بعد از یک روز پرخوری کردن چگونه به برنامه لاغری برگردیم؟

بعد از یک روز پرخوری چه باید کرد؟

ممکن است به یک مهمانی فامیلی دعوت شوید و غذاهای چرب و خوشمزه شما را وسوسه کند و در خوردن آنها زیاده‌روی کنید یا در تعطیلات و سفر باشید و حواستان نباشد و به جای خوردن نصف غذای بشقاب، همه آن را بخورید. این اتفاق سبب می‌شود صبح روز بعد با احساس سنگینی و رخوت از خواب بیدار شوید. در این مطلب به ارائه توصیه‌های متخصصان تغذیه می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند از نفخ راحت شوید، اشتهای خود را کاهش دهید و دوباره به برنامه لاغری که داشتید برگردید. موارد را خوب بخوانید و به خاطر بسپارید.

بین ساعت ۶ و ۷ صبح آب بنوشید

آب و برنامه لاغری
پس از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب همراه با لیمو بنوشید

بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، حداقل یک لیوان آب بنوشید. بعد از یک روز زیاده‌روی در خوردن، مصرف هر ماده غذایی دیگری غیر از آب می‌تواند موجب تهوع و ناراحتی شما شود. بهتر است آب گرم همراه با لیمو بنوشید. این ترکیب موجب آبرسانی می‌شود، حرکت روده را برمی‌انگیزد و به دفع مواد غذایی که روز قبل خورده‌اید، کمک می‌کند؛ همچنین نفخ را کاهش داده و احساس سبکی ایجاد می‌کند. به طور کلی شما باید در طول روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بخورید، چرا که کاهش آب بدن احساس خستگی و گرسنگی ایجاد می‌کند. نوشیدن قهوه یا چای نیز می‌تواند سیستم گوارش شما را فعال کند، اما در استفاده از خامه، شکر و عسل در کنار آنها احتیاط کنید زیرا باید از مصرف چربی، شکر و در کل کالری اجتناب کنید. علاوه بر مراقبت‌های فیزیکی، مراقبت‌های روانی هم اهمیت دارند. به جای آنکه صبح با فکر زیاده‌روی‌های شب قبل از خواب بیدار شوید و فکر کنید که “چه هفته سختی در پیش است تا وزنم را کم کنم”، یادتان باشد گرچه با این کار کمی از مسیر خود به سمت لاغری منحرف شدید، اما یک شب به شما خوش گذشت و حال سعی می‌کنید دوباره به برنامه قبل برگردید. پس خود را سرزنش و مجازات نکنید.

ساعت ۹ صبحانه بخورید

برنامه لاغری و صبحانه
صبحانه شما باید ترکیبی از پروتئین، فیبر و مایعات باشد

گرچه زمان صرف وعده‌های غذایی شما به برنامه کاری‌تان بستگی دارد، اما هرگز وعده‌های غذایی را به خاطر پرخوری روز قبل حذف نکنید. صبحانه یکی از مهمترین وعده‌های غذایی است. صبحانه نه تنها موجب شروع به کار دوباره متابولیسم بدن می‌شود، بلکه از لحاظ ذهنی شما را برای درست غذا خوردن در طول روز آماده می‌کند. گرچه ممکن است از بابت روز قبل هنوز احساس سیری بکنید، اما می‌توانید یک صبحانه راحت و حاوی مواد مغذی برای خود آماده کند و بخورید. آنچه اهمیت دارد این است که صبحانه شما حاوی مواد پروتئینی باشد تا شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد، فیبر داشته باشد تا هم احساس سیری ایجاد کند و هم به هضم غذا کمک کند، در نهایت آب و مایعات تا بدن شما پس از مصرف سدیم هیدراته شود.

بین ساعت ۱۲ تا ۱ ظهر نهار بخورید

برنامه لاغری و خوردن سالاد
سالاد را با پروتئین کم چرب بخورید

بر اساس مطالعات متخصصان، به منظور ثابت نگه داشتن قند خون، کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری در زمان گرسنگی، بهتر است هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار غذا بخورید. برای نهار بهتر است سالاد زیاد با پروتئین کم‌چرب مانند مرغ گریل شده یا ماهی قزل‌آلا به همراه هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید، بخورید و حتی برای آنکه کمی هم کربوهیدرات استفاده کنید، به آن مقداری برنج یا حبوبات اضافه کنید زیرا جلوی میل به مواد قندی که بعد از زیاده‌روی در خوردن ایجاد می‌شود، بگیرد. از خوردن دسرهای خامه‌ای یا پنیری بپرهیزید، زیرا کالری زیادی دارد و نفاخ است. به جای نوشابه نیز آب بنوشید.

بین ساعت ۳ و ۴ بعدازظهر یک میان وعده بخورید

برنامه غذایی و خانواده توت ها
یک فنجان از خانواده توت‌ها، یک واحد میوه محسوب می‌شود

هر وقت هوس تنقلات کردید، میل خود را سرکوب نکنید. قرار است مجددا به الگوی غذایی قبل برگردید، نه اینکه به خودتان گرسنگی بدهید. از آنجایی که روز قبل شیرینی زیادی استفاده کرده‌اید، میل شما بیشتر به مواد قندی و شیرین است، در چنین مواقعی میوه از همه چیز بهتر است. از آنجا که باید دو واحد میوه در روز بخورید، می‌توانید یک فنجان خانواده توت ها( توت فرنگی، تمشک و …) را با نصف فنجان ملون (هر یک برابر با یک واحد میوه هستند) مصرف کنید. هر دو این میوه‌ها شیرین و آبرسان هستند. علاوه بر این میوه‌ها، می‌توانید از برخی انواع سبزیجات یا ۱۰ تا ۱۵ عدد بادام با مقداری میوه به عنوان میان‌وعده استفاده کنید. اگر اهل نوشیدنی عصرگاهی هستید، سعی کنید به جای قهوه، چای سبز بنوشید که آبرسان نیز هست.

حدود ۵-۶ بعدازظهر بعد از کار ورزش کنید

پیاده روی و برنامه لاغری
حتی اندکی پیاده‌روی در روز در کاهش وزن تاثیرگذار است

متخصصان معتفدند شما باید ساعاتی از روز را فعالیت بدنی داشته باشید و عرق بریزید، حتی اگر در حد یک پیاده‌روی در اطراف محل کار باشد. همین مقدار اندک ورزش کردن نیز اگر به صورت برنامه روتین و همیشگی باشد، تاثیرات زیادی در لاغری دارد. حتی اندکی ورزش کردن به هضم غذا کمک می‌کند.

بین ساعت ۶ و ۷ بعدازظهر شام بخورید

برنامه لاغری و سوپ سبزیجات
سوپ سبزیجات کم کالری است و به هضم غذا کمک می‌کند

متخصصان توصیه می‌کنند برای شام یک فنجان سوپ سبزیجات بخورید، زیرا هضم آن آسان‌تر است، کالری کمی دارد، به بدن آبرسانی می‌کند و سرشار از فیبر است. می‌توانید از موادی که سدیم کمی دارند، در سوپ استفاده کنید و در کنار آن مقدار کمی سالاد یا مقداری پروتئین مانند یک تکه مرغ گریل شده بخورید. این مواد غذایی شما را سیر می‌کنند، بدون آنکه کالری زیادی مصرف کرده باشید. اگر نمی‌خواهید سوپ بخورید، مقداری سبزیجات پخته با اندکی روغن زیتون (روغن سالم) و یک تکه مرغ گریل شده بخورید یا اگر گیاهخوار هستید، یک استیک توفو خوب است. برای هر دو نوع شام از ادویه‌هایی مانند زردچوبه بر روی گوشت یا سبزیجات استفاده کنید زیرا نفخ و گاز شکم را کم می‌کند. بابونه، نعنا و رازیانه نیز همین کارکرد را دارند، از این رو متخصصان توصیه می‌کنند بعد از شام چای این گیاهان را میل کنید. نوشیدن این چای‌ها به صورت گرم نه تنها احساس سنگینی بعد از خوردن غذا را کم می‌کند، بلکه به هضم غذا نیز کمک می‌کند. مضاف بر اینکه بابونه خواب‌آور است.

ساعت ۹ یا بعد از آن بخوابید

خوابیدن و برنامه لاغری
خواب کافی به کاهش وزن کمک می‌کند

از آنجا که حداقل سه ساعت از خوردن آخرین وعده غذایی شما گذشته، حال وقت آن است که بخوابید. این به معنای آن نیست که روی تختخواب دراز بکشید و سریال ببینید یا شبکه‌های اجتماعی را چک کنید، بلکه باید با هدف خوابیدن به تخت بروید. باید ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا بدن شما نیرو و انرژی لازم را برای روز بعد بازیابد. خواب و استراحت برای کاهش وزن عنصری اساسی است. قبل از اینکه بخوابید، به این فکر کنید که در طول روز چه احساسی داشته‌اید. اگر حس خوبی داشتید، شما را برای ادامه این روند آماده می‌کند. فقط به خاطر داشته باشید که خود را سرزنش نکنید و از خودتان متنفر نباشید، تنها با گذشت چند روز دوباره به روند لاغری قبل برمی‌گردید. فقط کافی است درست غذا بخورید، ورزش کنید و هل هوله نخورید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.