چند کار ساده برای کمک به حفاظت از محیط زیست

برای محافظت از محیط زیست چه کنیم؟

برای محافظت از محیط زیست چه کنیم؟ روش­‌های زیادی برای نجات محیط زیست وجود دارد، با کاهش دادن گازهای گلخانه‌ای و اثرات کربن می‌­توانید تأثیر زیادی روی محیط زیست بگذارید. این موضوع آن قدر اهمیت دارد، که اگر به فکر چاره نباشیم، باید منتظر اتفاق­‌های فاجعه‌­آمیز بود. از بین رفتن محیط زیست خطری مهم است. در ادامه مطلب چند راهکار ساده برای حفظ محیط زیست ارائه داده‌­ایم.

کره زمین مشکل دارد

کره زمین و محیط زیست

دانشمندان در سراسر جهان، به اتفاق نظر رسیده‌­اند که سیاره ما با بحران فاجعه آب و هوا روبرو است. انتشار کربن و گازهای گلخانه‌­ای در حال افزایش است و کارشناسان معتقدند فعالیت انسان تا حد زیادی تأثیرگذار است. با ایجاد برخی تغییرات، می­توانید به محیط زیست فرصتی دوباره بدهید.

روال مراقبت از پوست خود را تغییر دهید

بسته‌­بندی محصولات زیبایی، به شدت از مواد پلاستیکی تشکیل شده است، برای مراقبت از پوست خود، موادی را انتخاب کنید که قابل استفاده مجدد بوده و از آلاینده‌­های شیمیایی کمتری برخوردار است. طبق آمار بدست آمده در سال ۲۰۱۹، تولید پلاستیک به تنهایی حدود ۸۵۰ تن، گازهای گلخانه‌­ای تولید کرده است. خوشبختانه، بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، از جمله دستمال مرطوب، قابل استفاده مجدد هستند. به همین دلیل، بهتر است استفاده از میکروبیدها را کاهش دهید.

استفاده از وسایل الکترونیکی را کاهش دهید

با خاموش کردن وسایل الکترونیکی از جمله؛ دستگاه قهوه­‌جوش ، مایکروویو و کامپیوتر مقداری زیادی از انرژی، صرفه‌­جویی می­‌شود.

در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کنید

در استفاده از کاغذ صرفه‌جویی کنید و در صورت لزوم کارهاتون را بدون کاغذ انجام دهید. تا حد امکان، قبض‌­ها را از طریق اینترنت پرداخت کنید. صرفه‌جویی در کاغذ به معنای کمتر بریده شدن درختان اطراف است. از کاغذهای دورو استفاده کنید و مصرف کاغذ را به نصف برسانید. با این کار زباله و دی اکسید کربن کمتری تولید می‌­شود.

کاشت یک درخت

کاشت درخت برای حفظ محیط زیست

درخت بکاریم! درخت‌­ها، آلودگی هوا را کاهش می­‌دهند. درختان می‌­توانند به مرور زمان مقادیر زیادی گاز دی اکسید کربن (گاز اصلی اثرات گلخانه‌ای) را از اتمسفر خارج کنند. به همین دلیل کاشتن درخت‌­های بیشتر، راهی مؤثر برای مبارزه با اثرات گلخانه‌­ای است. درختی را در زمین فرو کرده و فوری آن را فراموش نکنید. درخت‌­ها نیاز به قدری توجه برای مدت دو سال اول دارند که شامل آبیاری، پوشال و غیره است.

مهارتهای رانندگی خود را مرتبا تنظیم کنید

سرمایه گذاری در اتومبیل‌­های هیبریدی تنها مواردی نیستند که می‌­توانند اثر کربن را کاهش دهند (اگرچه کمک می‌­کنند). با تغییر دادن سبک رانندگی، نیز می­‌توانید محیط زیست را حفظ کنید. رعایت قوانین رانندگی، جلوگیری از توقف کوتاه مدت، می­‌تواند به کاهش میزان انتشار کربن اتومبیل شما تا ۳۰ درصد کمک کند. همچنین، باد لاستیک اتومبیل خود را تنظیم کنید. این کار، عمر تایر را افزایش می‌­دهد، رانندگی امنی به همراه دارد و در مصرف بنزین، صرفه‌­جویی می‌­کند.

دوچرخه سواری کنید 

یکی از روش‌های بسیار بی‌­دردسر برای کاهش اثرات کربن، استفاده از دوچرخه سواری است، این روش حدود ۴۲درصد از انتشار گازهای گلخانه‌­ای را کاهش می‌­دهد. اگر در مکانی زندگی می­‌کنید که امکان دوچرخه سواری فراهم نیست، از اتومبیل‌­های عمومی استفاده کنید.

کیسه‌­های پارچه‌­ای را فراموش نکنید

یکی از اختراعات زمان بشر، پلاستیک است، اما به یکی از بزرگترین تهدیدات محیط زیست ما تبدیل شده است. پلاستیک از سوخت فسیلی تشکیل شده است، بنابراین با جایگزین کردن کیسه­‌های پارچه‌­ای به جای پلاستیک، محیط زیست را نجات دهید. همیشه یک کیسه پارچه‌­ای به همراه خود داشته و خریدتون را داخل آن بگذارید و تا می‌­توانید از گرفتن پلاستیک، خودداری کنید.

قوطی و شیشه را جایگزین بطری‌­های پلاستیکی کنید

استفاده از بطری قابل استفاده مجدد برای حفظ محیط زیست  برای مصرف آب به جای بطری یک بار مصرف، از شیشه و قوطی‌­های دائمی استفاده کنید تا مانع از تولید زباله بیش از حد شود.

استفاده از ماشین لباسشویی را کاهش دهید

برای خشک کردن لباس‌­ها به جای ماشین لباسشویی از روش سنتی استفاده کنید. همچنین، می‌­توانید در تنظیمات ماشین لباسشویی از حالت سرد استفاده کنید تا در مصرف انرژی، صرفه­‌جویی شود و نوع شستشو را با لباس‌ها هماهنگ کنید. فیلتر پرز دستگاه خشک‌کن را همواره تمیز نگهدارید. فیلتر پرز کثیف، باعث می‌شود تا لباس‌ها دیرتر خشک ‌شوند. ناگفته نماند استفاده از پودرهای لباسشویی نیز در کنار فواید بهداشتی آثار زیانباری به همراه دارند. بنابراین در مصرف آن دقت کنید.

مصرف گوشت را کم کنید

پرورش حیوانات برای گوشت و لبنیات به فضا و ورودی­‌های عظیم آب و خوراک نیاز دارد. امروزه یکی از بزرگترین دلایل هدر رفتن جنگل، گسترش زمین‌های کشاورزی برای تولید خوراک دام مانند سویا است. برای تولید محصولات حیوانی ۲ تا ۱۵ برابر بیشتر از محصولات گیاهی آب مصرف می­‌شود.

دور شدن از رژیم غذایی حاوی گوشت به سمت یک رژیم غذایی گیاهی بیشتر، مؤثر خواهد بود. غذاهای گیاهی، در حال افزایش هستند و در رستوران‌ها، کافه‌ها و سوپر مارکت­‌ها بسیار رایج می­‌شوند. بنابراین به رژیم غذایی خودتان حداقل یک وعده گیاه‌خواری را اضافه کنید و خوردن گوشت را به یک روز در هفته برسانید. تولید محصولات حیوانی، حدود یک چهارم از گازهای گلخانه‌­ای را تشکیل می‌­دهد. ما انتظار نداریم که گوشت را به طور کامل حذف کنید اما در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید.

زمان استحمام را کاهش دهید

دوش داغ یکی از لذت­‌های زندگی است ، اما در انتشار کربن نقش مهمی دارد. به طور تقریبی، دوش حمام در هر دقیقه، ۵/۹ لیتر آب تولید می­‌کند. اگر هر نفر، یک دقیقه از زمان استحمام خود بکاهد، سالانه ۵/۹میلیارد کیلوگرم از انتشار کربن را کاهش می­‌دهد.

استفاده از کود دوستدار محیط زیست

استفاده از کود دوستدار محیط زیست

کود شیمیایی برای چمن و باغ، بسیار مهم است، اما نوع خریداری شده از فروشگاه، که پر از نیتروژن تقویت کننده مواد مغذی است، مضر است. متاسفانه استفاده نا به جا از کودهای شیمیایی و برای افزایش بهره‌وری زمین باعث شده که بافت طبیعی مواد غذایی بسیار درهم ریخته شود. اصولا نیترات­‌هایی که به صورت کود وارد زمین می­‌شود، می­‌تواند وارد آب­‌های زیرزمینی (که اغلب آب شرب روستایی و شهرها را تامین می­‌کند) شده که باعث افزایش سطح نیترات آن می­‌شود و بارهای اکسید نیتروژن را وارد جو می‌­کند. اکنون این سوال پیش می­‌آید، برای حفظ محیط زیست چه کنیم؟ در بازار، کودهای سازگار با محیط زیست وجود دارد، که جایگزین مناسب کودهایی شیمیایی است. این کودها، نیتروژن کمتری در هوا منتشر می­‌کنند، زیرا بیشتر نیتروژن در خاک نشست می‌کند.

در مصرف آب صرفهجویی کنید

برخی از کارهای کوچک می‌­تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. با حداقل رساندن مصرف آب، می‌­توانید از تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنید. دلیلی ندارد که در تمام مدت اصلاح صورت یا مسواک زدن، شیر آب باز باشد. برای صرفه‌­جویی در مصرف آب فقط زمانی که به آب نیاز دارید، آن را باز کنید.

زباله­‌هایتان را بازیافت کنید

بازیافت زباله برای حفظ محیط زیست

زباله­‌ها را تفکیک کنید، موارد قابل بازیافت را جدا قرار دهید تا مجددا استفاده شوند. از ظروف شیشه‌ای مثل شیشه‌های مربا و عسل و بطری‌ها تا می‌توانید استفاده کنید. با بازیافت کیسه‌های پلاستیکی در سوپرمارکت محلی خود و خرید محصولاتی که از مواد بازیافتی یا مقوا ساخته شده‌اند، به این امر کمک کنید.

از صدای خود استفاده کنید

ما اولین نسلی هستیم که می­‌دانیم زمین در حال نابودی است. بنابراین بهتر است بپرسیم برای حفظ محیط زیست چه کنیم؟! بهتر است با نمایندگان مجلس صحبت کنیم و از آنها بخواهیم که برای محافظت از محیط زیست اقدام کنند. صدای خود را به گوش همکاران و اطرافیان نیز برسانیم تا با متعهد شدن، محیط زیست را نجات دهیم.

آگاه شوید

یکی از بهترین کارهایی که می‌­توانید انجام دهید، این است که خودتان را آگاه کنید. هرچه بیشتر آگاه شوید، بهتر می‌­توانید اطرافیان را قانع کنید و نگرش مثبت خود را به آنها انتقال دهید.

مسئولانه سفر کنید

سفر مسئولانه برای حفظ محیط زیست

یکی از کارآمدترین رو‌ش‌­های کاهش اثرات زیست محیطی، سفر با مسئولیت‌پذیری است. حمل و نقل، یکی از آلاینده‌­های آلودگی هر کشور به حساب می‌­آید. در صورت لزوم سعی کنید از پیاده­‌روی و دوچرخه استفاده کنید. برای حمل و نقل و خروج از کشور، بهینه‌ترین راه و وسیله را انتخاب کنید.

هنگام خرید آگاه باشید

خرید کمتر، علاوه بر کاهش هزینه­‌ها موجب کاهش ضایعات، و بهبود محیط زیست می­‌شود. از محصولات سازگار با محیط زیست، حمایت کنید. شرکت­‌ها را ترغیب کنید که محصولات خود را جهت حمایت از محیط زیست تولید کنند.

خودتان داوطلب شوید

کمک دانش آموزان به حفظ محیط زیست

برای کمک به حفظ محیط زیست از خودتان شروع کنید، سبک زندگی خود را تغییر دهید و در کمپین­‌های محافظت از محیط زیست، شرکت کنید. با این روش اطرافیان نیز ترغیب می­‌شوند.

یادداشت­های خود را دور نریزید

دانشجویان و دانش‌آموزان، از آموخته­‌های خود، یادداشت‌­هایی تهیه می­‌کنند که در پایان ترم، نیازی به آن ندارند. در این صورت یادداشت خود را دور نریزید و آن را برای استفاده مجدد به کتابخانه مراکز آموزشی خود تحویل دهید تا دانش‌آموز بعدی از آن استفاده کند. حتی می­‌توانید این کاغذها را را بازیافت کنید.

صرفهجویی در برق

از لامپ­‌های کم مصرف استفاده کنید. تا علاوه بر پس‌انداز هزینه، در حفظ محیط زیست نیز سهیم شوید. لامپ­‌های اضافه را خاموش کرده و وسایل بلا استفاده را از پریز بکشید.

کارهای کوچک بسیاری است که هم نتایج بهتری دارند و هم انجام آنها ساده­‌تر است. تمام مراحل ارائه شده، در درجه اول به نفع خود و عزیزانتان خواهد بود. بنابراین، برای حفظ محیط زیست از خودتان شروع کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.