نحوه بررسی دمای CPU  لپ‌تاپ در ویندوز ۱۰

توصیه کلی این است که حداقل دمای CPU را 30 درجه سانتیگراد نگه دارید.

مهم‌ترین دمایی که باید در کامپیوترتان اندازه‌گیری شود، دمای پردازنده یا CPU است. در این مقاله راه­‌های مختلفی برای بررسی دمای CPU در ویندوز ۱۰ خواهید آموخت. برنامه‌های متعددی برای چک کردن دمای CPU در ویندوز وجود دارد که در ادامه چند مورد را معرفی می‌­کنیم.

یک تعریف کلی از  “دمای بد”

متاسفانه، هیچ تعریف کلی از دمای خوب یا بد پردازنده وجود ندارد. اگر می­‌خواهید بدانید که دمای حداکثر پردازنده، چه دمایی است، مشخصات CPU خود را  جستجو و دمای حداکثر را مشاهده کنید.

اگر درجه حرارت عبارتی همانند T Junction را نشان دهد، بایستی مراقبت بیشتری از CPU داشته باشید. توصیه کلی این است که حداقل دمای CPU را ۳۰ درجه سانتیگراد نگه دارید.

درجه دمای CPU

حالا که مفهوم دمای خوب و بد CPU را آموختیم، وقت آن است که نحوه بررسی دمای CPU را از طریق برنامه­‌های جانبی بیاموزیم.

برنامه MSI Afterburner

MSI Afterburner و CPU

برنامه MSI Afterburner یکی از محبوب‌­ترین ابزارها است که بر دمای CPU کامپیوتر نظارت می­‌کند.  پس از نصب برنامه، مجدداً MSI Afterburner را باز کنید. در صفحه اصلی یک نمودار به شما نشان می‌­دهد که حاوی اطلاعاتی از قبیل دمایCPU، پردازشگر گرافیکی و غیره است.

برای مرتب­‌سازی مجدد نمودارها و تنظیم درجه حرارت CPU، روی Settings و تب  Monitoring کلیک کنید. در منوی باز شده می­‌توانید همه گزینه‌­ها را مورد ارزیابی قرار دهید و اینکه گزینه CPU1 temperature و CPU2 temperature را فعال کرده و روی  Ok بزنید. خروجی گزینه­‌های انتخابی به ترتیب در بالای لیست به نمایش درمی‌­آید.

نمودارها و دمای CPU

پس از انتخاب دمای CPU کادر Show in On-Screen Display را مشاهده خواهید کرد آن را تیک بزنید تا اطلاعات، روی صفحه نمایش داده شود. بنابراین اطلاعات در تب On-Screen Display مخفف OSD تنظیم می­‌شود.

برنامه Open Hardware Monitor

Open Hardware Monitor و CPU

با استفاده از برنامه Open Hardware Monitor می­‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز را به صورت یکجا دریافت نمایید. بنابراین می­‌توانید عملکرد بخش CPU و یا پردازشگر گرافیکی را ارزیابی کنید.

Laptop-Temperature-Core-Readings

 

اگر می­‌خواهید دمای CPU را در نوار وظیفه ببینید، روی آن کلیک راست کرده و روی Show in Tray کلیک کنید.

نوار وظیفه CPU

نوار ابزار پایین صفحه و CPU

برنامه Core Temp

Core Temp و CPU

Core Temp یکی از بهترین نرم‌افزارهای کنترل دمای CPU است که اجازه می­‌دهد تمرکز بیشتری بر جزئیات داشته باشید و اطلاعات بیشتری کسب کنید. حتی شما را از حداکثر دما و محدودیت T Junction پردازنده مطلع می­‌سازد.

نمایش دمای CPU

اگر می‌­خواهید درجه حرارت را در نوار وظیفه سیستم ببینید، روی Options کلیک کرده و در این قسمت تنظیمات را انتخاب نمایید.

تنظیمات دمای CPU

در تب Windows Taskbar  گزینه­‌های Enable Windows 7 Taskbar feature و Temperature را تیک بزنید.

تیک گزینه‌های دمای CPU

Speccy

Speccy و CPU

یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب، Speccy است که با استفاده از آن می­‌توانید سلامت سیستم خود را بررسی و کنترل کنید. با باز کردن برنامه Speccy  تمام اطلاعات به نمایش درمی‌­آید. مهمترین بخش آن، اطلاعاتی در مورد CPU است که می­‌توان از سلامت سیستم مطمئن شد.

اگر بر روی CPU کلیک کنید، می­‌توانید اطلاعات بیشتری مرتبط با پردازنده سیستم دریافت کنید.

اطلاعات CPU

برای دسترسی به CPU در نوار وظیفه روی View و سپس Options کلیک کنید.

دسترسی به CPU

روی System tray کلیک کنید، سپس گزینه­‌های Minimize to tray و Display metrics in tray را تیک زده و CPU را انتخاب کنید.

System tray و تیک CPU

بنابراین می­‌توانید مشکلات CPU را بررسی و حل نمایید.

چک کردن دمای سیستم

یکی از پارامترهای مهم در استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ، دما یا حرارت سیستم حین کار کردن است. اگرچه فن در تمام این سیستم­‌ها وجود دارد و حرارت تولیدی در زمان استفاده از لپ‌تاپ یا PC را تعدیل می­‌کند، اما به تنهایی از پس شدت گرمای تولید شده بر نمی­‌آید. از آن جایی که گرما یکی عوامل آسیب‌زننده به بخش‌­های مختلف دستگاه است، لازم است به درجه حرارت سیستم به صورت مداوم توجه داشته باشید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

منبع maketecheasier.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.