با چهار روش ویندوز را به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردانید

ابتدا از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید

با بازگردانی ویندوز به تنظیمات اولیه کارخانه می­‌توانید بسیاری از مشکلات مربوط به ویندوز را رفع کنید. در صورتی که سیستم شما کند شده و با از بین بردن نرم‌افزارهای مخرب نیز رفع نمی­‌شود، یا اینکه قصد فروش آن را دارید تنظیم مجدد کارخانه می­‌تواند بهترین روش باشد.

با توجه به نسخه نصب شده ویندوز، روش‌­های متعددی برای تنظیم مجدد لپ‌تاپ یا دسکتاپ استفاده می‌­شود. با ما همراه باشید تا چند روش ساده را به شما معرفی کنیم:

در مرحله اول از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید

ابتدا از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید چرا که با بازگردانی ویندوز به تنظیمات کارخانه، تمام اطلاعات موجود را از دست خواهید داد.

۱. تنظیم مجدد کارخانه  با گزینه Reset در ویندوز ۱۰

در گذشته، بازگردانی ویندوز به حالت پیش‌فرض کاری طاقت‌فرسا بود، اما با مرور زمان مایکروسافت از ویندوز ۸ به بعد روشی ساده ارائه داد.

برای دسترسی به آن، از طریق مسیر Settings > Update & Security > Recovery اقدام کنید. اکنون بخش Reset this PC را مشاهده می­‌کنید که می‌­توانید روی گزینه Get started کلیک کنید تا فرآیند بازگردانی آغاز شود.

تنظیمات اولیه کارخانه و ریست ویندوز

ریست کامل یا بازیابی ویندوز؟

در ادامه، دو گزینه پیش رو دارید: با انتخاب گزینه Keep my files می‌­توانید تمام نرم‌افزارها و تنظیمات را به حالت پیش‌فرض بازگردانید در حالی که فایل­‌ها در جای خود حفظ شوند، با انتخاب گزینه Remove everything تمام اطلاعات حذف شده و ویندوز به تنظیمات کارخانه باز خواهد گشت.

اگرچه فایل­‌های Keep my files اطلاعات شما را حفظ نمی­‌کند اما برای اطمینان، از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید.

تنظیمات اولیه کارخانه و بکاپ

در صورت انتخاب گزینه Remove everything ویندوز از شما می‌­پرسد که می‌­خواهید فایل­‌ها حذف شوند یا درایو نیز پاک شود. گزینه Remove files and clean the drive اطلاعات درایو را حذف می­‌کند، بنابراین بازیابی اطلاعات سخت و زمان‌بر است. در صورتی که قصد فروش سیستم را دارید از این گزینه استفاده کنید.

در غیر این صورت، می­‌توانید از گزینه Just remove my files استفاده کنید.

در نهایت عملیات انجام شده را با کلیک بر روی Reset تکمیل کنید.

۲. در ویندوز ۱۰ از گزینه Fresh Start استفاده کنید

مایکروسافت در بروزرسانی جدید، یک گزینه جدید (Fresh Start) برای بازیابی تنظیمات مجدد کارخانه ویندوز ۱۰ اضافه کرده است. روش استفاده از آن نسبت به مرحله قبل کمی متفاوت است که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

مسیر Settings > Update & Security > Recovery را طی کرده و روی لینک Learn how to start fresh with a clean installation of Windows کلیک کنید، در ادامه پنجره Windows Defender Security Center باز شده که گزینه  Fresh Start را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، همانند مرحله بالا با کلیک بر روی Get started فرآیند را آغاز کنید.

تنظیمات اولیه کارخانه و fresh start

گزینه Fresh Start  با گزینه Reset در مرحله قبل تفاوت­هایی دارد:

  • گزینه Fresh Start فایل­‌های شخصی را حفظ می‌­کند و برای حذف آنها هیچ گزینه‌­ای ارائه نمی­‌دهد.
  • گزینه Fresh Start آخرین نسخه ویندوز ۱۰ را دانلود می­‌کند، در حالی که گزینه Reset از اطلاعات مربوط به ریکاوری که در درایو موجود است استفاده می‌­کند.

به این ترتیب،  قابلیت Fresh Start، نسخه جدید ویندوز را دانلود کرده و تمام برنامه‌­هایی که از طریق فروشگاه نصب شده را حفظ می‌کند، در مقایسه با گزینه قبل فایل‌­ها را حفظ کرده و یا حذف می‌­کند.

۳. ویندوز را با استفاده از دیسک و فلش نصب کنید

در صورتی که از ویندوز ۸ یا ۱۰ استفاده نمی­‌کنید یا بنا به دلایلی قصد بکارگیری روش‌­های بالا را ندارید، می‌­توانید از طریق رسانه­‌ی نصب این کار را انجام دهید. به این ترتیب می‌­توانید یک نسخه جدید از ویندوز را نصب و تمام فایل‌­های خود را حذف کنید.

در صورت نصب ویندوز ۷ از ابزار Microsoft’s Windows 7 download tool استفاده کنید. از این طریق می­‌توانید یک ISO برای رایت کردن بر روی فلش یا DVD دریافت کنید.

ابتدا رسانه نصب ویندوز را آماده کرده و دیسک یا فلش را بر روی سیستم متصل کرده و آن را بوت کنید، در نهایت مراحل نصب ویندوز را دنبال کنید.

۴. قابلیت‌­های پیشرفته برای تنظیم مجدد کارخانه

اگر چه سه روش ذکر شده برای اکثر کاربران مناسب است، اما، چند روش پیشرفته برای بازنشانی ویندوز وجود دارد.

یکی از روش‌­ها شامل عکس از سیستم است که هر عکس محتوای یک سیستم را ارائه می­‌دهد. در صورتی که قبلا آن را در سیستم ایجاد کرده‌­اید می‌­توانید از طریق منوی Advanced Startup عکس سیستم را بازیابی کنید. از طریق مسیر Settings > Update & Security > Recovery  به این گزینه دسترسی پیدا کنید. گزینه­‌های موردنظر در بخش Advanced Startup قرار دارند.

تنظیمات اولیه کارخانه و تنظیمات پیشرفته

همچنین می­‌توانید در منوی استارت عبارت create a recovery drive  را جستجو کنید تا به ابزارهایی برای ایجاد یک درایو دسترسی پیدا کنید، البته قبل از انجام این کار حافظه هارد درایو را بررسی کنید.

بنابراین، در صورتی که از کاربران ویندوز ۸ یا ۱۰ هستید، از روش‌­های ذکر شده استفاده کنید. کاربران ویندوز ۷ نیز پس از دریافت فایل ISO از طریق دیسک، مجددا ویندوز خود را نصب کنند.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.