اطلاعاتی درباره ترشحات تخمک گذاری

ترشحات تخمک گذاری پدیده‌ای طبیعی در میان تمام زنان است

با بررسی ترشحات دهانه رحم می‌توان زمان تخمک گذاری را پیش بینی کرد. در این مقاله قصد داریم با ترشحات تخمک گذاری بیشتر آشنا شویم. ترشحات تخمک گذاری پدیده‌ای طبیعی در میان تمام زنان است. این ترشحات که به آن‌ها مخاط دهانه رحم نیز گفته می‌شود، توسط غدد موجود در واژن و دهانه رحم تولید می‌شوند. این ترشحات برای مرطوب کردن واژن و از بین بردن سلول‌های مرده و باکتری‌ها تولید می‌شوند. بدن زنان هر روز حدود ۳ تا ۴ میلی‌لیتر ترشح تولید می‌کند. به طور معمول ترشحات واژن هیچ بویی ندارند، هرچند در زمان قاعدگی، ممکن است کمی بو داشته باشند. عواملی مانند استرس، قرص‌های ضد بارداری، شیردهی و حاملگی می‌توانند بر روی رنگ و غلظت این ترشحات تأثیر بگذارند. اگر می‌خواهید با ترشحات تخمک گذاری بیشتر آشنا شوید، ابتدا باید علائم تخمک گذاری را بشناسید؛ به طور کلی علائم زیر را می‌توان نشان دهنده تخمک گذاری در نظر گرفت: 

  • حساس شدن سینه‌ها
  • گرفتگی یا سوزش شکم
  • افزایش ترشحات واژن
  • تغییر وضعیت و سفتی دهانه رحم

ترشحات تخمک گذاری 

ترشحات تخمک گذاری

در زمان تخمک گذاری، تغییرات هورمونی بسیاری در بدن زنان روی می‌دهد. در حقیقت دو هورمون استروژن و پروژسترون در زمان تخمک گذاری، مدام افزایش و کاهش پیدا می‌کنند. این تغییرات باعث می‌شوند که قبل، بعد و در طول تخمک گذاری، ترشحات واژن تغییر کنند. قبل از تخمک گذاری، مقدار کمی مخاط خشک ترشح می‌شود. هرچند زمانی که تخمک کامل شود، مخاط بیشتری ترشح شده و برخی از زنان، ترشحات چسبنده‌ای را مشاهده می‌کنند. زمانی که تخمک آزاد شود، مخاط بسیار زیادی ترشح خواهد شد؛ این ترشحات شبیه به سفیده تخم مرغ بوده و غلظتی آبکی دارند. در این مرحله، شانس بارداری زنان افزایش پیدا می‌کند. زمانی که تخمک گذاری روی دهد، غلظت ترشحات تغییر کرده و به صورت چسبنده و غلیظ در خواهند آمد. به همین دلیل است که ترشحات شبیه به سفیده تخم مرغ را به عنوان علامتی برای تخمک گذاری در نظر می‌گیرند. زنانی که قصد بارداری دارند، باید غلظت ترشحات واژن را زیر نظر گرفته تا از زمان تخمک گذاری آگاه شوند.

ترشحات تخمک گذاری در میان زنان متفاوت است. بیشتر زنان در این مرحله، شاهد ترشحاتی روشن و مرطوب هستند. باید خاطر نشان کرد که عوامل زیر نیز می‌توانند بر روی میزان و غلظت ترشحات واژن تاثیر گذارند: 

  • عفونت واژن یا بیماری‌های مقاربتی
  • هیجان جنسی
  • استفاده از روان کننده‌ها در طی مقاربت
  • دوران یائسگی
  • جراحی دهانه رحم

ترشحات دهانه رحم پیش بینی کننده‌های خوبی برای باروری هستند. با بررسی مایعات واژن، می‌توان زمان تخمک گذاری را پیش بینی نمود. این موضوع به ویژه برای زوج‌هایی که در حال تلاش برای بارداری هستند بسیار ارزشمند است. با پیش بینی زمان تخمک گذاری و نزدیکی در روزهای مناسب می‌توان احتمال باروری را افزایش داد.

بوی بد واژن ، علت و راه های درمان آن 

ترشحات دهانه رحم 

ترشحات تخمک گذاری (حالت کشسانی)

ترشحات دهانه رحم، نزدیک به زمان تخمک گذاری دچار تغییراتی می‌گردند. افزایش سطح هورمون استروژن باعث تغییراتی مانند چسبناکی، رقیق‌تر شدن و منسجم‌تر شدن مخاط دهانه رحم می‌گردد. این تغییرات مسیر را در سفر اسپرم برای بارور ساختن تخمک آسان‌تر می‌کند و زمان زنده ماندن اسپرم را افزایش می‌دهد. این تغییرات می‌تواند یک تفاوت قابل درک برای تشخیص تخمک گذاری و باروری ایجاد نماید. ترشحات دهانه رحم را به طرق مختلف می‌توان تشریح نمود. ظاهر، غلظت، رنگ و انسجام می‌تواند نشان دهنده نوع مخاط باشند. در اوایل چرخه قاعدگی ترشحات دهانه رحم خشک و بسیار کم می‌باشد که نشان دهنده شانس بارداری بسیار کم در این دوران است.

با پیشرفت چرخه، مخاط دهانه رحم موجب افزایش احتمال باروری می‌گردد. در ابتدا مخاط سفید و تیره خواهد بود ودر صورتی که بین دو انگشت خود گرفته و انگشت‌تان را از هم باز کنید، کمتر از ۱ سانتی متر کش می‌آید. البته این موضوع نسبت به عدم تغییر شکل و کشیده شدن آن ترجیح داده می‌شود. با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم نیز شروع به نشان دادن علایم باروری می‌کند. حجم مخاط افزایش می‌یابد و شفاف‌تر می‌گردد. در این زمان رقیق‌تر شده و چسبناک‌تر نیز می‌گردد. مخاط در بین انگشتان دست به راحتی دراز و سالم باقی می‌ماند. این ویژگی‌ها شاخص اولیه تخمک گذاری می‌باشد و نشان دهنده قریب الوقوع بودن آن است. پس از تخمک گذاری مخاط دهانه رحم مشابه زمان ابتدای چرخه می‌گردد که نشانه عدم باروری در این زمان است.

بررسی نوع ترشحات دهانه رحم 

ابتدا دست‌های خود را بشویید. با قرار دادن انگشت خود درون واژن، یک نمونه از مخاط درون واژن را جمع آوری نموده و با استفاده از یک دستمال سفید نمونه‌ای از مخاط خارج از واژن را جمع آوری کنید.

جهت توضیح بهتر، عکس ترشحات تخمک گذاری همراه با توضیح هر یک را در ادامه ارائه می دهیم. با توجه به شکل ترشحات تخمک گذاری می توانید وضعیت رحم را تشخیص دهید.

ترشحات آبکی دهانه رحم: نزدیک تخمک گذاری

عکس ترشح تخمک گذاری مرطوب

پس از پریود تا چند روز خشک خواهید بود و ترشح و مخاطی مشاهده نخواهید کرد. پس از چند روز متوجه رطوبت می شوید که می تواند زرد، سفید یا ابری باشد.  این نوع ترشحات نشان می دهد که بدن آماده شروع تخمک گذاری است. از آنجا که اسپرم می تواند تا یک هفته در بدن شما زنده بماند، منتظر می شود تا تخمک ها آزاد شوند، پس برای باردار شدن در این برهه زمانی بهتر است هر دو تا سه روز یکبار رابطه جنسی داشته باشید.

ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ: زمان تخمک گذاری

عکس ترشح تخمک گذاری سفیده تخم مرغ

در زمان تخمک گذاری متوجه افزایش ترشحات می شوید که بیشتر آبکی و لیز هستند. ظاهر و حالت آن شبیه سفیده تخم مرغ است و می تواند تا ۵ سانتی متر کش بیاید. ترشحات زمان تخمک گذاری به راحتی به اسپرم کمک می کنند تا وارد رهانه رحم شود.

ترشحات با بافت کرمی: تخمک گذاری نزدیک است اما شروع نشده

عکس ترشح تخمک گذاری با بافت کرمی

در زمان های دیگر ممکن است متوجه ترشحاتی شوید که به طور خاص خیس یا لیز نباشد. ترشحات قبل از تخمک گذاری خاصیت باروری ندارند، زیرا رسیدن اسپرم به تخمک را دشوار می کنند.

این مخاط با بافت خامه ای می تواند سفید یا زرد باشد. ضخیم است و وقتی بین انگشتان دست می مالید، بافتی شبیه لوسیون دارد.

ترشحات چسبناک: بارور نیست

عکس ترشحات تخمک گذاری چسبناک

ممکن است در ابتدا یا انتهای سیکل خود متوجه ترشحات چسبناک و بی رنگ شوید. این نشان می دهد کمترین احتمال باروری را دارد، زیرا حرکت اسپرم در آن دشوار است. این مخاط، ضخیم و گلوله ای شکل اند و شبیه چسب مایع هستند.

به طور خلاصه ترشحات بر اساس ظاهر، غلظت، رنگ و انسجام به صورت زیر خواهند بود.

بررسی مخاط دهانه رحم: 

  • ظاهر: خشک، نمناک و چسبنده نشانه حداقل و منسجم و مرطوب نشانه حداکثر احتمال باروری است.
  • غلظت: مخاط رقیق‌تر نشانه باروری و غلیظ‌تر نشانه کاهش احتمال باروری است.
  • رنگ: رنگ مخاط از سفید تا شفاف متفاوت است. موکوس یا ترشحات شفاف، نشانه نزدیکی زمان تخمک گذاری است.
  • انسجام: اگر مخاط در بین انگشتان دست تا حدی کش آمد و چسبناک بود احتمال باروری بیشتر می‌گردد.

سخن آخر

ترشحات واژن خانم ها در طول ماه تغییر می کند. ابن ترشحات، واژن را تمیز و مرطوب نگه می دارند. همچنین بیانگر این هستند که بدن شما در کدام مرحله از چرخه قاعدگی قرار دارد.

ترشحات نرمال واژن معمولا شفاف یا شیری رنگ هستند. بیشتر به صورت مایع هستند و بوی تندی ندارند.

اگر رنگ، قوام یا بوی ترشحات واژن به شکل غیرنرمال تغییر کرد، احتمالا دچار یک عفونت یا بیماری هستید. اگر چنین تغییراتی دیدید، حتما با یک پزشک در میان بگذارید و در صورت داشتن عفونت، داروهای مربوطه را مصرف کنید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.