چگونه فایل‌های حذف شده آفیس را بازیابی کنیم؟

اگر یک فایل مهم را از دست داده و نیاز به بازیابی آن دارید، با ما همراه باشید تا فایل‌های حذف شده آفیس را بازیابی کنید.

از دست دادن و یا حذف شدن ناگهانی اسناد می­‌تواند موجب آزرده خاطر شدن و اتلاف وقت شود.

خوشبختانه، فایل­‌هایی که با استفاده از مایکروسافت آفیس ایجاد کرده‌­اید ممکن است همانطور که برای اولین بار ظاهر می­‌شوند، از دست نرفته باشند. می‌­توانید چندین ترفند را برای بازیابی آنها به کار بگیرید.

اسناد از دست رفته را بازیابی کنید

چند ترفند وجود دارد که جهت جلوگیری از دست رفتن اسناد می‌­تواند مفید باشد.

۱. از بازیابی سند استفاده کنید

نرم افزار ورد ۲۰۱۶ دارای ویژگی‌­های داخلی است که به شما کمک می‌­کند اسناد خود را بازیابی کنید. ممکن است تصور کنید با بسته شدن ناگهانی ورد، سند بدون اینکه ذخیره شود، از بین برود. خوشبختانه، نرم‌افزار ورد به طور موقت یک نسخه از فایل را در صورت وقوع این رخداد حفظ خواهد کرد.

بازیابی سند و فایل‌های حذف شده آفیس

برای دریافت آن، یک بار دیگر ورد را اجرا و سند را باز کنید تا نسخه قبلی فایل مورد نظر را مشاهده کنید، در صورتی که نسخه آن وجود نداشت، در منوی File مسیر Manage Document> Recover Unsaved Documents را طی کنید.

باز کردن سند و فایل‌های حذف شده آفیس

اکنون، با یک صفحه که شامل اسناد ذخیره نشده در چهار روز گذشته است مواجه خواهید شد. روی سند مورد نظر خود کلیک کرده و Open را انتخاب کنید.

اجرای سند و فایل‌های حذف شده آفیس

۲. آشکارسازی فایل‌­های موقت

گاهی اوقات، اسناد­ خراب یا حذف شده در یک نسخه موقت قرار می­‌گیرند که محتوای اصلی را شامل می­‌شود. این فایل­‌های موقت به طور معمول از دید کاربر پنهان می­‌شوند، اما با چند ترفند می‌‍­توان به راحتی آنها را یافت.

عبارت File Explorer Options را در نوار جستجو تایپ کنید و نتیجه مربوطه را در کنترل پنل باز کنید. در تب View بخش Hidden files and folders را در قسمت Advanced settings بیابید.

نمایش فایل پنهان و فایل‌های حذف شده آفیس

اکنون گزینه Show hidden files, folders and drives را فعال کنید. در حال حاضر، پوشه‌­ای که فایل خراب یا حذف شده خود را ذخیره کرده‌­اید، مشاهده کنید و نام فایل­‌هایی را که با tilde شروع می‌­شود را بررسی کنید و آنها را با فرمت tmp تغییر دهید.

پس از پیدا کردن یک سند که مطابق با انتظارات شما از لحاظ اندازه فایل و تاریخ است، آن را تغییر نام دهید و فرمت آن را با  docx برای نسخه‌های ورد ۲۰۰۷ تعیین کنید. فایل را باز کنید و درست بودن آن را بررسی کنید.

۳. سطل آشغال را بررسی کنید

سطل آشغال یا همان Recycle Bin، تمام فایل‌­هایی که اخیرا حذف شده‌­اند را شامل خواهد شد. سطل آشغال اسنادی را که به صورت دستی حذف کرده‌­اید و فایل‌­های موقت ذکر شده در بالا را شامل می‌­شود. بنابراین، مطمئن شوید که تنظیمات صفحه File Explorer Options بر روی گزینه Show hidden files, folders and drives تنظیم شده باشد.

سطل آشغال و فایل‌های حذف شده آفیس

سطل آشغال می­‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف واقعی کاربران با سرویس‌­های آنلاین مایکروسافت مانند OneDrive  و Office 365 شود. اگر شما از یک حساب کاربری شخصی استفاده می­‌کنید، می­‌توانید فایل­‌های پاک شده را با رفتن به سطل آشغال و استفاده از قابلیت Restore بازیابی کنید.

۴. از یک ابزار جانبی استفاده کنید

بسیاری از افراد از مایکروسافت آفیس استفاده می‌­کنند و همیشه نگران از دست دادن اسناد خود هستند. به این ترتیب، اگر شما مایل به استفاده از ابزارهای جانبی برای بازیابی اسناد هستید، گزینه‌­های زیادی پیش رو دارید، در ادامه مطلب دو مورد از این ابزارها را معرفی خواهیم کرد:

نرم‌افزار Easy Office Recovery

نرم‌افزار Easy Office Recovery یک روش جامع برای بازیابی اسناد آفیس است. این نرم‌افزار هارد دیسک را برای فایل­‌های خراب یا حذف شده اسکن می­‌کند و سپس یک صفحه پیش نمایش ارائه می­‌دهد تا بتوانید از طریق آن اسناد مورد نظر خود را جستجو کنید.

نرم‌افزار Easy Office Recovery و فایل‌های حذف شده آفیس

البته، این نرم‌افزار با پرداخت هزینه ۷۹.۹۵ دلار کار خواهد کرد، بنابراین در صورت مهم بودن اسناد می­‌توانید از آن استفاده کنید، همچنین، جایگزین­‌های رایگان نیز وجود دارد.

نرم‌افزار Recuva

Recuva یک نرم‌افزار است که توانایی بازیابی فایل از دست رفته به صورت رایگان را ارائه می­‌دهد و فقط نیاز به مجوز برای اقدامات پیشگیرانه و برخی از قابلیت­‌های پیشرفته را دارد. رابط کاربری آن کمی بیشتر از Easy Recovery Office است.

نرم‌افزار Recuva و فایل‌های حذف شده آفیس

یکی از مزایای استفاده از نرم‌افزار Recuva این است که می­‌تواند اسناد ایجاد شده را با استفاده از مجموعه آفیس مایکروسافت اداره کند، بنابراین در صورتی که برخی از موسیقی‌ها، عکس‌ها و یا هر چیز دیگری را از دست بدهید، می‌­توانید آنها را در کمترین زمان بازیابی کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است

قبل از اینکه خودتان را در موقعیت از دست دادن سند قرار دهید، از طریق تنظیمات مایکروسافت آفیس تنظیمات مورد نظر را انجام دهید و از اسناد خود محافظت کنید.

برنامه ورد را باز کنید و به File> Options رفته و در بخش Save مطمئن شوید که گزینه Save AutoRecover information every ___ minutes با یک زمان کم تنظیم شده است و تیک گزینه Keep the last autosaved version if I close without saving علامت گذاری شده است.

ذخیره و فایل‌های حذف شده آفیس

در ادامه، به بخش Advanced رفته و گزینه Save را پیدا کنید، گزینه Always create backup copy را علامت بزنید.

بکاپ و فایل‌های حذف شده آفیس

با استفاده از این گزینه‌­ها، بهترین فرصت را برای تهیه نسخه پشتیبانی از سند فراهم می‌­کنید.  در صورتی که اسناد خود را از دست داده‌اید، می‌­توانید با کمترین زمان و تنها با چند کلیک اسناد خود را بازیابی کنید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.