خستگی بر روی پوست چه تاثیری دارد؟

خواب کافی لازمه یک پوست شاداب است

فردای شب بی‌ خوابی‌، روز کاری ‌تان روز خوبی نخواهد بود و نخواهید توانست با تمرکز کافی به کار و زندگی ‌تان برسید، اما شاید اصلا فکرش را نکرده باشید که بین خواب و زیبایی هم ارتباطی وجود داشته باشد. احتمالا در این که بی ‌خوابی و بد خوابی، آرامش اعصاب و روان تان را به هم می ‌ریزد تردیدی ندارید. این در حالی است که تحقیقات مختلف ثابت کرده بی ‌خوابی و بدخوابی و به دنبال آن خستگی می‌ تواند عوارض زیادی برای پوست شما ایجاد کند. اگر شما ۶ تا ۸ ساعت در روز خواب کافی نداشته باشید، آثار خستگی روی پوست ‌تان دیده می ‌شود.

خواب کافی سبب تنظیم متابولیسم بدن شده و موجب دفع مواد زاید و سمی از عضلات، کبد و پوست می‌ شود. هنگام خواب، دستگاه گوارش شما استراحت می ‌کند و حتی سیستم عصبی ‌تان تغییراتی می‌ کند که لازمه بازسازی و بازتوانی آن است. گویا خواب شبانه کافی، پادزهر استرس است و روز بعد که از خواب بیدار می‌ شوید، شادابی پوست و رفع خستگی عضلات‌ را برایتان به ارمغان می ‌آورد. برخی متخصصان معتقدند که حتی پیدایش چروک‌ های اطراف چشم نیز با بالش ‌های نامناسبی که برخی از ما شب ‌ها زیر سرمان می ‌گذاریم، مرتبط است.

خواب ناکافی باعث ایجاد بی‌قراری، عدم تمرکز، خستگی و تحریک‌ پذیری می‌ شود و علاوه بر آن سرعت پاسخ‌ دهی به محرک‌ های بیرونی و قدرت هماهنگی شما با محیط و نیز قدرت حفظ و نگهداری اطلاعات‌ تان کاهش می‌ یابد. در واقع خواب نامرتب و در ساعت‌ های نامنظم و نامشخص شبانه‌ روز، باعث گسسته شدن ساعت‌ های بیولوژیک بدن شما شده و تنظیم مجدد آن مدت‌ ها زمان خواهد برد. این حالت به ویژه در افرادی اتفاق می‌ افتد که از لحاظ شغل مجبور هستند شیفت‌ های شبانه داشته یا در شیفت‌ های مختلفی از شبانه‌ روز سرکار باشند. در این حالت تمام ارگان‌ های بدن به نوعی تحت تاثیر قرار گرفته و پوست نیز به عنوان یک عضو مهم بازتابی از این احتمال را بروز خواهد داد.

در کوتاه‌ مدت چون خواب کافی باعث راحتی عضلات صورت می‌ شود بنابراین آرامش و شادابی و کاهش خطوط صورت را بعد از یک خواب راحت شبانه تجربه می‌ کنیم و حتی روز بعد شما پوست خود را شفاف‌ تر و جوان‌ تر احساس می‌ کنید. اما آثار کم‌ خوابی در طولانی‌‌ مدت باعث بالا رفتن سطح هورمون‌ های استرس به طور مداوم و کاهش سطح ایمنی بدن می‌ شود و همان‌طور که انتظار داریم این دو عامل می‌ تواند باعث چین‌ وچروک‌ های زودرس، شلی پوست، تیرگی دورچشم و فراهم شدن زمینه جهت ایجاد بدخیمی‌ های پوست در نتیجه کاهش ایمنی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در ساعات استراحت صورت خود را کاملا شستشو دهید و سپس بخوابید چون پاکی صورت آرامش ‌بخش است و می‌ تواند زمینه را برای خواب آرام مهیا کند.

می توانید از سرم ها یا کرم های ضد چروک استفاده کنید .بهترین فرم خوابیدن برای پوست خوابیدن یه پشت است چون در این حالت هم فرم طبیعی ستون فقرات حفظ می شود و هم عامل کششی بر پوست تحمیل نمی شود و توصیه می ‌کنم اگر مشکل یا اختلالی در خواب شبانه‌ تان دارید، به بهانه حفظ سلامت و شادابی پوست ‌تان هم که شده، در صدد رفع آن برآیید و خودتان را از این نعمت خدادادی محروم نکنید.

۱۲ توصیه و ۴ ماسک برای رفع خستگی از چهره های خسته

۱ . پوست تان را تقویت کنید

مسلما هیچ کس از دیدن چهره پژمرده و خسته شما در میهمانی لذت نمی برد. برای شاداب کردن چهره تان باید به محض بازگشتن از محل کار پوست تان را تقویت کنید. برای این کار بعد از تمیز شستن پوست از بخور کمک بگیرید. اگر این امکان را ندارید، حوله ای را با آب گرم مرطوب کنید و چند دقیقه ای روی پوست صورت تان بیندازید .

۲ . آبرسانی فراموش نشود

برای داشتن صورتی شاداب باید به اندازه کافی به پوست تان آب برسانید. حداقل یک بار در روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. شب بهترین زمان برای این کار است. صورت تان را بشویید تا از آلودگی ها پاک شود و قبل از خواب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا آبرسانی به پوست باعث قوام بهتر آن شود .

۳ . روی آرایش دوباره آرایش نکنید

یکی از کارهای اشتباهی که خانم ها انجام می دهند این است که روی همان آرایشی که داشته اند دوباره آرایش می کنند. اگر می خواهید خستگی از روی صورت تان پاک شود، آرایش تان را بشویید و دوباره زیر سازی کرده و آرایش کنید. قبل از خواب هم فراموش نکنید آرایش را از روی صورت تان پاک کنید زیرا ترکیبات سمی مواد آرایشی در طول خواب جذب پوست می شود .

۴ . درست آرایش کنید

اگر زیر چشمانتان کبود است، همیشه خسته به نظر می رسید. برای از بین بردن این حس از کرم های ضدسیاهی دور چشم کمک بگیرید. از این کرم در گوشه های پلک و زیر چشم استفاده کنید. حتی می توانید آن را روی نواحی ای که جوش زده یا لک دارد هم بزنید. روی این کرم از کرم پودر استفاده کنید. بهترین رنگ برای کرم پودر، رنگی نزدیک به رنگ پوست خودتان است. کمی به کرم پودرتان رنگ هلویی بیفزایید تا پوست تان شاداب تر شود .

۵ . مراقب اشعه های ماورای بنفش خورشید باشید

قبل از خروج از خانه استفاده از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی بزرگ که دور چشمان تان را بپوشاند از یاد نبرید. این کار از بروز خستگی در چهره پیشگیری می کند .

۶ . موهایتان را آراسته کنید

اگر چهره خسته ای دارید، حداقل به موهایتان برسید تا ظاهرتان دوچندان خسته به نظر نرسد. مدل موهای پریشان، شما را خسته تر نشان می دهد. موهایتان را حالت جمع بپیچید. کمی سشوار کشیدن نیز از خستگی چهره می کاهد .

رفع خستگی

۷ . به تغذیه تان برسید

برای اینکه حس خستگی را از چهره پاک کنید فقط به آرایش بسنده نکنید و به تغذیه تان هم برسید. کاهش مصرف چربی و مصرف بیشتر ویتامین C می تواند مفید باشد. قبل از رفتن به میهمانی یک لیوان آب مرکبات، بروکلی، کیوی یا حتی یک شربت آبلیمو بنوشید .

۸ . چای یا قهوه بنوشید

این نوشیدنی های ضدخستگی صورت را شاداب می کنند و انرژی شما را افزایش می دهند. کافئین موجود در چای و قهوه ماده ضدخستگی طبیعی است .

۹ . از عسل کمک بگیرید

اگر معمولا شب ها چهره خسته ای دارید، ۲ تا ۳ بار در هفته روی پوست تان عسل بزنید و نیم ساعت به آن فرصت دهید تا اثر کند. بعد صورت تان را با آب ملایم بشویید .

۱۰ . استرس تان را کم کنید

احساسات درونی بر ظاهر هم تاثیرگذارند. یک روز کاری سخت و پراسترس باعث ترشح بیشتر کورتیزول می شود که تخریب کننده کلاژن است و از ترشح ملاتونین که آنتی اکسیدانی قوی و ترمیم کننده سلولی است، پیشگیری می کند. تاثیرات مخرب استرس بر پوست در ۴۵ سالگی بیش از ۲۵ سالگی است. پس مراقب باشید .

۱۱ . به رنگ سایه چشم دقت کنید

برای اینکه صورت تان شاداب تر به نظر برسد باید از سایه چشم روشن استفاده کنید. رنگ های تیره شما را خسته تر نشان می دهند. رنگ های طلایی، برنز، نارنجی، بنفش و حتی قهوه ای روشن مناسب تر است. آرایش اسموکی یا سایه چشم بنفش تیره یا آبی چهره را خسته نشان می دهد .

۱۲ . کمی استراحت کنید

کافی است یک شب خوب نخوابید تا فردای آن روز خسته و کسل به نظر برسید. اگر می خواهید صورت درخشان و شادابی داشته باشید، سعی کنید شب قبل از میهمانی ۸-۷ ساعت بخوابید و اگر فرصت دارید قبل از رفتن به میهمانی کمی دراز بکشید و آرام شوید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.