با نحوه برنامه مراقبت از پوست آشنا شوید(قسمت اول)

مراقبت از پوست را جدی بگیرید

پوست بزرگترین عضو بدن است که دارای چندین عملکرد می‌باشد شامل محافظت از ما در برابر حمله مهاجمان خارجی و خارج ساختن برخی سموم از بدن. سطح پوست ما متخلل است، از این رو می‌تواند مقدار زیادی از موادی که به روی سطح آن قرار می‌گیرد را جذب نماید بنابراین بهتر است تا حدامکان از مواد طبیعی یا ملایم استفاده کنید.

یک مراقبت جامع باید شامل حداقل سه عنصر باشد:

  • پاک کردن
  • تقویت کردن
  • مرطوب ساختن

با تاثیر استرس بر روی زیبایی آشنا شوید.

پاکسازی

پاک کردن اولین قسمت کار روزمره شما خواهد بود. هدف از این کار خارج کردن چرک، عرق و مواد آرایشی است. برخی تصور می‌کنند پاک کردن تنها درصورتی ممکن است که با آب صورت خود را شستشو دهند اما گاهی استفاده از مواد پاک کننده به صورت کرم یا لوسیون مناسب‌تر از صابون‌ها خواهد بود.

ساده ترین راه برای پاک کردن شستشو با صابون خواهد بود اما چون صابون قلیایی است لایه محافظ اسیدی را کاملا از بین می‌برد و از این رو برای پوست‌های خشک اصلا مناسب نیست. ژل پاک کننده نیز راه حل خوبی است اما قادر به پاک کردن عمق پوست‌های چرب نمی‌باشد.

از لوسیون‌های پاک کننده می‌توان برای پوست‌های خشک استفاده کرد زیرا چربی آن برای پوست‌های چرب اصلا مناسب نیست. هنگام استفاده از لوسیون، آن را در کف دست‌تان ریخته، گرم کنید و سپس با ملایمت به روی پوست‌تان ماساژ دهید و سپس با یک گلوله پنبه‌ای آن را از روی صورت پاک کنید.

شستشوی پوست

از سوالاتی که مکررا از زبان زنان شنیده می‌شود می‌توان به چند سوال عمده اشاره نمود:

چگونه می‌توانم پوستم را تمیز کنم؟ روزانه چند بار باید پوستم را بشویم؟ واقعیت این است که هر روز محصول تازه‌ای به بازار می‌آید که با تبلیغات فراوان به این سردرگمی بیشتر می‌افزاید. زمانی که برای تهیه صابون به بازار می‌روید مرتب از خود می‌پرسید: (صابون حاوی لانولین یا گلیسیرین؟ صابون طبی یا طبیعی؟ مرطوب کننده یا معطر؟)

ذهن خود را از تمام تبلیغاتی که تاکنون شنیده‌اید پاک کنید. هدف اصلی استفاده از صابون تنها پاک کردن پوست است و تقریبا تمام مواد خارجی را از سطح پوست پاک می‌کند و پوست را از موادی چون کثافات و گردوغبار، باکتری و همچنین محصولات طبیعی پوست چون چربی، سلول‌های مرده و عرق عاری می‌سازد. اما اینکه چه صابونی را باید انتخاب کنید تنها بستگی به نوع پوست شما دارد. اما بهرحال در انتخاب صابون به خاطر داشته باشید هرچه مقدار مواد افزودنی به صابون کمتر باشد بهتر است.

استفاده از قالب‌های صابون هم برای حمام و هم برای شستشوی پوست صورت در جامعه ما بسیار متداول است اما امروزه توصیه می‌شود از صابون‌های مایع برای شستشوی پوست صورت استفاده شود زیرا این صابون‌ها دارای فرمول ضعیف‌تر و ملایم تری نسبت به صابون‌های قالبی هستند.

روزانه چندبار باید صورت خود را بشوییم؟ پس از اینکه صابون مناسب با نوع پوست خود را انتخاب کردید سوال مهم بعدی این است که: روزانه چند بار باید پوست صورت را شستشو داد؟ هر نوع پوست خصوصیات خود را دارد و به همین دلیل مراقبت خاص خود را می‌طلبد. مهم‌ترین مطلب آن است که بخاطر داشته باشید برنامه‌ای را برای شستشوی روزانه انتخاب نمائید که به پوست شما کمک کند و همچنین آسیبی به آن نرساند.

تقویت کردن

مواد تقریبی، پوست را خنک کرده و آثار پاک کننده را از صورت می‌زداید و همچنین پوست را برای جذب مرطوب کننده آماده می‌سازد. بخاطر داشته باشید تقویت کننده‌هایی که حاوی الکل هستند ممکن است برای برخی پوست‌ها تند و آسیب زا باشند بنابراین بهتر است از تقویت‌های بدون الکل که برای تمام پوست‌ها مناسب هستند استفاده کنید. برای هر طرف از صورت یک گلوله پنبه‌ای برداشته و تقویت کننده را با حرکات ملایم و روبه بالا به روی صورت بمالید.

بهترین و کم خرج‌ترین تقویت کننده برای هر نوع پوستی گلاب است. می‌توانید نصف قاشق مرباخوری گلیسیرین را به دو قاشق غذاخوری گلاب افزوده و تقویت کننده ملایمی برای پوست خشک بسازید. برای پوست چرب نیز یک قاشق غذاخوری گلاب را به یک قاشق غذاخوری روغن فندق افزوده و مصرف کنید.

مرطوب ساختن

مرطوب کردن برای هرنوع پوستی ضروری است. مرطوب کننده‌ها اشکال گوناگونی دارند. شکل کرم‌های جامد برای پوست‌های خشک مناسب‌تر است در حالی که مرطوب کننده‌هایی که به شکل لوسیون ساخته می‌شوند برای هر نوع پوستی مناسبند. مرطوب کننده را با ملایمت و با نوک انگشتان به صورت بمالید و به ویژه مراقب نواحی دور چشم باشید. یکی از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی را می‌توانیم از مخلوط ساختن دو قاشق غذاخوری روغن بادام و دو قاشق مرباخوری گلاب بسازیم. به این مرطوب کننده اصلی برای پوست خشک دو قطره روغن گل سرخ، برای پوست چرب دو قطره روغن اسطوخودوس و برای پوست معمولی دو قطره روغن فندق افزوده و مصرف کنید.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می‌دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.