بوی بد دهان را چگونه ازبین ببریم؟

راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد دهان

همه ما برخی اوقات از بوی نامطبوع دهانمان اذیت می شویم، چه این بوی بد بعد از بیدار شدن در هنگام صبح باشد و چه دلایل دیگری داشته باشد. متاسفانه، به همان اندازه راحت که ما دچار بوی بد دهان می شویم، خلاص شدن از شر این مشکل خیلی پیچیده است. برای برخی از افراد، استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه بطور مکرر برای از بین بردن پلاک های دندان، صفحه های تقریبا نامرئی از باکتری ها که در ایجاد بوی بد دهان دخیل هستند، می تواند موثر باشد.

برای عده ای دیگر، پاکسازی حرفه ای تر برای از بین بردن رسوبهای چسبیده به دندانها، که از پلاکهای دندانی سفت تر هستند، ضروری می باشد.  برخی نیز پی برده اند که پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ریشه بوی بد دهان در آنها می باشد.برخی اوقات، بوی بد دهان در نتیجه مشکلات ریوی یا لوله گوارش یا عفونت سیستمیک می باشد. برخی بیماری ها نظیر عفونت سینوس ها یا دیابت هم می توانند باعث بوی بد دهان گردند. و بر خی اوقات هم این بوی دهان به علت مواد غذایی ست که ما مصرف می کنیم.با این توصیف اولین قدم در خوشبو کردن بوی دهان چیست؟ ۱۰ نکته از بهترین نکاتی که شما باید استفاده کنید را در ادامه ذکر کرده ایم:

مسواک زدن و نخ دندان

 دهان ما حاوی میلیون ها باکتری ست. در واقع، شاید بتوان گفت که باکتری هایی که در دهان ما اجتماع یافته اند از تعداد سلولهای بدنمان بیشتر هستند. از ۷۰۰ نوع باکتری که در دهان وجود دارند، دانشمندان تقریبا کمتر از نصف آنها را شناسایی و مطالعه کرده اند، که این امر پیدا کردن راه دقیق مقابله با این باکتری ها را مشکل می سازد.  در واقع بوی بد دهان محصول جانبی هضم مواد غذایی توسط این باکتری هاست.صرفنظر  از مواردی که بیان کردیم، موارد اندکی وجود دارد که ما بتوانیم با بوی بد دهان ایجاد شده توسط جرم دندان مقابله کنیم.  برای از بین بردن بوی بد دهان باید ابتدا از تمیز کردن دهان شروع کنیم:  ما می توانیم سعی کنیم که باکتری ها را با استفاده از دهانشویه ها از بین ببریم، البته این مورد یک راه حل موقت می باشد. باکتری ها در طول زمان دوباره رشد می کنند. بهترین دفاع ما مسواک زدن دندانها  حداقل دو بار در روز و استفاده از نخ دندان یک بار در روز می باشد. این کار به خروج مواد غذایی گیر کرده در لابلای دندانها و فرو رفته در بین لثه ها کمک می کند. از طرف دیگر، هر دو این نواحی  زمینه تولید مثل باکتری ها را فراهم می کنند. اگر ذرات غذا  در این نقاط باقی بمانند، بوی بد دهان حتمی خواهد بود.

تمیز کردن زبان

دانشمندان گمان می برند که تعدادی از باکتری های دهان، به ویژه باکتری های واقع در قسمت بالایی زبان نزدیک به گلو، واقعا دهان را  در برابر بوی بد و چرک آلود نفس محافظت می کنند. با این وجود،  دیگر انواع باکتر ها  به همان اندازه که تکثیر می شوند بوی تند و زننده نیز تولید می کنند. این تحقیق چه معنی برای شما دارد؟  انواعی از باکتری ها که بر روی زبان ما دارای فراوانی بیشتری هستند می توانند تعیین کننده  بوی خوش و بوی بد دهان باشند. متاسفانه، محققان هنوز درنیافته اند که تعادل و میانگین باکتری ها چطور باید باشد تا ما همیشه و بطور طبیعی تنفس خوشبویی داشته باشیم.روشی آسان و ساده وجود دارد که می توان آن را انجام داد: تمیز کردن زبان. سطح زبر زبان می تواند  محلی مناسب  برای جای گرفتن  مخلوطی  از سلولهای مرده، خرده های مواد غذایی و محصولات جانبی هضم باکتری ها که بوی نامطبوعی دارند باشد، فاکتورهایی که با تنفس  و دهان خوشبو به کلی غیر مرتبط هستند.  پس بعد از مسواک زدن دندانها حتما با مسواک زبان خود را هم بشویید. یا برای لایه برداری موثرتر، از یک زبان شوی استفاده کنید. این وسیله برای پاک کردن سطح زبان و برداشتن تکه های بدبوی موجود در سطح زبان طراحی شده است.

مرطوب نگهداشتن دهان

حتما برای شما نیز این سوال مطرح شده است که چرا نفس ما بعد از بیدار شدن از خواب در هنگام صبح بسیار بدبو می باشد؟ زمانی که ما خواب هستیم، دهان بزاق کمتری نسبت به بیداری تولید می کند(به دلیل اینکه  خوردن، نوشیدن و صحبت کردن ما در هنگام خواب متوقف می شود). بزاق حاوی اکسیژن می باشد و اکسیژن جلوی رشد باکتری ها را می گیرد.دهان ما فقط بعد از بیدار شدن از خواب و هنگام صبح خشک و  بد بو نمی شود، بلکه می تواند در طول روز نیز خشک گردد. و خشکی دهان در هر زمانی از روز، نصفه شب یا ظهر، می تواند سریعا باعث بد بو شدن نفس و دهان ما گردد.

در این شرایط ما به تولید زیاد بزاق نیاز داریم، زیرا بزاق به پاکسازی دهان کمک می کند، به علاوه بزاق خود بطور طبیعی آنتی باکتریال می باشد و ذرات ریز مواد غذایی را از دهان شسته و پاک می کند. صبحها بعد از بیدار شدن از خواب، با مسواک زدن، تمیز کردن زبان و شستن دهان با دهانشویه می توانید بوی بد دهان را از بین ببرید. برای تولید هرچه بیشتر بزاق در تمام طول روز، با نوشیدن مقادیر زیاد آب، بدن خود را آبرسانی کنید. همچنین برای تحریک تولید بزاق  می توانید قرص نعناع بمکید یا آدامس بجوید، اما اینها تنها راه حل های موقت هستند.

تنها به قرص نعناع و آدامس اکتفا نکنید

 مصرف نعناع و آدامس های نعناعی برای پوشاندن بوی بد دهان مثل استفاده از ادکلن برای پوشاندن بوی عرق بدن می باشد. این کار می تواند برای مدت خیلی کوتاهی موثر باشد، اما در نهایت این بوی بد از مانع عبور کرده و نمایان می شود. نعناع یا تکه ای آدامس نخواهد توانست باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان را از بین ببرد. به علاوه، اگر قرص نعناع یا آدامس حاوی شکر نیز باشد، می تواند بعنوان رستورانی برای باکتری های دهان عمل کند! در اینصورت باکتری ها بطور سریع شروع به تکثیر و آزاد کردن محصولات جانبی بد بو نظیر ترکیبات فرار گوگرد که منشا اصلی بوی بد دهان هستند، می کنند.

البته ممکن است بوی بد دهان توسط بیماریهای مختلفی نیز تولید شود نه بوسیله باکتری های موجود دردهان و در اینصورت قطعا استفاده از قرص نعناع نمی تواند جای ویزیت پزشک متخصص را بگیرد.  اگرچه بوی بد دهان غالبا با بیماری های لثه یا پوسیدگی دندان مرتبط است، ولی می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تر نظیر عفونت مجاری تنفسی یا عفونت سینوس ها، برونشیت، دیابت یا نارسایی های کبدی و کلیوی باشد. اگر انجام چکاپ و مشورت با دندانپزشک و پزشک متخصص بیماری جدی را نشان نداد و اگر شما بطور منظم دندانها و زبانتان را تمیز می کنید و باز هم از بوی بد دهان رنج می برید، احتمالا دلیل اصلی مواد غذایی ست که در طول روز مصرف می کنید.

مواد غذایی ایجاد کننده بو را بشناسید

غذاهایی که ما می خوریم می توانند تاثیر زیادی بر بوی دهان ما داشته باشند. احتمالا شما نیز انتظار دارید که برخی مواد غذایی مثل سیر و پیاز بوی نامطبوعی در دهان برجای بگذارند. اما برخی از مواد غذایی دیگر وجود دارند که دهان را بد بو می سازند و  حتما شما را متعجب خواهند کرد. حتما می دانید که ذرات گوشت به راحتی بین دندانها و لثه چسبیده و حتی بعد از شستن با آب هم از لای دندانها جدا نمی شوند.

این ذرات گوشت در خط بین لثه و دندانها  جمع شده  و یا بین دندانها می چسبند و برخی اوقات نیز زیر پرشدگی دندانها یا تاج دندان تجمع می یابند  و  برای باکتری ها خوشمزه و جذاب هستند و باعث تکثیر سریع آنها خواهند شد. با وجود اینکه رژیم غذایی غنی از پروتئین و با کربوهیدرات پایین برای کاهش وزن بسیار مناسب می باشد ولی این رژیم برای بوی بد دهان اصلا خوب نیست. مصرف کمتر از ۱۰۰ گرم کربو هیدرات در روز باعث بوجود آمدن وضعیتی متابولیک به نام کتوز در بدن می شود. کتوز وضعیتی متابولیک است که در آن  بدن به جای استفاده از قندها شروع به چربی سوزی کرده و ترکیباتی کتونی آزاد می کند. کتوز  باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

دهانتان را بعد از خوردن و آشامیدن بشویید

 چه نوشیدنی هایی می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان گردند: مصرف نوشیدنی های اسیدی  مثل نوشابه های گازدار، قهوه یا  نوشیدنیهای الکلی ترکیباتی را در جریان خون آزاد خواهد کرد که به نوبه خود باعث ایجاد بوی بد در دهان خواهند شد. به علاوه، نوشیدنیهای اسیدی سطح PH دهان را پایین می آورند: سطح PH پایین به باکتری ها اجازه رشد و آزاد کردن ترکیبات فرار گوگرد را می دهد که بویی شبیه تخم مرغ گندیده را در دهان ایجاد می کنند.حتی اگر شما هنوز هم نمی خواهید از نوشیدن قهوه صرفنظر کنید، شما می توانید دهانتان را با انجام یک کار ساده خوشبو سازید: بعد از نوشیدن قهوه یا هر نوشیدنی اسیدی دیگر دهانتان را با آب ساده بشویید. این کار باعث برقراری  تعادل دوباره PH در  دهان خواهد شد. شستشوی دهان با آب  بعد از هر وعده غذایی نیز بسیار موثر می باشد. قرقره کردن آب در داخل دهان می تواند بسیاری از ذرات غذایی که در لابلای دندانها و لثه باقی مانده است را بلند کرده و از ایجاد بوی بد توسط آنها جلوگیری کند.استفاده از روشهای طبیعی برای خوشبو کردن بوی دهان نیز می تواند بسیار موثر باشد.

 استفاده از ترکیبات گیاهی و طبیعی

 اگر شما واقعا به دنبال برطرف کردن بوی بد دهان هستید، چای سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید و این چای گیاهی را در سراسر طول روز بنوشید. چای سبز کمک می کند که نفس شما تازه و خوشبو شود، چون حاوی ترکیبات ضد باکتریایی می باشد که با میکروبهای موجود دردهان مقابله می کنند. می توانید قبل از دم کردن چای مقداری دارچین نیز به آن بیافزایید  که تاثیر آن چند برابر شود. روغن یا عصاره دارچین نیز می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.نعناع، جعفری، ریحان، گشنیز و شوید بطور موقت می توانند بوی دهان را بپوشانند، زیرا این سبزی ها  زما نی که جویده و له می شوند ترکیبات معطری را آزاد می سازند که می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

با اینکه این سبزیجات راه حلی سریع برای برطرف کردن  بوی بد دهان به شمار می روند، آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی کلروفیل می باشند که می تواند منافع طولانی مدت زیادی را برای بدن فراهم کند.کلروفیل رنگدانه سبز رنگی ست که به گیاهان اجازه جذب انرژی نورانی خورشید و عمل فتوسنتز را می دهد. این رنگدانه همچنین می تواند به خنثی کردن بوهای داخلی بدن  از جمله بوی بد دهان کمک کند ، بنابراین بوهای نشات گرفته از داخل بدن را کاهش می دهد. اگر شما مایل نیستید این سبزیجات را بصورت تازه بجوید یا آنها را درون چای ریخته و یا بصورت دمکرده مصرف کنید، می توانید کلروفیل غلیظ شده بصورت قرص یا قطره های زیر زبانی را استفاده کنید.

مواد غذایی بخوریم که دهانمان خوشبو شود

مواد غذایی ویژه ای وجود دارند که بوی خوبی دارند، و آنها  دهان شما را نیز خوشبو خواهند کرد. میوه های دارای مقادیر بالای ویتامین C به عنوان مثال انواع طالبی، توت ها و مرکبات نظیر پرتقال سرشار از ویتامین C می باشند، ترکیبی که با باکتری ها ی دهان اصلا جور در نمی آید و  به جای ادامه تکثیر باکتری ها ، آنها شروع به از بین رفتن می کنند. با خوردن هرچه بیشتر میوه های حاوی ویتامین C، میکروبهای دهانی بیشتری را خواهید کشت!از دیگر مواد غذایی سرکوب کننده بوی بد دهان می توان به میوه ها و سبزیجات خام و ترد اشاره کرد. کرفس، هویج و سیب انتخابهای بسیار خوبی هستند که می توانید بعد از وعده های غذایی آنها را میل کنید، چون این سبزیجات سرشار از فیبر بوده و به کنده شدن ذرات غذایی که به دندانها و لثه چسبیده اند، کمک خواهند کرد. این سبزی ها و میوه ها همچنین تولید بزاق را تحریک می کنند که برای باکتری ها بسیار مضر است.تکه های سیب خام بهترین راه برای تمام کردن وعده غذایی می باشد و نفس ما را خوشبو می سازد.

 ترک سیگار

بهتر است بدانید که سیگار نه تنها ترکیبی از چندین ماده شیمیایی را به درون دهان آزاد می سازد، بلکه باعث  بروز خیلی از مشکلات و بیماری های دیگر در بدن می شود.افرادی که سیگار می کشند  احتمال زیادی دارد که بیماری ها و عفونتهای دهانی را تجربه کنند. به علاوه، اکثر این افراد پلاک های زیادی بر روی دندانهای خود دارند که بهترین محل برای رشد و تکثیر باکتری های تولید کننده بوی بد دهان می باشد. به علاوه، سیگار کشیدن باعث خشک شدن دهان می شود. دهان خشک به معنی دهان عاری از اکسیژن می باشد که محیط کاملی را برای رشد باکتری های بی هوازی فراهم می کند.صرفنظر از اینکه شما سیگاری هستید یا نه، عامل مهمی وجود دارد که   برای سلامت دندان و لثه ضروری می باشد، که در ادامه ذکر شده است.

مراجعه منظم به دندانپزشک

 ممکن است شما در ۶ ماه گذشته اصلا سیر یا پیاز نخورده باشید، نوشیدنیهای اسیدی را کنار گذاشته  و در پایان هر وعده غذایی به جای دسر شیرین  یک عدد سیب خورده باشید. اما هنوز بوی دهانتان نامطبوع باشدمتاسفانه، یکی از رایجترین علل دائمی بودن بوی بد دهان یکی از کارهایی ست که اکثر ما از آن چشم پوشی می کنیم: عدم مراجعه منظم به دندانپزشک. توصیه می شود که کودکان و بزرگسالان بایستی بطور منظم داندانهایشان را توسط دندانپزشک، پاکسازی  یا جرمگیری کنند. برای اکثر افراد ۲ بار در سال کافی می باشد. برای افرادی که دندانهایشان دارای رسوبها و جرم ته نشین شده ضخیم است ، ۴ بار در سال ضروری می باشد.پاکسازی حرفه ای دندانها توسط دندانپزشک نه تنها باعث از بین رفتن جرم های ضخیم ته نشین شده در دندان می شود، بلکه می تواند  باعث شناسایی مناطق عفونی دهان که نیاز به درمان دارد، شود. قطعا با پیدا کردن ریشه مشکل ، شما می توانید از خوشبو شدن دهان مطمئن شوید.

منبع parsivenus.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.