چند اصل ساده درباره مدیریت پول که باید بدانید

پول وسیله‌ای است که بسته به نحوه استفاده ما از آن می‌تواند لذتبخش یا نابودکننده باشد

گرچه پول نباید اولویت نخست زندگی ما باشد و باید به آن به عنوان ابزار نگریست نه هدف اما با این حال نمی‌توان اهمیت پول را نادیده گرفت، تا جایی که به قول برخی، مثل اکسیژن برای ادامه حیات الزامی است.

پول وسیله‌ای است که بسته به نحوه استفاده ما از آن می‌تواند لذتبخش یا نابودکننده باشد. ما باید نسبت به همه مزایا و معایب آن آگاه باشیم. افراد با استفاده از منابع مالی خود کارهای بزرگ و شگفت‌انگیزی انجام می‌دهند، کسب و کار راه می‌اندازند، مدرسه تاسیس می‌کنند، موسسه‌های خیریه بشردوستانه ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، گاهی روابط دوستی به هم می‌ریزد، سودهای نامشروع کسب می‌شود و زندگی‌ها نابود می‌شوند.

در ابن مطلب قصد داریم چند اصل ساده مالی را به شما آموزش دهیم و به شما توضیح خواهیم داد چطور می‌شود از پول برای رسیدن به هدف اصلی آن استفاده کرد، یعنی برای بهبود زندگی خود و دیگران.

جان وسلی (John Wesley) می‌گوید: تا جایی که می‌توانید پول درآورید، تا جایی که می‌توانید پس‌انداز کنید و تا جایی که می‌توانید ببخشید”. کسی که بتواند بین کسب درآمد، پس‌انداز و بخشیدن آن تعادل و توازن ایجاد  کند، می‌تواند یک زندگی متعادل را پیش ببرد.

اما باید خاطرتان باشد پول یک جنبه اغواکننده هم دارد که به شما می‌گوید می‌تواند همه مشکلات را حل کند، اما در واقع اینطور نیست. داشتن پول در شرایطی که تعادل و توازن زندگی را حفظ کنید و چشم‌انداز خوبی برای زندگی داشته باشید، خوب است. مهم است که ما پول خودمان را درآوریم نه پول دیگران را.

یکی از چیزهایی که نشان می‌دهد پول از آن ما نیست، درگیر شدن با موضوع بدهی است. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: وام‌گیرنده بنده وام‌دهنده است.

وقتی از کسی پولی قرض می‌گیریم، به او بدهکار می‌شویم و از این رو آن شخص بر ما کنترل خواهد داشت. به همین خاطر شخص بدهکار بنده طلبکار خواهد شد و این آزادی مالی را از بین می‌برد.

شمارش پول
پول یک جنبه اغواکننده هم دارد که به شما می‌گوید می‌تواند همه مشکلات را حل کند، اما در واقع اینطور نیست

برای رسیدن به آزادی مالی باید پنج اصل زیر را مدنظر قرار دهید:

ذهنیت درست ایجاد کنید

ابتدا باید ذهنیت درستی در خصوص بدهی در ذهن خود ایجاد کنیم و آن را دشمن زندگی مالی خود بدانیم. برخی می‌گویند اشکال ندارد کمی بدهی اینطرف و یکم دیگر آن طرف. با این ذهنیت به زودی از هر طرف تعداد زیادی بدهی بالا می‌آوریم. از طرفی اگر بدهی شما با سود حساب شود، هر ماه بدهی شما سنگین‌تر خواهد شد. ذهنیت درست این است که خود را از بدهی نجات دهید و به سراغ قرض کردن نروید. ما از محیطی که در آن بزرگ شده‌ایم و در آن زندگی می‌کنیم، بسیار تاثیر می‌پذیریم. آیا ذهنیت شما درباره بدهی متاثر از محیط‌تان نیست؟

بیشتر بدانید

برخی افراد حتی نمی‌دانند دقیقا چقدر بدهی دارند. برخی نمی‌دانند سود پول چقدر زیاد شده. اگر ندانید دقیقا کجا قرار گرفته‌اید، نمی‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید. اینطور فکر کنید که می‌خواهید به خانه دوستتان بروید و نیاز به مسیر راه دارید تا به خانه او برسید. وقتی از دوستتان آدرس می‌پرسید، او از شما می‌پرسد از کجا می‌خواهی بیای؟ در جواب شما آدرس منزل یا شهر خود را می‌دهید و بدین صورت دوستتان به شما خواهد گفت از جایی که هستید چطور می‌توانید به خانه او برسید. حال فکر کنید در جواب دوستتان بگویید نمی‌دانم کجا هستم. در این صورت او نیز نمی‌تواند به شما آدرس بدهد زیرا نمی‌داند بگوید از شمال بیایید یا جنوب، از شرق یا غرب.

همین موضوع در خصوص اینکه از نظر مالی کجا قرار گرفته‌ایم نیز صدق می‌کند. اول بدانید از لحاظ مالی در چه شرایطی هستید. تنها در این صورت است که می‌توانید نقشه مالی خوبی برای آینده طراحی کنید.

کمک بخواهید

وقتی بیمار می‌شوید، به پزشک مراجعه می‌کنید. وقتی می‌خواهید در ورزشی حرفه‌ای شوید، مربی می‌گیرید. وقتی بدهی دارید نیز باید از کسی کمک بگیرید. بسته به میزان بدهی که دارید کمک گرفتن از دیگران نیز متفاوت خواهد شد. برای مثال اگر یک میلیون تومن بدهی داشته باشید، می‌توانید از کمک دوستان خود استفاده کنید اما برای بدهی‌های بیشتر مثلا ۵۰ میلیون باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشید. نگذارید غرورتان پایمال شود. هر کس ممکن است هر زمانی به کمک نیاز داشته باشد. اگر بدهی دارید و برای پرداخت آن نیاز به کمک دارید، از دیگران درخواست کمک کنید.

کنترل شرایط را به دست بگیرید

یک دقیقه به مفهوم بدهی فکر کنید به خصوص بدهکار شدن مثل وقتی که می‌خواهید چیزی بخرید اما پول برای خرید آن ندارید. ممکن است این را بیان نکنید اما در دل خود بگویید “من واقعا این را می‌خواهم اما پولش را ندارم. آنقدر به آن نیاز دارم که بدون آن نمی‌توانم زندگی کنم حتی حاضرم ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از مبلغ آن را پرداخت کنم”.

در اینجا منظور یک کنترل تمام عیار است. آیا می‌توانید بر خواسته‌های خود کنترل داشته باشید؟ آیا می‌توانید بر زندگی خود کنترل داشته باشید؟ آیا می‌توانید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرید و تصمیم بگیرید بیشتر از پولی که دارید خرج نکنید و خود را زیر بار بدهی نیندازید که آینده مالی شما را به خطر می‌اندازد؟

محاسبه هزینه و پرداخت پول
تمام هزینه‌های خود را یادداشت کنید

نقشه بکشید

برای خلاص شدن از بدهی نیاز به نقشه دارید. این نقشه باید ساده، موثر، کارآمد و متناسب با زندگی شخصی شما باشد. یکسری اصول هست که می‌توانید از آنها پیروی کنید اما هر کس درآمد، میزان بدهی و سبک زندگی متفاوتی دارد. زوج پنجاه ساله‌ای با درآمد ۵ میلیون تومان که دو میلیون تومان بدهی دارند نقشه‌ای متفاوت دارند نسبت به جوان مجرد ۲۵ ساله‌ای با ۳ میلیون تومان درآمد که یک میلیون تومان بدهی دارد.

مسئله مهم نقشه داشتن است. همینکه نقشه‌ای کشیدید که برای شما کار می‌کند، شروع به انجام آن بکنید و تمام ظرفیت‌های خود را به کار گیرید. نقشه شما باید شامل تمام استراتژی‌های جزئی از جمله هزینه‌ها، درآمد، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و … باشد. شاید فکر کنید اگر پول بیشتری داشته باشم نقشه بهتری خواهم داشت اما نه، اگر نقشه خوبی داشته باشید، پول بیشتری خواهید داشت. اینجا مبلغ‌ها مهم نیست، نقشه مهم است. یادتان باشد اگر در طراحی نقشه شکست بخورید، نقشه شما محکوم به شکست است.

توصیه‌های بیشتر برای خروج از بدهی:

  • تمام هزینه‌های خود را یادداشت کنید. یک دفترچه یادداشت داشته باشید و همه تراکنش‌های مالی خود را در آن یادداشت کنید. این بسیار مهم است. به شما آگاهی می‌دهد و شما را مجبور می‌کند یک نگاه دیگر به تصمیمات خود بیندازید و نسبت به هزینه‌های خود مسئولیت‌پذیر باشید.
  • وقتی پول به حسابتان می‌آید، همه پرداختی‌های مربوط به ماه قبل را بدون استثنا پرداخت کنید. اگر هم اکنون نمی‌توانید این کار را انجام دهید، آن را در برنامه خود بگذارید تا در اسرع وقت انجام دهید.
  • حساب کنید سود ماهیانه بدهی شما چقدر است و بیشترین پولی که باید برای بدهی و سود آن در نظر بگیرید چقدر است.

آینده مالی شما می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد. می‌تواند همان چیزی باشد که شما می‌خواهید. میراثی که از خود می‌توانید به جا بگذارید همین استقلال مالی است، اما رسیدن به آنچه مدنظرتان است نیازمند تلاش زیاد و تصمیم‌گیری‌های سختگیرانه است. یکی از اولین موضوعاتی که باید برطرف کنید، بدهی است. اگر هیچ بدهی نداشته باشید، عالی است. اما اگر بدهی دارید، به معنای این نیست که دنیا به آخر رسیده. همچنان می‌توانید به آنچه می‌خواهید برسید اما به شرطی که به اولویت‌های خود متعهد باشید.

منبع success.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.