اطلاعاتی درباره رشته تیراندازی

تیراندازی ورزشی با قدمت بسیار است

تیراندازی حتی برای کودکان نیز جذاب است. تیراندازی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌هایی است که هنوز هم انجام می‌شود. در اینجا نمی‌خواهیم شما را به زمانی ببریم که انقلاب تیراندازی انجام شده، بلکه می‌خواهیم از تاریخ بشر و انسان بگوییم. شاهدان قدیمی که تیراندازی را از زمان‌های بسیار دور در انجام می‌دادند شاید بتوان تاریخ انجام آن‌را به “عصر سنگی” نسبت دادند (در حدود ۲۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح). مردمان اولیه زمانی که در مصر باستان زندگی می‌کردند از تیر و کمان‌های ابتدایی استفاده می‌کردند که قدمت استفاده از این ابزار به چیزی حدود ۵ هزار سال پیش از شروع اولین نشانه‌های جنگاوری در روی کره زمین برمی‌گردد.

در چین قدمت تیراندازی به زمان حکومت سلسله شانگ (Shang – در حدود سال‌های۱۰۲۷ تا ۱۷۶۶) برمی‌گردد. در زمان جنگ ارابه‌ای هر تیمی از سه مرد تشکیل می‌شد، یک راننده ارابه، یک نیزه‌دار، و یک تیرانداز. در زمان حکومت ژوZhou از ۲۵۶ تا ۱۰۲۷ قبل از میلاد، خاندان سلطنتی در مسابقات تیراندازی شرکت می‌کردند که با مراسم جشن و موسیقی و … همراه بود.

گسترش در آسیا

هنگامی که چینی‌ها در قرن ۶ میلادی ژاپنی‌ها را با تیراندازی آشنا کردند، این مساله تاثیر برجسته و شگرفی روی رسوم و سنن مردم آسیای شرقی گذاشت. یکی از هنرهای رزمی ژاپنی‎ها به نام Kyujutsu (کمان و نیزه) که امروزه در این کشور با نام کیودو (Kyudo) یکی از روش‌های کمان‌داری است، از ورود تیراندازی در همان دوران سرچشمه گرفته است. کیدوی مدرن و پیشرفته یکی از متدهای پیشرفت و بهبود فیزیکی، ذهنی و روحی است.

تیراندازی زنان – دهه ۴۰ میلادی

در دوران Greco-Roman، کمان و نیزه بیشتر برای شکار و کارهایی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گرفت تا جنگ و ستیز و خونریزی! تیراندازان در مواقع دیگر سال در کار گاه‌های کوزه گری و سفالگری دیده می‌شدند. البته این شاخه ورزشی به سرعت در آسیای شرقی و کشورهای مجاور آن توسعه یافت. آشوری‌ها و پارت‌ها جزو کسانی بودند که در توسعه این ورزش رزمی گام‌های بلندی برداشتند. از آتیلا اسطوره تیر و کمان در سده‌های پیشین، هنوز به نیکی یاد می‌شود.

اساطیر تیراندازی

در قرن‌های پیشین محبوبیت تیراندازی به قدری بود که حتی تاثیر آن را در ادبیات قومی و شعر سرایی هم می‌توان دید. حتی در تصویر سازی‌هایی مانند رابین هود که از معروف‌ترین و مطرح‌ترین چهره‌های این عرصه به شمار می‌رفت. مراجع مختلف و متعدد در خصوص تیراندازی حاکی از وجود داستان‌ها و افسانه‌های گوناگونی در ادبیات کهن یونان است. اولیسز (Ulysses) قهرمان حماسه اودیسه منسوب به هومر (Homer) شاعر نابینای یونانی در کتاب بیستم یکی از بهترین نمونه‌های این افسانه‌ها است. اولیسز به واقع یکی از قهرمانان تیراندازی در اساطیر است. پنه لوپه (زوجه اودیسوس) فکر می‌کرد که همسرش بعد از ۲۰ سال غیبت پس از جنگ بزرگ تروا (Troy) هرگز باز نمی‌گردد. خواستگاران فراوانی او را احاطه کرده بودند، اما بالاخره اولیسز از جنگ تروا بازگشت و در قالب یک چوپان به زندگی‌اش ادامه داد و با استفاده از تیر و کمان و مهارتش در این رشته توانست به همسرش خبر دهد که چه کسی است!! ادبیات انگلیس همچنان به اسطوره‌های خود در این رشته و تاثیر آن در ادبیات کهن کشور افتخار می‌کند.

هدف یا سیبل تیراندازی (تاسیس فدراسیون جهانی)

اولین رقابت‌های رسمی و سازمان‌دهی شده تیراندازی در فینسبری (Finsbury) انگلستان در سال ۱۵۸۳ برگزار شد که حدود ۳۰۰۰ شرکت کننده داشت. در طول جنگ ۳۰ساله سال‌های ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ که استفاده از سلاح های آتش زا باب شده بود، تیر و کمان دیگر کاربرد چندانی نداشت و کم کم به یک ورزش و رقابت هیجان انگیز و سرگرم کننده تبدیل شد.

بدنه اصلی سازمان تیراندازی بین المللی با نام فدراسیون تیراندازی (FITA) در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۳۱ در لهستان با حضور ۷ کشور (فرانسه، چک، سوئد، لهستان، مجارستان، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا) تاسیس شد. پس از آن با انجام مسابقات زیر نظر اتحادیه رسمی پس از مدتی این رشته به بازی‌های المپیک هم راه پیدا کرد. به طوری که به سرعت برایش قوانین جهان وضع کردند و رقابت‌های قهرمانی آن هم شهرت جهانی پیدا کرد.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.