انتخاب رنگ دیوار

برای دیوار اتاق ها از چه رنگی چگونه باید استفاده کرد؟

با استفاده از راهنمای زیر می توانید رنگ دیوار خانه خود را انتخاب کرده و نحوه استفاده درست از آن را بیاموزید.

آبی

رنگ دیوار آبی
آبی را با رنگ های گرم و یا المان هایی به رنگ گرم استفاده کنید

آبی رنگ موردعلاقه بسیاری از افراد است اما در مورد استفاده از آن برای رنگ دیوار، بهتر است با رنگ های گرم استفاده شود. به طیف رنگ آبی که به عنوان رنگ پایه انتخاب می کنید، توجه داشته باشید. آبی آسمانی، فیروزه ای و لاجوردی رنگ های سرد هستند. رنگ های آبی که به سمت گرمی می روند شامل آبی جین و آبی-خاکستری (رنگ تخته سنگ) هستند.

رنگ های آبی سرد را در اتاق های جنوبی استفاده کنید که گرما را بگیرد. این رنگ ها اندکی دمای اتاق را پایین می آورند. آبی را با رنگ های برنجی (فلز برنج)، قرمز مایل به قهوه ای و رنگ قرمز-آجری ترکیب کنید تا به رنگ گرم تبدیل شود یا در دکوراسیون خود از کفپوش یا وسایل چوبی قهوه ای تیره استفاده کنید تا جلوه بهتری پیدا کند (مزایای استفاده از اثاث چوبی را بخوانید).

در ترکیب آبی و سفید به جای سفید خالص از رنگ گرمتر استفاده کنید مانند تناژ کرم. اگر می خواهید کل اتاق را رنگ آبی بزنید، دو طیف آبی استفاده کنید یکی تیره تر و یکی کمرنگ تر از همان رنگ آبی و وسایل و دکوری هایی از رنگ های آبی تیره و آبی روشن انتخاب کنید. پارچه و پرده ها را در طرح و رنگ های دیگر استفاده کنید تا افراط در رنگ آبی نشود.

سبز

رنگ دیوار سبز
رنگ سبز انتخاب خوبی برای آشپزخانه اپن است

همانند رنگ های سفید، قهوه ای و مشکی، سبز نیز می تواند با هر رنگی ست شود. با استفاده کردن از رنگ سبز، طبیعت را به خانه می آورید. برای اتاق هایی که پنجره کوچکی دارند یا هیچ چشم اندازی به طبیعت بیرون ندارند، از سبز بهاری یا سبز طبیعی استفاده کنید. سبز طبیعی رنگ سردی است و برای اتاق هایی که در طول روز آفتاب می گیرند، خوب است. در اتاق هایی که به رنگ سبز هستند از مبلمان و وسایلی که با هم هارمونی دارند استفاده کنید. سبز با همه رنگ ها ست می شود و انتخاب خوبی برای خانه هایی است که فضای اپن دارند.

قرمز

رنگ دیوار قرمز
قرمز تیره جلوه سنتی به اتاق نشیمن می دهد

از چیز های کوچک شروع کنید و در اجزای کوچک خانه مانند آباژور یا کوسن ها از رنگ قرمز استفاده کنید. از رنگ قرمز برای پس زمینه طبقات دکوری که می خواهید بیشتر خودشان را نشان دهند، استفاده کنید. برای خانه های ویلایی می توانید این رنگ را با آبی و سفید استفاده کنید تا احساس طبیعت را در خانه ایجاد کند و یا برای بدست آمدن رنگی ملایم، آن را با صورتی تمشکی ترکیب کنید.

برای آنکه فضای سنتی به اتاق نشیمن بدهد، از قرمز تیره استفاده کنید و از قرمز-قهوه ای برای خانه های ویلایی و روستایی استفاده کنید. رنگ قرمز اشتها را تحریک می کند بنابراین انتخاب خوبی برای اتاق غذاخوری و آشپزخانه است. برای بالا رفتن انرژی و افزایش کارایی می توانید از رنگ قرمز در دفتر کار خود استفاده کنید.

زرد

رنگ دیوار زرد
رنگ دومی نیز در کنار رنگ زرد استفاده کنید

رنگ زرد پررنگ می تواند خسته کننده شود. بنابراین اگر می خواهید کل اتاق را رنگ زرد بزنید، از زرد کمرنگ استفاده کنید. برای اتاق هایی که نور چندانی نمی گیرند، رنگ زرد آفتابی مناسب است. رنگ زرد پس از قرار گرفتن روی دیوار تیره تر از رنگی می شود که در قوطی و یا در بروشور بوده بنابراین باید قبل از رنگ زدن آن را اندکی روشن تر بکنید. زرد به تنهایی نمی تواند استفاده شود بنابراین بهتر است از رنگ دیگری نیز در کنار آن استفاده شود. از رنگی مشابه و یا یک رنگ سرد به عنوان رنگ دوم استفاده کنید. اگر دیوارها زرد هستند، از سفید گرم به عنوان تزیین این رنگ استفاده کنید. رنگ سفید سرد وقتی کنار زرد قرار می گیرد، به رنگ خاکستری می گراید.

نارنجی

رنگ دیوار نارنجی
رنگ نارنجی نقطه کانونی توجه به وجود می آورد

نارنجی به فضا انرژی می دهد. سعی کنید اثاث و لوازمی را انتخاب کنید که الگو و طرح آن با این رنگ جسورانه همخوانی داشته باشد. نارنجی رنگ خوبی برای نقاط کانونی جهت جلب توجه است. سعی کنید از آن برای پس زمینه طبقات دکوری و یا پرده پنجره ای که چشم انداز خوبی دارد، استفاده کنید. از نارنجی به عنوان رنگ قالب برای اتاق هایی استفاده کنید که می خواهید انرژی و تلاش افراد را برانگیزد مانند آشپزخانه یا اتاق نشیمن. برای اتاق هایی با دیوارهای نارنجی بهتر است از کفپوش و وسایل چوبی تیره استفاده کنید. رنگ چوب روشن کنتراست لازم را ایجاد نمی کند. برای اتاق هایی که نور کمی دارند، از نارنجی روشن استفاده کنید.

بنفش

رنگ دیوار بنفش
رنگ گرم بنفش را با رنگ های سردی مانند سبز استفاده کنید

ترکیب قرمز گرم و آبی سرد یک رنگ دووجهی ایجاد می کند که هم می تواند ملایم و آرامش دهنده و هم اندکی خشن باشد. بنفش به همراه دکوراسیون لوکس و براق و پارچه های مخملی، ابریشم و چرم، ظاهری لوکس و تجملی می دهد. بنفشی که به سمت قرمز می رود، احساس گرمتری می دهد. این رنگ ها را باید با رنگ های سردتری مانند آبی یا سبز استفاده کرد. بنفش-آبی با رنگ هایی مانند نارنجی یا زرد هماهنگی دارند. برای ایجاد فضایی رمانتیک و مسحورکننده، اتاق بنفش خود را با دکوری های نقره و یا آینه تزیین کنید. برای اتاق بنفش روشن می توانید از وسایلی به رنگ مشکی استفاده کنید.

رنگ های خنثی

رنگ دیوار سفید
کوسن و قالیچه با جنس و رنگ های مختلف می تواند برای خانه هایی با رنگ خنثی مناسب باشد

استفاده از رنگ خنثی برای دیوارها کار شما را راحت می کند. در اتاق هایی که از یک رنگ خنثی استفاده شده، وسایل فلزی و آینه ها درخشش و عمق ایجاد می کنند. اینگونه وسایل می توانند رنگی که برای تزیین در جای جای خانه استفاده شده را بیشتر نشان دهند یا نقطه کانونی برای وسایل و دکوری های رنگی ایجاد کنند. در اتاق هایی که از رنگ خنثی استفاده شده، وسایلی با طرح و جنس های مختلف استفاده کنید برای مثال کوسن های ریش ریش، قالیچه های کرکی و سبدهای بافتنی. با اندازه ها بازی کنید مثلا از وسایلی با سایز بزرگ استفاده کنید مانند قاب عکس یا گلدان بزرگ.

با اضافه کردن المان هایی به رنگ های نارنجی، قرمز رژلبی یا سبز کمی هیجان به رنگ خنثی دیوارها بیفزایید.

منبع bhg.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.