تاثیر زلزله بر محیط زیست

زلزله می­تواند بر محیط ­زیست نیز تاثیر بگذارد.

زمین لرزه­ اثرات مخربی بر زندگی، خانه­ و اموال دارد. زلزله می­ تواند بر محیط ­زیست نیز تاثیر بگذارد. آسیب به محیط زیست می ­تواند باعث تخریب و از بین رفتن زندگی شود و از زلزله خطرناک­تر باشد.

شکست زمین

هنگامی که گسل های بزرگ گسسته و زمین لرزه رخ می­دهد، شکاف های بزرگی در سطح زمین ایجاد می شود. برخی از شکاف های زمین در حین زمین لرزه های شدید در نزدیکی گسل های بزرگ یا ثانویه رخ می­دهد. تکان خوردن زمین سبب می­شود خاک مرطوب سست شده و به خاطر فشارهای زمین لرزه به حالت مایع درآید که به آن فرآیند “آبگونه سازی” می گویند. خاک سست مانند خاک ماسه ای بیشتر حالت آبگونه سازی پیدا می کند.

ریزش کوه

زمانی که زمین ­لرزه رخ می­دهد باعث ریزش کوه و فروپاشی خاک می ­شود. انواع مختلفی از ریزش ها که در مناطق کوهستانی و تپه ای رخ می دهد، ریزش سنگ­های ریز و تخته سنگ هستند که از کوه سقوط می ­کنند. ریزش کوه و سنگ ریزه در زمین، اغلب باعث نابودی اشیاء در مسیر آنها، مسدود کردن مسیل ها و پر شدن دره ها می­شود. ریزش کوه می­تواند ابرهای فراوانی از گرد و غبار ایجاد کند که منجر به عفونت اسپور قارچ (Coccidioides immitis)، و یک بیماری مرگبار به نام Valley Fever یا کوکیدیوئیدومیکوز  شود.

سونامی

امواج لرزه ای از زمین لرزه ­ها اغلب باعث سونامی یا امواج جزر و مدی به صورت طولانی مدت در دریا می ­شود. این امواج قدرتمند و عمیق در اقیانوس شروع می ­شود و معمولا به سمت کم عمق آب می ­روند. این امواج بلند به کسانی که در حال سفر هستند و یا اشیائی را در آب حمل می­ کنند آسیب می­ رساند. پس لرزه ها می توانند باعث ایجاد سونامی­ های جدیدی شوند و به خشکی برسند تا قبل از اینکه مردم بتوانند بابت زمین لرزه اصلی خود را نجات دهند.

سایچی

seiche یک موج بزرگ است که به جای جلو به سمت بالا حرکت می­کند. سایچی زمانی اتفاق می­ افتد که آب در یک فضای بسته به جلو و عقب با نیروی کافی برای سرریز شدن و آسیب رساندن به سازه ­های نزدیک دریاچه ­ها، مخازن، خلیج ها و بندرها رخ می ­دهد. استخرهای شنا اغلب در طول زمین لرزه نوسان و سرریز می شوند و زمین های اطراف را تحت تاثیر قرار می ­دهند.

اثرات ثانویه

آسیب زلزله های مداوم ناشی از اثرات ثانویه مواد ساخته بشر بر محیط زیست است. لوله ­های آب شکسته شده و زمین دچار سیلاب می­شود، خطوط گاز، برق و سوخت پراکنده منجر به آتش سوزی می­ شوند. ریخته شدن مواد خطرناک فاضلاب، پزشکی، رادیواکتیو و تولید سم در هوا از اثرات ثانویه به­ شمار می ­آید. انفجار در نیروگاه­ های هسته ای پس از زلزله مارس سال ۲۰۱۱ در کشور ژاپن که مواد رادیواکتیو را در هوا منتشر می­ کند، نمونه ­ای از اثر ثانویه است.

منبع healthyliving.azcentral.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.