عقاید مذهبی از نوجوان شما محافظت می‌کند

نوجوانانی که عقاید مذهبی دارند، از سه نوع ریسک محفوظ هستند.

نوجوانانی که عقاید مذهبی دارند، از سه نوع ریسک محفوظ هستند. محققان معتقدند که نوجوانانی که در فضای مذهبی بزرگ شده‌اند، کمتر احتمال دارد به اعتیاد و روابط جنسی پرخطر گرایش پیدا کنند. بر اساس مطالعات، این افراد کمتر به سوء مصرف مواد مخدر، افسردگی روی می‌آورند.

محققان تحقیقی بر روی جوانانی که هر هفته در فعالیت‌های مذهبی شرکت می‌کردند یا هر روز نماز می‌خواندند و دعا می‌کردند به مدت یک دهه انجام دادند، و نتیجه نشان داد که خروجی آن مثبت بوده است.

تاثیر بزرگ شدن در فضای مذهبی شامل اعمال مذهبی و دعا و نماز، تاثیر مثبتی بر محافظت در مقابل سوء مصرف مواد مخدر و افسردگی دارد و از سویی دیگر سطح بالایی از شادی و مشارکت داوطلبانه را برمی‌انگیزد. نماز و مراقبه می‌تواند نقش مهمی در زندگی نوجوانانی داشته باشد که در تلاشند تا جهان را درک کنند و با آن یکی شوند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که کودکانی که والدینی دارند که برای آنها مذهب یا معنویت اهمیت دارد، ریسک خودکشی در آنها کمتر است.

تحقیقی بر روی ۵۰۰۰ کودک انجام شد و دو سوال درباره مذهب و معنویت از آنها پرسیده شده است. این مطالعه اطلاعاتی را در خصوص کیفیت زندگی سالم، رفاه روانی، سلامت ذهن و رفتارهای سالم جمع‌آوری کرده است.

طبق این تحقیقات، محققان دریافته‌اند که نوجوانانی که در فعالیت‌های مذهبی شرکت می‌کنند، در مقایسه با دیگران:

  • ۱۲ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شوند
  • ۳۳ درصد کمتر داروهای روان‌گردان استفاده می‌کنند
  • ۱۸ درصد بیشتر سطح بالایی از شادی را گزارش می‌کنند
  • ۸۷ درصد بیشتر از سایرین بخشش دارند.

نوجوانانی که به طور مرتب مدیتیشن یا عبادت می‌کنند:

  • ۳۰ درصد کمتر احتمال دارد در سنین پایین رابطه جنسی داشته باشند
  • ۴۰ درصد کمتر احتمال دارد دچار بیماری‌های مقاربتی شوند
  • ۳۸ درصد بیشتر احتمال دارد در فعالیت‌های جمعی مشارکت کنند
  • ۴۷ درصد بیشتر احتمال دارد هدف و انگیزه داشته باشند.
عقاید مذهبی نوجوانان
نماز و مراقبه می‌تواند نقش مهمی در زندگی نوجوانانی داشته باشد که در تلاشند تا جهان را درک کنند و با آن یکی شوند.

خانواده‌هایی که مذهب ندارند:

از آنجایی که در سال‌های اخیر نداشتن مذهب و معنویت رواج پیدا کرده است. امروزه تمرینات ذهن آگاهی رواج یافته است و تحقیقات نشان داده است این تمرینات نیز نتایج مثبتی دارند. شرکت در فعالیت‌های معنوی و هرگونه مشارکت نیز اثرات مثبتی بر سلامت و رفاه دارند.

محققان نشان داده‌اند که مذهب می‌تواند خلائی که نوجوانان دیگر دارند و برای پر کردن آن به سراغ مواد مخدر و رابطه جنسی می‌روند، پر کند. مطالعات بسیاری نشان داده است کسانی که ایمان دارند و با آن احساس آرامش می‌کنند، به سلامت و رفاه روانی آنها کمک می‌کند.

بخشی از تاثیر محافظتی مذهب برای کودکان به دلیل مجموعه قوانینی است که در آموزه‌های مذهبی وجود دارد. کودکان و نوجوانان به دنبال یک ساختار مشخص هستند. قوانین برای افراد و حتی بزرگسالان سطحی از راحتی فراهم می‌کند.

مذهب اجتماعی از افراد همفکر و همسو ایجاد می‌کند و این هم برای کودکان و هم والدین ارزشمند است.

این بدان معنا نیست که والدین باید کودکان خود را مجبور به شرکت در فعالیت‌های مذهبی کنند. این کار حتی می‌تواند موجب ایجاد تنفر در کودک شود. والدین نباید کودک را به شرکت در فعالیت‌های مذهبی که خودشان شرکت نمی‌کنند، مجبور کنند.

منبع today.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.