واتساپ یا تلگرام، کدام اپلیکیشن پیام‌رسان بهتری است؟

مقایسه دو اپلیکیشن واتساپ و تلگرام

در جهان تعداد کاربران فعال واتساپ بیشتر است و تلگرام یکی از رقبای آن محسوب می‌شود. قبل از انتخاب برنامه مورد استفاده ویژگی‌های این دو پیام‌رسان را در نظر بگیرید. هر دو برنامه پیام‌رسان با وجود شباهت‌هایی در برخی از امکانات تفاوت دارند. برای مثال واتساپ از ویژگی پیام صوتی برخوردار است اما تلگرام علاوه بر آن دارای ویژگی پیام‌های تصویری نیز می‌باشد.

امکانات  WhatsApp

با استفاده از قابلیت تماس صوتی این دو پیام‌رسان می‌توان با مخاطبین در ارتباط بود اما واتساپ علاوه بر آن امکان برقراری تماس‌های ویدئویی را می‌دهد.

اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ

واتساپ دارای ویژگی Status است، از این طریق می‌توان حس خود را به دیگران منتقل کرد. واتساپ امکان اضافه کردن تصاویر و فیلم‌هایی محدود به زمان ۳۰ ثانیه را می‌دهد..

از دیگر قابلیت‌های واتساپ تغییر فونت است، واتساپ می‌تواند بخش خاصی را توپر(Bold) یا کج نشان دهد. این قابلیت زمانی که می‌خواهید بخشی از متن را برجسته و مهم نشان دهید مناسب و متن را از یکنواختی دور می‌کند. در تلگرام با تغییر فونت، ظاهر تمام متن تغییر می‌کند.

فونت پیام‌رسان واتساپ

ایجاد نسخه پشتیبان از نوشته‌ها یکی از ویژگی‌های مهمی است که تنها در واتساپ ارائه می‌شود. برای ایجاد آن به قسمت  Settings > Chats > Chat Backup رفته و مدت زمانی که می‌خواهید از مکالمه Backup گرفته شود را انتخاب کنید، می توان نسخه پشتیبان را غیرفعال کرده و هر زمان که نیاز داشتید به طور دستی فعال و مدت زمان آن را به صورت (روزانه، هفتگی، ماهانه) تعیین کنید.

با طراحی مناسب واتساپ به راحتی می‌توان به پروفایل کاربری، تماس‌های دریافتی، وضعیت مخاطب و چت‌ها دسترسی پیدا کرد.

امکانات Telegram

حفظ حریم خصوصی برای اکثر کاربران مهم است، ویژگی منحصر به فرد تلگرام قابلیت چت محافظت شده (Secret Chat)است، این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که چت را در امنیت کامل با استفاده از رمزنگاری (End-to-End Encryption) انجام دهند. در سکرت چت باید یک فضای گفتگوی جدید را با مخاطب دیگر ایجاد کرد و منتظر تایید او ماند. در این حالت می‌‎توان یک زمان خود تخریبی (Self-destruct Timer) تعیین کرد تا پس از مدت زمان مشخص پیام‌ها به طور خودکار نابود شوند. در این مدت زمان امکان فروارد کردن پیام و ذخیره کردن تصاویر وجود ندارد. مهمترین ویژگی آن عدم اسکرین شات از صفحه می‌باشد، در صورت گرفتن اسکرین شات یک پیام اطلاعیه‌ای برای طرف دیگر ارسال خواهد شد که در امنیت حریم خصوصی تاثیر دارد.

تغییر دادن شماره تلفن در تلگرام نسبت به واتساپ راحت‌تر است. به تنظیمات تلگرام رفته و روی گزینه‌ای که شماره موبایل شما را نشان می‌دهد ضربه بزنید. با یک پیام اخطار مواجه می‌شوید که شامل تمام اطلاعات،  فایل‌های چندرسانه‌ای، پیام‌ها و … است که  به شماره جدید منتقل می‌شود.

اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام

مخاطبین اگر شماره قبلی شما را در دستگاه ذخیره داشته و بلاک نکرده باشند، شماره جدید را به صورت خودکار دریافت خواهند کرد. این ویژگی بسیار ضروری است زیرا در صورت تعویض شماره نیازی به اطلاع‌رسانی مخاطبین نخواهید داشت.

تلگرام از چندین زبان پشتیبانی می‌کند، در صورت نیاز می‌توان گوشی و برنامه تلگرام را با دو زبان متفاوت انتخاب کرد. به قسمت تنظیمات برنامه رفته و با انتخاب گزینه Language، می توان از زبان‌های آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، عربی و ژاپنی یکی را انتخاب کرد. اما در واتساپ، زبان موبایل و برنامه باید یکسان باشد.

تفاوت واتساپ و تلگرام در تنظیمات متن و سایر موارد

بزرگ بودن اندازه متن  به راحت خواندن کمک می‌کند. هر دو برنامه به شما اجازه می‌دهد تا اندازه متن را افزایش دهید، اما تعیین اندازه آن در تلگرام بیشتر است. با رفتن به تنظیمات می‌توان به صورت دلخواه این مقدار را تعیین کرد.

سایز فونت پیام‌رسان تلگرام

هر دو برنامه امکان ایجاد گروه و چت دسته جمعی را به مخاطب می‌دهد. در تلگرام می توان حداکثر ۵ هزار نفر عضو تعیین کرد در حالی که در واتساپ می‌توان فقط ۲۵۶ نفر عضو کرد.

آیا از ربات‌های تلگرام شنیده اید؟ این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم ربات تلگرام به گوشش نخورده باشد، ربات تلگرام با استفاده از کدهای برنامه‌نویسی نوشته شده یک سری از کارهایی که برنامه نویس برای آن مشخص کرده را انجام می‌دهد، این ربات‌ها سرویس‌های بی‌شماری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و قادر به انجام هر کاری در زمینه‌های مختلفی مانند آموزشی، رسانه‌ای، جستجوگر و … هستند.

عضویت در گروه‌های بزرگ می‌تواند آزردهنده باشد زیرا به ازای هر پیامی یک نوتفیکیشن برای شما ارسال خواهد شد. با قطع کردن صدا ممکن است از پیام‌هایی که شما را خطاب می‌کند بی خبر شوید. با قابلیت‌های تلگرام در صورتی که کسی شما را خطاب کند یک نوتفیکیشن دریافت خواهید کرد.

از قابلیت‌های دیگر تلگرام ارسال فایل‌های پرحجم است. واتساپ فایل‌های ۱۶MB یا کمتر را ارسال می‌کند ولی با تلگرام تا اندازه ۱.۵GB اجازه ارسال دارید.

نقاط مشترک این دو برنامه

هدف اولیه هر دو برنامه، ارائه تبادل پیام‌های متنی با سرعت بالا است. برای استفاده از هر دو برنامه، شما باید شماره تلفن خود را ثبت کنید. ویژگی‌هایی مانند اشتراک‌گذاری فیلم‌ها، ایجاد گروه‌ها، اشتراک‌گذاری تصاویر، برقراری تماس صوتی و پیام‌رسانی را ارائه می‌دهند.

یکی از قابلیت‌های مهم پیام‌رسان نسبت به پیامک اطمینان از خوانده یا نشدن پیام است. در دستگاه تنها امکان ارسال گزارش موفق یا ناموفق وجود دارد ولی در تلگرام و واتساپ تیک اول  کنار متن به همین معناست و در تلگرام دو تیک و در واتساپ دو تیک به رنگ آبی به معنی خوانده شدن پیام است.

شباهت پیام‌رسان تلگرام و واتساپ

واتساپ و تلگرام  به شما اجازه می‌دهند پیام‌های خود را کپی، حذف و ارسال کنید.

در واتساپ، در صورت اشتباه شما باید مجددا تایپ کنید و پیام خود را دوباره ارسال کنید، اما در تلگرام این کار با سرعت بهتری انجام می‌شود، در صورت اشتباه می‌توان بر روی پیام ضربه زد و گزینه پیشفرض، گزینه‌های ویرایش و حذف را نشان می‌دهد. این گزینه‌ها برای اصلاح خطا بهترین گزینه است.

پاک کردن پیام در پیام‌رسان ها

این دو برنامه در نرمافزارهای وب قابل اجر هستند

تایپ کردن روی صفحه کلید کامپیوتر در مقایسه با گوشی راحت‌تر است. بنابراین ممکن است بخواهید واتساپ یا تلگرام را روی وب اجرا کنید، اما اجرا کردن کدام یک بهتر است؟

بدون شک استفاده از نسخه تحت وب تلگرام به راحتی امکان پذیر است. هنگامی که برنامه دسکتاپ تلگرام را باز می‌کنید، بسیار شبیه واتساپ به نظر می‌رسد با چند تفاوت جزئی. نسخه تحت وب تلگرام با استفاده از هر مرورگر و بدون نیاز به نصب هیچ اپلیکیشن جانبی قادر به تعامل با حساب کاربری تلگرام است، و دارای یک نسخه دستکاپ برای لینوکس و ویندوز می‌باشد.

اپلیکیشن دسکتاپ پیام‌رسان

واتساپ نیز دارای اپلیکیشن تحت وب می‌باشد اما برای استفاده از آن گوشی موبایل باید به اینترنت متصل باشد. استفاده از تلگرام تحت وب نسب به واتساپ راحت‌تر است.

جمع بندی

در حالی که واتساپ بین مردم جهان کاربران بیشتری دارد اما تلگرام امنیت بیشتری دارد. با استفاده از تلگرام به راحتی می‌توان چند حساب مجزا ایجاد کرد، واتساپ نیز ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، که با توجه به نیاز می‌توان اپلیکیشن مورد نیاز را انتخاب کرد.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.