بوی بد دهان ، علل ، پیشگیری و درمان آن

با روش های درمان و پیشگیری از بوی بد دهان آشنا شوید

بوی بد دهان می تواند ناشی از مشکلات دهان و دندان و یا بیماری های دیگر باشد. نوع غذاها و سبک زندگی نیز می تواند بوی بد دهان را بدتر کند.

غذاها چگونه بر بوی دهان اثر می گذارند؟

خوردن تمام غذاها بر بوی دهان اثرگذارند. اگر پس از مصرف غذاهایی که بوی زیادی دارند مانند سیر یا پیاز، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، به میزان زیادی بوی دهان را کم می کند اما تا زمانی که غذا از بدن خارج نشده، بوی آن کامل از بین نمی رود.

مسواک و سیر و بوی بد دهان
اگر پس از مصرف غذاهایی که بوی زیادی دارند مانند سیر یا پیاز، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، به میزان زیادی بوی دهان را کم می کند

مراقبت های بهداشتی چگونه بر بوی دهان اثر می گذارند؟

اگر به طور روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، تکه های غذا در دهانتان باقی می ماند و درنتیجه باکتری ها در میان دندان ها، اطراف لثه و بر روی زبان رشد می کنند. این در نهایت به بد بو شدن دهان می انجامد. سیگار و قلیان کشیدن هم موجب بوی بد دهان می شوند، روی دندان ها لکه ایجاد می کنند، حس چشایی را کاهش می دهند و لثه ها را تحریک می کنند.

بیماری های مرتبط با بوی دهان

بوی بد دهان و یا مزه بدی که روی زبان احساس می شود می تواند نشانه بیماری لثه باشد. اگر مشکل لثه برطرف نشود، می تواند به بیماری های لثه و فک بینجامد. علل دیگر بوی بد دهان می تواند قرار نگرفتن درست سیم و پلاک دندان، قارچ دهان و پوسیدگی دندان ها باشد. مشکل خشکی دهان نیز می تواند ایجادکننده بوی بد دهان باشد. بزاق برای مرطوب نگه داشتن دهان، خنثی کردن اسیدهای ایجاد شده توسط پلاک دندان و شستن سلول های مرده روی زبان و لثه ضروری است. در صورتی که این سلول ها شسته نشوند، تکثیر شده و ایجاد بوی بد می کنند. خشکی دهان خود می تواند از عوارض جانبی سایر بیماری ها باشد یا از مشکلات غدد بزاقی و یا تنفس مداوم از دهان ناشی شود. بیماری ها و مشکلاتی که موجب بوی بد دهان می شوند عبارتند از : عفونت های دستگاه تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت، عفونت های مزمن سینوس، آبریزش انتهای بینی، دیابت، رفلکس اسیدی و یا مشکلات کبد و ریه.

دندانپزشکی و رفع بوی بد دهان
بوی بد دهان و یا مزه بدی که روی زبان احساس می شود می تواند نشانه بیماری لثه باشد

اقدامات پیشگیرانه برای بوی بد دهان:

 رعایت بهداشت دهان:

دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید ، دندان ها را بشویید تا باقیمانده غذاها از بین برود. بعد از هر بار غذا خوردن مسواک بزنید ( مسواک را سر کار و مدرسه ببرید تا بعد از نهار مسواک بزنید). فراموش نکنید که حتما روی زبان را نیز مسواک بزنید. هر ۲ یا ۳ ماه یکبار و بعد از هر بیماری مسواک خود را عوض کنید. یکبار در روز از نخ و یا خلال دندان برای تمیز کردن فضای بین دندان ها استفاده کنید. دو بار در روز دهان را با شوینده های ضدباکتری شستشو دهید. دندان های مصنوعی بایستی شب ها از دهان بیرون آورده شده و تمیز شوند و صبح روز بعد در دهان قرار بگیرند.

مراجعه به دندانپزشک

به طور منظم حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با استفاده از ابزار پزشکی دندان ها را شستشو می دهد و به تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان مانند خشکی دهان و یا دیگر مشکلاتی که می تواند موجب بوی بد دهان شود، می پردازد.

سیگار نکشید

از کشیدن سیگار و قلیان بپرهیزید و از پزشک خود بخواهید روش هایی برای ترک آنها به شما پیشنهاد کنند.

آب زیاد بنوشید

با این کار دهان شما مرطوب می ماند. آدامس بجوید ( ترجیحا آدامس بدون قند) و یا آبنبات بدون قند بمکید و به طور کلی هر آنچه بزاق ایجاد می کند استفاده کنید تا باکتری ها و بقایای غذا را از بین ببرد. بهتر است از آدامس ها و خوشبوکننده هایی که زایلیتول دارند استفاده کنید.

در خوردن غذاها احتیاط کنید

اگر فکر می کنید نوع غذاهایی که می خورید بر بوی دهان شما اثر گذاشته، لیستی از غذاهایی که می خورید را تهیه کرده و به پزشک خود نشان دهید. همچنین لیستی از داروهایی که استفاده می کنید را نیز به پزشک بدهید. برخی داروها نیز می توانید موجب بوی بد دهان شوند.


درمان خانگی برای رفع بوی بد دهان

در ادامه به معرفی برخی مواد و داروهای طبیعی برای برطرف کردن بوی بد دهان می پردازیم.

جوش شیرین و آب برای رفع بوی بد دهان
جوش شیرین از بوی بد دهان جلوگیری می کند و اسیدها و باکتری های دهان را کاهش می دهد

آبلیمو:

یک قاشق سوپخوری آبلیمو را در یک فنجان آب مخلوط کنید. سپس دهان را با آن شستشو دهید. می توانید نمک هم به آن اضافه کنید تا بوی بد دهان را از بین ببرد. آبلیمو خشکی دهان را که یکی از علل بوی بد دهان است، از بین می برد و دهان را مرطوب نگه می دارد.

جوش شیرین:

نصف قاشق سوپخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب گرم بیفزایید. روزی یکبار با آن دهان خود را شستشو دهید. شستن دندان ها با جوش شیرین نیز از بوی بد دهان جلوگیری می کند و اسیدها و باکتری های دهان را کاهش می دهد.

پودر دارچین:

یک قاشق سوپخوری پودر دارچین را در یک فنجان آب حل کنید و سپس آن را بجوشانید، مقداری هل به آن افزوده و دهان خود را با آن بشویید.

سرکه سیب:

یک قاشق سوپخوری سرکه سیب خالص و از صافی رد نشده را به یک لیوان آب بیفزایید و قبل از خوردن غذا آن را بنوشید.

روغن درخت چای:

از خمیر دندان حاوی روغن درخت چای استفاده کنید و دندان های خود را با آن بشویید. یا می توانید چند قطره روغن درخت چای را به خمیر دندان خود بچکانید و سپس با آن دندان ها را بشویید.

منبع webmd.com lifecaretip.com
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.