درباره روغن درخت چای و خواص آن بیشتر بدانید

خاصیت ضدباکتری روغن درخت چای سبب شده از آن در درمان بسیاری بیماری‌ها استفاده شود

مدتهاست روغن درخت چای به عنوان یک درمان برای انواع بیماری‌ها و مشکلات سلامتی شناخته شده است. گرچه نمی‌توان روغن درخت چای را به عنوان یک دارو در نظر گرفت، اما خواص فارماکولوژیک و دارویی زیادی دارد. این روغن نمی‌تواند جایگزین درمان‌های رایج بیماری‌ها باشد اما استفاده از آن بی‌ضرر است و در مقایسه با بسیاری داروها ارزان‌تر است.

فواید روغن درخت چای

روغن درخت چای چیست و چطور عمل می‌کند؟

روغن درخت چای از برگ Melaleuca alternifolia گرفته می‌شود که یک درخت بومی کوچک در کوئینزلند و ولز جنوبی استرالیاست. گرچه این درخت به عنوان درخت چای شهرت یافته است، اما نباید با گیاهی که از برگ آن چای گرفته می‌شود، اشتباه گرفته شود.

قرن‌ها روغن درخت چای توسط بومیان به عنوان دارو استفاده می‌شده است. استرالیایی‌ها برای درمان سرفه و سرماخوردگی، عصاره برگ درخت چای را استنشاق می‌کردند یا برای درمان زخم، آن را مستقیم روی پوست می‌گذاشته‌اند.

امروزه روغن درخت چای به صورت ۱۰۰ درصد طبیعی و خالص در دسترس است، گرچه نمونه رقیق آن در محصولات پوستی موجود است.

روغن درخت چای حاوی ترکیباتی است، از جمله terpinen-4-ol که برخی باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را می‌کشد. همچنین فعالیت گلبول‌های سفید خون را بالا می‌برد که با میکروب‌ها و سایر مهاجمان خارجی مبارزه می‌کند. این خاصیت ضدباکتری سبب شده است از این روغن برای درمان بیماری‌های پوستی قارچی و باکتریایی، پیشگیری از عفونت و درمان زخم استفاده شود.

در ادامه فواید روغن درخت چای را مطالعه کنید:

ضدعفونی‌کننده دست

روغن درخت چای و ضدعفونی کنندگی دست

مطالعات نشان داده‌اند این روغن باکتری‌ها و ویروس‌های زیادی را که سبب بیماری‌هایی چون ای‌کولی، ذات‌الریه و آنفولانزا می‌شوند را از بین می‌برد. همچنین افزودن کمی روغن درخت چای به شوینده دست، با ای‌کولی مبارزه می‌کند.

دفع حشرات

روغن درخت چای و دفع حشرات

مطالعه‌ای نشان داده است ۲۴ ساعت پس از استفاده گاوها از روغن درخت چای، ۶۱ درصد مگس کمتری دور آنها تجمع یافته است در مقایسه با گاوهایی که درمان با روغن درخت چای نشده‌اند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که این روغن توانایی زیادی در دفع حشرات دارد، از این رو به میزان زیادی در محصولات دافع حشرات استفاده می‌شود.

دئودورانت طبیعی

روعن درخت چای و کنترل بوی زیربغل

اثر ضدباکتریایی این روغن، بوی عرق زیربغل را کنترل می‌کند. عرق به تنهایی بویی ندارد، اما وقتی غدد تعریق با باکتری‌های پوست ترکیب می‌شود، بوی ملایم تا قوی ایجاد می‌کند. منطقه زیربغل تجمعی از این غدد را دارد و به همین خاطر بیشتر بوی عرق می‌گیرد. خاصیت ضدباکتریایی روغن درخت چای، این ماده را جایگزین طبیعی خوبی برای دئودورانت‌ها و ضدعرق‌های تجاری کرده است.

ضدعفونی‌کننده زخم و بریدگی‌های کوچک

روغن درخت چای و التیام زخم

زخم و بریدگی پوست سبب می‌شود به راحتی میکروب‌ها وارد جریان خون شده و عفونت ایجاد شود. روغن درخت چای به عنوان درمان و ضدعفونی‌کننده زخم و بریدگی، S. aureus و دیگر باکتری‌هایی که در زخم‌های باز عفونت ایجاد می‌کنند، را از بین می‌برد.

برای ضدعفونی کردن زخم‌ها، این مراحل را طی کنید:

  • محل زخم را با آب و صابون بشویید.
  • یک قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید.
  • کمی از این ترکیب را روی محل زخم زده و با بانداژ بپوشانید.
  • این کار را یک تا دو بار در روز انجام دهید تا پوست روی زخم شکل بگیرد.

التیام زخم و جراحت

روغن درخت چای و جراحت

علاوه بر پیشگیری از عفونت زخم، روغن درخت چای به درمان زخم نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند این روغن التهاب را کم می‌کند و فعالیت گلبول‌های سفید را که به درمان زخم کمک می‌کنند، افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای بر روی ۱۰ نفر دیده شد که افزودن روغن درخت چای برای درمان زخم، جز یک مورد، زمان التیام زخم را کاهش داد. هر بار که روی زخم را می‌پوشانید، چند قطره روغن درخت چای نیز به زخم بزنید.

مبارزه با آکنه

آکنه و روغن درخت چای

روغن درخت چای درمان خوبی برای آکنه است. مطالعات نشان داده‌اند استفاده از این روغن، آکنه پوست را کم می‌کند. استفاده از ۵ درصد ژل درخت چای بر روی آکنه، سه برابر مسکن‌های آکنه در کاهش آکنه موثر است. همچنین شش برابر شدت آکنه را کم می‌کند.

مطالعات نشان داده است که روغن درخت چای به همان اندازه پرواکسید بنزوئیل که رایج‌ترین داروی ضدآکنه است، در درمان آکنه موثر است. شما می‌توانید داروی آکنه خودتان را بسازید، با ترکیب یک دهم روغن درخت چای و نه دهم آب و آن را یک یا دو بار در روز با پنبه روی آکنه بزنید.

از بین بردن قارچ ناخن

قارچ ناخن و روغن درخت چای

عفونت قارچی ناخن مشکلی نسبتا رایج است. گرچه مشکل خطرناکی نیست، اما ناخوشایند است. داروهایی برای درمان آن وجود دارد، ما برخی درمان طبیعی را ترجیح می‌دهند.

روغن درخت چای چه به تنهایی و چه در ترکیب با دیگر داروهای طبیعی، می‌تواند درمان خوبی برای عفونت قارچی ناخن باشد. در مطالعه‌ای بر روی افرادی با قارچ ناخن که از روغن درخت چای یا داروهای ضدقارچ به مدت ۶ ماه بر روی محل قارچ ناخن استفاده کرده بودند، در پایان ۶۰ درصد آنها درمان کامل یا مقطعی قارچ را داشته‌اند.

می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به تنهایی یا در ترکیب با همان میزان روغن نارگیل روی محل قارچ بزنید. حتما پس از استفاده از آن دست‌ها را فورا بشویید تا از انتشار قارچ به دیگر قسمت‌ها جلوگیری شود.

دهان‌شوی فاقد مواد شیمیایی

روغن درخت چای و دهانشویه

مطالعات نشان داده‌اند که روغن درخت چای می‌تواند با میکروب‌هایی که سبب پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شود، مبارزه کند. مطالعات نشان داده است که روغن درخت چای در مقایسه با chlorhexidine که ضدعفونی‌کننده رایج و شوینده دهان است، در از بین بردن باکتری‌های پلاک دهان موثرترند. از طرفی طعم آن نیز کمتر آزاردهنده است.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که این روغن تاثیر اندکی در ساختار پلاک دارد.

برای آنکه دهان‌شوی خود را بسازید، چند قطره روغن درخت چای را در یک فنجان آب گرم بریزید، مخلوط کنید و ۳۰ ثانیه آن را داخل دهان بگردانید. مانند دیگر دهان‌شوی‌ها، روغن درخت چای نیز نباید بلعیده شود زیرا می‌تواند سمی باشد.

شوینده چندمنظوره

روغن درخت چای و شوینده چندمنظوره

روغن درخت چای یک شوینده چندمنظوره و ضدعفونی‌کننده خوب برای سطوح است. این در مقایسه با مواد شیمیایی که می‌تواند برای اعضای خانواده مضر باشد، بهتر است. دستور تهیه شوینده چندمنظوره با روغن درخت چای:

  • ۲۰ قطره روغن درخت چای را با ¾ فنجان آب و ½ فنجان سرکه سیب مخلوط کرده و در بطری اسپری بریزید.
  • خوب تکان دهید تا مخلوط شود.
  • آن را مستقیم روی سطوح اسپری کنید و با دستمال تمیز، دستمال بکشید.
  • حتما پیش از هر بار استفاده اسپری را تکان دهید تا روغن درخت چای با دیگر مواد خوب مخلوط شود.

التیام التهاب پوستی

روغن درخت چای و التهاب پوستی

رایج‌ترین نوع التهاب پوستی، درماتیت است که زمانی اتفاق می‌افتد که پوست با ماده آلرژی‌زایی مانند نیکل تماس پیدا می‌کند. در معرض مواد آلرژی‌زا قرار گرفتن سبب قرمزی، خارش و حتی درد پوست می‌شود.

مطالعاتی بر روی انسان و حیوان نشان داده است که استفاده از روغن درخت چای به کاهش شدت این علائم کمک می‌کند. در مطالعه‌ای بر روی مقایسه اثرات درمان‌های مختلف درماتیت، نشان داده است که روغن درخت چای علائم را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد که به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از داروهای استانداردی است که روی پوست استفاده می‌شود.

از طرفی روغن درخت چای، واکنش به نیش حشرات مانند خارش، قرمزی و تورم را که با آزاد شدن هیستامین از بدن به منظور دفاع در برابر بزاق حشره رخ می‌دهد، کاهش می‌دهد.

برای کاهش التهاب پوست، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ۱۰ قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ویرجین و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده، ترکیب کنید.
  • خوب هم بزنید و در ظرف دربسته‌ای نگهداری کنید.
  • دو بار در روز روی محل التهاب بزنید تا علائم برطرف شوند.

کنترل شوره سر

روغن درخت چای و شوره سر

شوره سر می‌تواند ناراحت‌کننده و شرم‌آور باشد. گرچه مطالعات اندکی نشان داده‌اند که روغن درخت چای می‌تواند شوره سر را از بین ببرد، اما بیشتر مطالعات نشان‌دهنده آن هستند که این روغن می‌تواند شوره سر را کنترل کند.

در یک مطالعه چهار هفته‌ای، گروهی که از شامپوی حاوی روغن درخت چای استفاده کرده بودند، ۴۰ درصد شوره سر آنها بهبود یافته بود. در این افراد شدت شوره، خارش و چربی مو نیز کمتر شده بود. برای کاهش شوره سر، چند قطره روغن درخت چای را هنگام شستشوی سر به شامپو بیفزایید.

درمان بیماری قارچی پا

روغن درخت چای و بیماری قارچی پا

این بیماری یک عفونت قارچی مسری در پا است که می‌تواند به انگشتان و دست گسترش پیدا کند. علائم آن ترک خوردگی، پوست انداختن، قرمزی و تاول است.

داروهای ضدقارچ برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند اما مطالعات نشان داده‌اند که روغن درخت چای می‌تواند جایگزین خوبی برای این داروها جهت کم کردن علائم بیماری باشد.

در یک مطالعه کنترلی بر روی ۱۵۸ نفر، ۷۲ درصد از کسانی که از روغن درخت چای استفاده کرده بودند، بهبود در بیماری قارچ پا نشان داده‌اند، در مقایسه با گروه دیگر که ۳۹ درصد بهبود با داروی ضدقارچی داشته‌اند.

مطالعه دیگری نشان داده است که گرچه روغن درخت چای مانند داروهای ضدقارچ، به کاهش پوسته شدن، التهاب، خارش و سوزش پوست کمک می‌کند، اما در درمان کامل قارچ موثر نیست.

درمان طبیعی برای کاهش علائم قارچ پا:

  • ¼ فنجان پودر ریشه پیکانی (arrowroot) را با ¼ فنجان جوش شیرین و ۲۰ تا ۲۵ قطره روغن درخت چای ترکیب کنید.
  • هم بزنید و در ظرف دردار بریزید.
  • آن را دو بار در روز روی پای خشک و تمیز بزنید.

از بین بردن کپک و ماندگی میوه و سبزیجات

روغن درخت چای و کپک توت فرنگی

میوه و سبزیجات تازه مستعد رشد کپک خاکستری رنگی به نام Botrytis cinerea هستند، به خصوص در هوای گرم و مرطوب.

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات ضدقارچی روغن درخت چای شامل terpinen-4-ol و ۱,۸-cineole به کاهش رشد این کپک‌ها بر روی میوه و سبزیجات کمک می‌کند.

برای این منظور، ۵ تا ۱۰ قطره روغن درخت چای را پیش از آب کشیدن و شستن میوه و سبزیجات، در آب اضافه کنید.

درمان پسوریازیس

روغن درخت چای و پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که علامت آن قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن است. گرچه داروهایی برای بهبود علائم آن وجود دارد، اما این یک بیماری مزمن است و هیچ درمانی برای آن شناخته نشده است. روغن درخت چای حاوی مواد ضدالتهابی است که طبق شواهد می‌تواند علائم بیماری پسوریازیس را کاهش دهد.

برای کاهش علائم پسوریازیس، ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن درخت چای را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده ترکیب کنید. ۲ تا ۳ بار در روز آن را روی محل زخم قرار دهید.

درمان چربی پوست

چربی‌سازی زیاد پوست سبب درخشندگی پوست و از طرفی ایجاد آکنه و منافذ پوست می‌شود. از آنجاییکه روغن درخت چای خاصیت قابض دارد، می‌تواند در از بین بردن چربی اضافی پوست موثر باشد. محققان نفوذ و حلال بودن روغن درخت چای را با خاصیت محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش در داروهای رسوراترول و آنتی‌اکسیدان ترکیب کرده‌اند، بدین صورت تولید سبوم به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و محافظت خوبی در برابر اشعه UV فراهم می‌شود.

می‌توانید تونرها و لوسیون‌های حاوی روغن درخت چای که مخصوص پوست چرب هستند، در مراکز فروش محصولات آرایشی و بهداشتی پیدا کنید. می‌توانید کمی از این روغن را با عنبر سائل ترکیب کنید تا تونر مخصوص خود را بسازید یا رایحه موردعلاقه خود را به لوسیونتان اضافه کنید. از آنجا که روغن درخت چای می‌تواند پوست را بیش از حد خشک کند، توصیه می‌شود از آن تنها یکبار در روز استفاده کنید.

خطرات روغن درخت چای

خطرات استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای برای استفاده موضعی بی‌خطر است، اما لازم است احتیاط‌هایی را در نظر گرفت. بهتر است این روغن را نیز مانند بقیه روغن‌ها، با غلظت کم و به میزان اندک استفاده کرد. روغن درخت چای اندکی پیچیده است و قابل پیش‌بینی نیست.

برخی واکنش‌های افراد به استفاده موضعی از روغن درخت چای عبارت بوده است از: خشکی، تورم، خارش، گزش و سوزش. از آنجا که افراد مختلف، واکنش‌های متفاوتی به استفاده از روغن درخت چای داشته‌اند، بهتر است در استفاده از آن احتیاط کنید. پیش از آنکه آن را به طور کامل به صورت بزنید، اندکی از روغن را با غلظت اندک به قسمتی از پوست بزنید. اگر پوست شما هرگونه واکنشی نشان داد، استفاده از این روغن را متوقف کنید.

همانطور که قبلا نیز گفته شد، این روغن در صورتی که بلعیده شود، می‌تواند مسموم باشد. اگر به عنوان دهان‌شویه استفاده می‌کنید، هیچگاه آن را قورت ندهید. مطالعات نشان داده‌اند که هضم تنها یک قاشق چایخوری از این روغن عوارض جانبی چون سرگیجه، استفراغ و عدم توانایی در تکلم دارد.

کودکان باید به مقدار بسیار کم از این روغن استفاده کنند. برای کودکان توصیه می‌شود روغن درخت چای به طور رقیق با روغن‌های حامل چون روغن نارگیل یا روغن زیتون تصفیه شده به میزان اندک روی جراحت استفاده شود. برای جلوگیری از التهاب پوستی، بایستی از این روغن در غلظت اندک استفاده شود.

منبع healthline.com livestrong.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.