتظار خونریزی خواهد داشت، بنابراین بهترین کار این است که که ناحیه مورد نظر را فشار دهید تا خونریزی بند بیاد.

به طور کلی برای از بین بردن موهای بدن، دو انتخاب خواهید داشت:

  1. روشهای موقت حذف موهای زائد بدن: شامل استفاده از تیغ، کرم‌های موبر، موم، اپلاسیون و … است.
  2. روشهای دائم حذف موهای زائد بدن: شامل لیزر و الکترولیز می‌باشد.

البته روش‌هایی نیز وجود دارند که با استفاده از آنها، می‌توانید تا حدودی به نتایج دلخواه برسید که البته هزینه زیادی را نیز برای شما در پی نخواهند داشت. در این مطلب روش‌های سنتی حذف دائم موهای زائد بدن را که می‌توانید در منزل مورد استفاده قرار دهید، بررسی شده است. ولی پیش از آن باید بدانید که مو، نقش محافظتی برای پوست بدن دارد، و تنها در صورتی دیگر رشد نخواهد کرد که فولیکول آن تخریب شده باشند. (عملی که در لیزر و الکترولیز انجام می‌شود).

استفاده از سنگ پا

اصلاح موی زائد و سنگ پا
یکی از راه های سنتی اصلاح موی زائد سنگ پا است

خلل و فرجی که بر روی سنگ پا وجود دارد می‌تواند برای از بین بردن و تخریب فولیکول‌های مو مورد استفاده قرار گیرد. بعد از اینکه سطح مورد نظر را با صابون یا سایر نرم کننده‌ها پوشاندید، به آرامی و بدون فشار خیلی زیاد سنگ پا را بر روی پوست ناحیه بکشید. توجه کنید که عدم استفاده از نرم کننده (مثل صابون) و یا فشار خیلی زیاد بر ناحیه می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن بدن و همچنین ایجاد جوش و لکه های قرمز در سطح پوست شود. استفاده منظم از سنگ پا در زمان استحمام می‌تواند به مرور زمان حجم موهای زائد را کم و حتی به کلی از بین ببرد.

  • نکته: توجه داشته باشید که استفاده از سنگ پا برای نواحی بدن که پوست نازک و حساس دارند (نظیر زیربغل، صورت و نواحی تناسلی) مناسب نمی‌باشد.

گرد نخود و پودر زردچوبه

اصلاح موی زائد
یکی از راه های سنتی اصلاح موی زائد زردچوبه است

استفاده از این روش در هندوستان بسیار گسترده است. البته مردم محلی در برخی از نواحی ایران نیز از این شیوه‌ی سنتی برای اصلاح موی زائد در کودکان استفاده می‌کنند. اعتقاد بر این است که اگر مخلوطی از گرد نخود به همراه زردچوبه و شیر آغوز را بر روی پوست کودک یا نوزاد قرار دهند، در آن نواحی مو رشد نخواهد کرد. البته این روش تنها از طریق تجربه بدست آمده است و انجام تحقیقات علمی در این زمینه لازم به نظر می‌رسد.

فرمول استفاده از این شیوه اینگونه است که مخلوطی از زردچوبه، کشک (یا شیر) و پودر نخود را برای مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار می‌دهند تا کاملا خشک شود و پس از خشک شدن، در جهت مخالف رویش موهای بدن مخلوط را بر می‌دارند. بعد از آن برای نرم شدن پوست میتوانید از کرم‌ها و محصولات نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید. بکار گیری این روش یک تا دوبار در هفته کافی می‌باشد.

چای نعناع

اصلاح موی زائد و چای نعنا
یکی از راه های سنتی اصلاح موی زائدچای نعنا است

گاهی اوقات عدم تعادل هورمونی در بدن باعث افزایش رشد موهای زائد و ضخیم می‌شود و یکی از مهمترین هورمون‌ها، تستوسترون است. این هورمون که عامل اصلی بروز صفات مردانه می‌باشد می‌تواند در برخی از زنان نیز بیشتر از مقدار طبیعی وجود داشته باشد.

چای نعناع می‌تواند باعث کاهش مقادیر هورمون تستوسترون در بدن شود و در نتیجه منجر به کاهش رشد موهای زائد شود. نوشیدن یک فنجان چای نعناع در صبح برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌تر توصیه می‌شود.

  • نکته: همیشه قبل از مصرف موادی که بر سطح هورمونی شما تاثیر می‌گذارند با پزشک مشورت کنید.

ترکیب عسل، لیمو و شکر

اصلاح موی زائد و عسل و لیمو
یکی از راه های سنتی اصلاح موی زائدچای نعنا است

یک موم خانگی! که به آسانی تهیه می‌شود و می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. اگر از کرم‌ها و موم‌های تجاری برای حذف موهای دست و پا استفاده می‌کنید، می‌توانید به جای آن‌ها از ترکیب عسل، آب لیمو و شکر استفاده کنید.

این مواد را به نسبت ۶:۱:۳ (به ترتیب) با هم ترکیب کنید. (یعنی ۳ قاشق عسل، ۱ قاشق آب لیمو و ۶ قاشق شکر) و بعد از اینکه خوب آنها را مخلوط کردید، مخلوط بدست آمده را درون مایکروفر و یا یک ماهیتابه قرار دهید تا خوب حرارت ببیند و به حالت ژل مانند تبدیل شود. پس از خنک شدن می‌توانید از این موم استفاده کنید.

لایه نازکی از موم ساخته شده را بر روی پوست قرار دهید و یک پارچه روی آن بکشید. بعد از چند دقیقه، موم را در جهت خلاف رشد موهای ناحیه بکشید. موضع را با آب گرم شست و شو دهید و برای نرم شدن پوست، از محصولات نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.