همه چیز درباره آماده‌سازی و پخت میگو

از سیر تا پیاز میگو

اگر خیلی میانه‌ای با میگو نداشته‌اید یا بلد نیستید میگو بپزید، در این مطلب راهنمای خوبی در خصوص آماده‌سازی و پخت میگو به شما می‌دهیم که به شما کمک خواهد کرد، به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان میگوی خوشمزه بپزید.

میگو چیست؟

میگو از خانواده خرچنگ‌هاست و دارای بدن بلند و نرم با پوست صدفی بند بند است و با لابستر، خرچنگ خاردار و خرچنگ معمولی از یک خانواده‌اند.

آماده‌سازی و پخت میگو و میگو در چنگال

میگو به شکل‌های مختلفی به فروش می‌رسد: خام با سر، خام درون صدف بدون سر، خام و پوست کنده شده و جدا شده، پخته شده با صدف، پخته شده به صورت پاک شده و جدا شده.

انواع مختلفی از میگو با اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسد. میگوهای تازه یا یخ زده به نام جامبو یا بزرگ یا بر اساس تعداد به ازای هر ۴۵۰ گرم به فروش می‌رسند. هرچه اندازه میگو بزرگ‌تر باشد، تعداد آن کمتر خواهد شد.

اسامی میگوها بر اساس اندازه

تعداد به ازای هر ۴۵۰ گرم (۱ پوند)

فوق‌العاده بزرگ (Colossal)

کمتر از ۱۰ عدد

درشت (Jumbo)

۱۱ تا ۱۵ عدد

خیلی بزرگ (Extra Large)

۱۶ تا ۲۰ عدد
بزرگ (Large)

۲۱ تا ۳۰ عدد

متوسط (Medium)

۳۱ تا ۳۵ عدد

کوچک (Small)

۳۶ تا ۴۵ عدد

بسیار ریز

حدود ۱۰۰ عدد

 

در خرید میگو بهتر است میگوی یخ زده که برچسب تازه دارد، خریداری کنید. با این حال بهتر است راهنمای تشخیص میگوی فاسد را مطالعه کنید تا مطمئن شوید میگویی که خریداری می‌کنید، تازه است.

میگوی تازه باید بوی تازه دریا بدهد و پوست آن باید روشن و درخشان باشد. اگر بویی شبیه آمونیاک دارد، خراب شده و باید دور ریخته شود.

چطور میگو را آماده پخت کنیم؟

ما فرض می‌کنیم شما پیشنهاد ما را مبنی بر خرید میگوی منجمد قبول کرده‌اید. اگر چنین است، میگو را تا زمانی که می‌خواهید بپزید در فریزر نگه دارید. اگر می‌خواهید یخ آن آب شود، می‌توانید شب قبل آن را بیرون بگذارید.

اگر میگوی تازه خریداری کرده‌اید، آن را در کیسه زیپی یا ظرف پلاستیکی دردار گذاشته و در فریزر قرار دهید تا زمانی که بخواهید آن را بپزید. حتما ظرف دو روز میگو را مصرف کنید.

میگوی صورتی و آماده‌سازی و پخت میگو

راحت‌ترین راه برای پخت میگو، خرید میگوی از قبل آماده است. می‌توانید میگویی خریداری کنید که پوست کنده، تمیز شده و رگ میانی بدن میگو بیرون آورده شده است. اگر می‌خواهید خودتان میگو را تمیز کنید، ابتدا باید سر آن را با دست یا چاقوی آشپزخانه جدا کنید. سپس پاها و صدف های او را جدا کنید (اگر بخواهید میگو را بدون صدف بپزید، در غیر این صورت این سلیقه شخصی شماست، می‌توانید پوست صدفی آن را بعد از پخت جدا کنید). می‌توانید دم آن را نیز جدا کرده یا نگه دارید (روش صحیح پاک کردن میگو).

برای جدا کردن رگ میگو باید یک چاقوی تیز را به راستای کمر میگو زده و ببرید و رگ شنی رنگ میگو را خارج کنید. سپس میگو را بشویید تا بقایای رگ او تمیز شود. میگوی تمیز شده را در کاسه‌ای از یخ قرار دهید تا زمانی که بخواهید آن را بپزید.

نرم‌تنان صدف‌دار زمانی که پخته می‌شوند باید اندکی مرطوب و ترد شوند. پخت زیاده از حد آنها را سفت و لاستیک مانند می‌کند. میگوی خام نیز صورتی رنگ است و به راحتی حالت می‌گیرد. در جدول زیر مشخص شده میگوی شما باید چه مدت بپزد:

نوع میگو

۴۵۰ گرم (برای ۴ نفر)

روش و زمان پخت

میگو با صدف

۱

۴ الی ۶ دقیقه بجوشد

در دمای بالا به مدت ۵ تا ۷ دقیقه در مایکرویو گذاشته شود

پس از ۳ دقیقه هم زده شود

بگذارید ۳ دقیقه بیرون بماند

میگو پوست کنده و آماده

۱

۳ تا ۶ دقیقه در تابه تفت دهید

۲ تا ۳ دقیقه بجوشانید

۳ تا ۵ دقیقه سرخ کنید

در دمای بالای مایکرویو به مدت ۶ تا ۸ دقیقه بگذارید

پس از ۳ دقیقه هم بزنید. در نهایت ۳ دقیقه بیرون بگذارید

 

خاطرتان باشد قبل از قرار دادن میگو در مایکروویو آن را آب بکشید. میگوها را در ظرفی گرد در مایکروویو قرار دهید طوری که میگوها تنها در یک ردیف قرار بگیرند. روی ظرف را بپوشانید اما کمی از گوشه آن را باز بگذارید تا بخار خارج شود. میگوها صورتی و خوش‌فرم خواهند شد.

میگو را با چه چیزی باید درست کرد؟

روش‌های مختلفی برای پخت میگو وجود دارد. میگو، میوه دریاست. می‌توانید آن را کبابی کنید، آب‌پز کنید، سرخ کنید، بپزید و تفت دهید. کباب میگو، میگوی مزه‌دار شده، بامیه میگو، میگوی سرخ شده، میگوی زغالی و میگو پفکی از انواع پخت میگو است. میگوی آناناس، میگوی لیمو، میگوی نارگیل و میگوی فلفلی از انواع طعم‌های میگو در دنیاست. سوپ میگو، سالاد میگو، میگو و سیب‌زمینی، برگر میگو، ساندویچ میگو نیز از انواع متنوع غذاها با میگوست.

در واقع برای هر کسی با هر ذائقه‌ای انواع مختلفی از میگو وجود دارد. در ادامه به شما دستور پخت میگو نارگیلی را می‌دهیم.

میگوی ترد با سس ترش و شیرین یکی از غذاهای خوشمزه‌ای است که در رستوران‌ها تهیه می‌کنید. شما می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

  • مواد لازم:

  • پودر نارگیل
  • سیخ‌های چوبی کوچک
  • سینی فر
  • فویل آلومینیومی
  • اسپری روغن
  • دستمال کاغذی
  • ۳ عدد ظرف گود

مواد لازم برای آماده‌سازی و پخت میگو نارگیلی

  • طرز تهیه:

سیخ‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید. در این مدت، فر را در دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید. ظرف فر را با فویل آلومینیومی بپوشانید. با اسپری روغن کمی به آن روغن بزنید.

آماده‌سازی و پخت میگو و سیخ

در یکی از ظروف گود، آرد، پودر کاری، نمک و فلفل را مخلوط کنید. در ظرف دیگری، تخم‌مرغ را بشکنید و با کمی آب مخلوط کنید. در ظرف سوم نیز پودر نارگیل را با تکه‌های نان آسیاب شده مخلوط کنید.

ظرف‌های آماده‌سازی و پخت میگو

با دستمال کاغذی میگوها را خشک کنید. میگوها را در ظرف آرد بخوابانید. سپس در مخلوط تخم‌مرغ قرار دهید و در نهایت با مخلوط تکه‌های نان روی آن را بپوشانید. در هر سیخ دو میگو قرار دهید و بین آنها فاصله بگذارید. سیخ‌ها را در ظرف فر قرار دهید.

آماده‌سازی و پخت میگو در سینی فر

۸ تا ۱۰ دقیقه بگذارید بپزد تا میگوها صورتی و روی آن قهوه‌ای شود. گفته می‌شود غذاهای دریایی باید در دمای داخلی ۱۴۵ درجه فارنهایت پخته شوند. در کاسه‌ای کوچک، ½ فنجان مربای هلو یا آلو، ½ قاشق چایخوری پوست لیموی رنده شده، ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه، ۱/۸ تا ¼ قاشق چایخوری فلفل قرمز را مخلوط کنید.

آماده‌سازی و پخت میگو و سس

میگوها را داخل سس زده و میل کنید. می‌توانید میگوها را در ظرفی از سالاد سبزیجات نیز میل کنید.

میگو را باید با چه چیزی سرو کرد؟

میگو کمی طعم شوری دارد که کمک می‌کند در کنار خوراکی‌های مختلف ترکیب خوبی ایجاد شود. می‌توان آن را با سالاد تازه یا پاستا یا بلغور جو سرو کرد. با برنج یا سبزیجات آب‌پز یا بخارپز نیز خوب می‌شود. حتی اگر میگو را تنها با چند قطره لیموی تازه مصرف کنید، هم طعم خوبی دارد.

چطور باید میگو را خورد؟

آیا باید دم آن را گرفت یا نه؟ می‌توانید همانطور که میگو را در دهان گذاشته‌اید، دم آن را چرخانه و بکنید. وقتی دم میگو را بکنید می‌توانید آن را مانند دیگر انواع پروتئین بخورید.

چطور میگو را نگه داریم؟

پس از پختن میگو، روی آن را پوشانده و در یخچال بگذارید و حتما ظرف یک تا دو روز آن را مصرف کنید.

منبع bettycrocker.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. درویش می گوید

    سلام خسته نباشید
    بپاس زحماتتان از شما تشکر و قدردانی میکنیم .
    موففففففففففففففففففففق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.