چگونگی تأثیر نورپردازی بر روی حالت عکس‌ها

از نورپردازی درست استفاده کنید

با نورپردازی ویژه می­‌توانید عکس­‌های جذاب خلق کنید و به راحتی حس خود را به بیننده انتقال دهید. در این مقاله نشان داده‌­ایم که چگونه انتخاب موضوع و به ویژه نحوه نورپردازی، می‌­تواند بر خلق و خوی عکس‌­های شما تأثیر بگذارد.

همه ما انسان‌ها متوجه تفاوت بین نور یک روز بهاری با هوای ابری می­‌شویم حتی در شب، زمانی که هیچ نوری وجود ندارد، ولی زیبایی خاص خود را دارد، اما ممکن است نتوانیم جزئیات را دقیق و کامل مشاهده کنیم. در واقع این، نوع نور است که می­‌تواند حس گرما، سرما و شب را انتقال دهد.

همانطور که می­‌دانید نور همانند رنگ دما دارد، نور گرم، زرد یا قرمز است و نور خنک، متمایل به آبی است و زمانی که با موضوع مناسب مورد استفاده قرار می­‌گیرد، می‌­تواند احساساتی را که در حال حاضر وجود دارد افزایش دهد. به تصویر دختر تنها دقت کنید، با نگاه به این عکس بلافاصله تنهایی او را احساس خواهید کرد، اما این حس تنهایی نه تنها به دلیل نگاه غمگین او نیست، بلکه به نورپردازی نیز مربوط می­‌شود.

دختر غمگین و نورپردازی

برای گرفتن این عکس، عکاس اطراف عکس را روشن کرده و قسمت کوچکی از گوشه عکس را تاریک جلوه داده تا حس غم و تنهایی به بیننده منتقل شود. نحوه نورپردازی به موضوع و انتخاب شخص بستگی دارد.

با روشنایی، چگونه نورپردازی می­‌توانیم داشته باشیم؟

نورپردازی می­‌تواند هر گونه تصویری را شامل شود. بعضی از عکاسان، برای خلق تصاویر از نور زیادی استفاده می‌­کنند تا به عنوان مثال، مناظر را به یک بعدازظهر تابستانی تبدیل کنند.

طلوع آفتاب و نورپردازی
همچنین، نورپردازی شامل هر نوع رنگ یا رنگ‌آمیزی صحنه است. این تصویر، طلوع آفتاب غم‌انگیز و رمانتیک را به خوبی به بیننده انتقال می‌­دهد.

از نور تند و تیز می­‌توان برای نشان دادن طلوع یا غروب خورشید استفاده کرد، یا اینکه می‌­توان گرمای یک بعد از ظهر آفتابی را به راحتی انتقال داد.

بهترین روش استفاده از روشنایی برای خلق یک عکس چیست؟

ما می‌­توانیم برای ایجاد یک احساس، شرایط روشنایی مناسبی را ایجاد کنیم. به این معنا که نور را به شیوه‌ای مناسب جذب کنیم.

به عنوان مثال شخصی در یک اتاق تاریک و همراه با یک  شمع روشن نشسته­ است. قصد دارید از شخصی که در مقابل شمع ایستاده، عکسبرداری کنید. در این شرایط بین دو روش معرفی شده کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟

  • نحوه عکسبرداری به صورت اتوماتیک
  • از حالت دستی استفاده کرده و تنظیمات را تغییر می‌­دهید

اگر  پاسخ شما شماره دو است، مسیر را درست انتخاب کرده‌­اید. برای به حداکثر رساندن روشنایی، باید نحوه نورپردازی و فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید. برای اینکه نور بیشتری وارد عکس شود باید سرعت شاتر را کم کنید. عکاسی در نور شمع در عین حال که یکی از دراماتیک­‌ترین عکس‌­ها را خلق می­‌کند، می­‌تواند چالش‌برانگیز هم باشد.

نورپردازی و عکس باشمع
هنگام عکاسی زیر نور شمع، از فلش استفاده نکنید. 

با سرعت شاتر حالت‌های متفاوتی ایجاد کنید

سرعت شاتر، نور و تاریکی عکس را کنترل می­‌کند. در بسیاری از شرایط، حتی نیاز به نورپردازی ندارید. می­‌توانید نور عکس را با تنظیم سرعت شاتر به بالا یا پایین تغییر دهید. در واقع با توجه به نور محیط با سرعت­‌های مختلف شاتر عکس‌برداری کنید تا بتوانید عکسی مناسب خلق کنید. برای ایجاد یک هوای ابری، سعی کنید سرعت شاتر سریعتر را انتخاب کنید.

نورپردازی و عکس از ابر
در این عکس، عکاس با نحوه نوردهی، ابرها را بسیار تیره جلوه داده تا رطوبت بیشتری حس شود.

همچنین، سرعت شاتر سریع اجازه می­‌دهد نور کمتری به دوربین بدهد تا ابرها را تیره کند. از آنجا که ابرها تیره­‌تر هستند، به نظر می‌­رسد که باید منتظر یک روز بارانی باشیم.

با کنترل سرعت شاتر در دوربین می­‌توانید منبع نور را نیز کنترل کنید تا شاهد ابرهای بسیار تاریک شوید. این نحوه نورپردازی بر روی نور و موضوع تصاویر شما تأثیر می­‌گذارد.

منبع digital-photo-secrets.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.