بایدها و نبایدهای یک مصاحبه شغلی

عدم اعتماد به نفس مصاحبه را خراب می‌کند

مصاحبه شغلی یک کنش است و شما یک کنشگر هستید. هر دو طرف این کنش با نقش خود آشنایی دارد. شما داوطلب آن شغل هستید که تمام تلاش خود را می‌کنید تا بهترین گزینه از نظر مصاحبه‌کننده به نظر برسید. مصاحبه‌کننده نیز به عنوان مخاطب قرار می‌گیرد، حق انتخاب دارد و یک متفکر مستقل است و گاهی نیز شکاک که برای اطمینان یافتن نسبت به مهارت‌های شما نیازمند شواهد و مدارک قوی است.

برنده آن کسی نیست که لزوما پاسخ‌های خوبی به سوالات می‌دهد بلکه کسی است که مرتکب اشتباه نمی‌شود. در این مطلب قصد داریم به هر دو این جنبه‌ها بپردازیم:

جنبه‌های مثبت مصاحبه شغلی چیست؟

  • در درجه اول نگرانی مصاحبه‌کننده این است که شما تا چه حد با فرهنگ شرکت همخوانی و هماهنگی دارید؟ این موضوع بسیار مهم است و در تصمیم گیری اثرگذار است. داوطلب باید تا حد ممکن فرهنگ شرکت را با صحبت کردن با کارمندان کنونی و قدیمی شرکت شناسایی کند و تلاش خود را برای تطبیق با این فرهنگ به کار گیرد.
  • فاکتور مهم دیگر که بر ذهنیت مصاحبه‌کننده تاثیر می‌گذارد، تصویری است که شما می‌سازید. داوطلبانی که شور و اشتیاق زیادی در خصوص کسب دانش و اطلاعات درباره شرکت از خود نشان می‌دهند، جذابیت بیشتری برای مصاحبه‌کننده‌ها دارند.
  • روش‌های دیگری که احساس مثبت در طرف مقابل ایجاد می‌کند ظاهر کلی، لباس و از همه مهمتر لبخند طبیعی است. صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی، زبان یا فرهنگ، لبخند در همه جای دنیا معنی یکسانی دارد.

جنبه‌های منفی مصاحبه شغلی چیست؟

  • عدم اعتماد به نفس مصاحبه را خراب می‌کند. اگر به خودتان اعتماد نداشته باشید، پاسخ‌های درست و کامل ندهید یا از بسیاری سوالات بگذرید، احتمالا مصاحبه‌کننده چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. زبان بدن فورا حقیقت را بازگو می‌کند و هر دو طرف بدون اینکه لزوما با هم حرفی بزنند، می‌توانند به چیز واحدی بیندیشند.
  • برخی موارد در تمام دنیا مذموم است و به شدت اجتناب می‌شود، از جمله دیر کردن، یا بوی سیگار دادن و یا عطر زیاد، پوشیدن لباس نامناسب، جویدن آدامس یا زنگ زدن موبایل در میانه مصاحبه. هر یک از این موارد می‌توانند برای نتیجه مصاحبه مضر باشند.
  • موارد دیگری که می‌تواند موجب رد شدن داوطلب از سوی مصاحبه‌کننده باشد، عبارتند از تقبیح کارمند قبلی، ابراز نظر و حکم قاطع، دروغ گفتن، اشاره کردن به اشتباهات مصاحبه‌کننده و ایجاد احساس بد در او.

چه چیز در نتیجه مصاحبه تعیین‌کننده است؟ در پاسخ باید بگوییم بستگی دارد. زیرا بخش زیادی از فرآیند تصمیم‌گیری ذهنی است و به هوشیاری مصاحبه‌کننده، تجربیات قبلی، فرهنگ شخصی و جهان‌بینی او بستگی دارد. تجربیات مصاحبه‌های شغلی نشان داده‌است که مهم‌ترین فاکتور موفقیت، آماده شدن برای مصاحبه با شبیه‌سازی کردن آن است تا اعتماد به نفس لازم شکل گیرد.

منبع entrepreneur.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.