تاریخ انقضای لوازم آرایشی چقدر است؟

به تاریخ انقضا محصولات آرایشی توجه کنید

«از کجا متوجه زمان انقضای یک محصول آرایش شویم؟» این سوالی است که خیلی از خریداران محصولات آرایشی و بهداشتی دارند. برچسب شبنم تا حدودی کمک کرده زمان تولید و انقضای محصولات و قاچاق بودن یا نبودن آن مشخص باشد اما هنوز هم خیلی از محصولات آرایشی و بهداشتی برچسب شبنم ندارند. گاهی نیز برچسب روی بسته بندی محصولات زده می شود و اگر جعبه را دور بیندازید و زمانی از مصرف ماده آرایشی بگذرد دیگر نمی توانید متوجه زمان تولید یا انقضای محصول شوید. هر لوازم آرایشی تاریخ انقضایی دارد که معمولا بر روی تیوپ آن درج شده است. البته جدای از آن در بیشتر محصولات آرایشی یک تاریخ انقضای دیگری نیز درج می شود که مبنی بر مدت زمان استفاده از محصول پس از باز شدن در آن است. در اینجا یک نمودار از زمانی که ما باید آن ها را دور بریزیم آمده است.

رژگونه (۱۸-۱۲ماه)

به تاریخ انقضای رژگونه ها دقت کنید. اگرچه رژگونه پودری یک ماده آرایشی خشک است، اما به مرور زمان و گذشتن از تاریخ مصرف آن، باید کنار گذاشته شود. این موضوع در مورد نوع کرم آن بسیار مهم است. تاریخ انقضای رژگونه ها معمولا بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

رژلب (۱۸-۱۲ ماه)

رژلب از آن دسته لوازم آرایشی است که دیر فاسد می شود، اما به دلیل برخورد زیاد با لب و دهان نباید از آن ها زیاد استفاده کرد. خصوصا بعد از سرماخوردگی یا بیماری های دهان و لب، رژلب تان را عوض کنید. ظاهر رژ لب فاسد شدن آن را نشان می دهد. رژ لب های جامد وقتی سفت می شود و خوب روی لب نمی نشیند و رژلب های مایع وقتی چسبناک می شود، باید با آن ها خداحافظی کنید. عمر مفید یک رژلب بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

مداد چشم (۲۴-۱۸ ماه)

دور انداختن مدادهای قدیمی بسیار مهم است. از آنجایی که چشم ها بسیار حساس هستند، مراقبت و نگهداری موادی که با چشم سر و کار دارد، بسیار سخت است. برای اینکه عمر مداد خط چشم را بیشتر کنید، آن را به کرات بتراشید تا پوشش بیرونی مداد تراشیده شود. اگر از مدادهای خود به درستی نگهداری کنید، حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه باقی خواهد ماند.

ریمل (۴-۳ ماه)

ریمل جزو یکی از محبوب ترین لوازم آرایشی محسوب می شود که خانم ها برای زیباتر نشان دادن چشم های خود آن را مدام استفاده می کنند اما باید توجه داشت برای کاهش عوارض چشمی هر ریملی تنها ۳ تا ۴ ماه تاریخ انقضا دارد و گذشت این تاریخ به منزله دور انداختن آن است. هر زمانی که شما برس ریمل یا خط چشم خود را به درون مخزن آن فرو می برید در واقع آن را در میان باکتری ها فرو خواهید برد. در واقع این محصول دارای کوتاه ترین طول عمر است. از این رو اگر مایلید چشمان خود را از خطر ابتلا به عفونت ها دور کنید، بهتر است خساست به خرج ندهید و زود به زود ریمل تان را عوض کنید.

لاک (۲ سال)

لوازم آرایشی و لاک
شاید تصور کنید لاک ناخن تاریخ انقضا ندارد و لزومی ندارد لاکی که سال هاست در میان لوازم آرایش تان است را دور بریزید. بهتر است بدانید لاک ناخن به دلیل انتقال ماده حساسیت زا به سایر قسمت های پوست و آسیبی که به ناخن وارد می کند، نباید به مدت طولانی استفاده شود و منقضی شدن آن برای سلامت پوست بسیار مضر است. افراد محصولات آرایشی استاندارد و مارک های معتبر را فقط از مراکز مطمئن خریداری کنند تا از زیان و ضرر مواد تقلبی محصولات آرایشی بهداشتی جلوگیری شود. بهتر است لاک های تان را بعد از ۲ سال دور بیندازید.

کرم پودر (۱۲-۶ ماه)

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد؛ توجه و نداشتن دقت کافی بر روی تاریخ مصرف لوازم آرایشی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای پوست داشته باشد. کرم پودرهای پوششی بیشترین طرفداران را در بین لوازم آرایشی دارد و مصرف کنندگان آن باید بدانند تمام کرم پودرهایی که خطوط و لک های پوستی را برطرف می کند، تنها بین ۶ تا ۱۲ ماه تاریخ انقضا دارد و کانسیلرها حداکثر ۱ سال قدرت ماندگاری دارد. خانم ها برای محافظت از پوست صورت خود و جلوگیری از بروز سرطان، باید لوازم آرایشی مرغوب، معتبر و دارای تاریخ انقضا خریداری کنند در غیر این صورت عوارض جبران ناپذیری به مرور برای پوست و چشم های آن ها به وجود می آید.

  • از آنجایی که چشم ها بسیار حساس هستند، مراقبت و نگهداری موادی که با چشم سروکار دارد، بسیار مهم است.

طول عمر محصولات آرایشی

  • ژل دوش و شامپو: ۳-۲ سال
  • لوسیون بدن: ۱۲-۹ ماه
  • کرم صورت: کاسه ای ۹ ماه، بطری های پمپی یا تیوپی ۱۲ ماه
  • لاک ناخن: ۲-۱ سال
  • ریمل مژه و ابرو: ۳ ماه
  • پوشاننده سیاهی دور چشم: ۶- ۳ ماه
  • کرم روز و شب: ۹- ۶ ماه
  • پاک کننده آرایش چشم و صورت: ۶- ۹ ماه
  • اسکراب و لایه بردارها: ۶- ۹ ماه
  • ماسک مرطوب کننده: ۶- ۹ ماه
  • ماسک پاک کننده: ۶- ۹ ماه
  • کرم ضد قرمزی: ۸ ماه
  • کرم پودر: ۹ ماه
  • لوسیون بدن: ۱۲ ماه
  • رژگونه: ۳-۲ سال
  • سایه چشم: ۳-۲ سال
  • پنکیک: ۳-۲ سال
  • مداد ابرو: ۲ سال
  • رژ و مداد لب: ۲ سال

شیوه نگهداری از لوازم آرایش

مدت زمان های قید شده در بالا حداکثر زمانی است که می توانید از یک محصول آرایشی استفاده کنید، به شرطی که این محصول در شرایط مناسب نگهداری شده باشد اما لازم است تعریف درستی از شرایط مناسب داشته باشیم. برای این منظور باید به این نکات توجه داشته باشید:

محصولات آرایشی را باید در محیطی خشک و دور از رطوبت نگه دارید، زیرا رطوبت احتمال رشد باکتری ها را در محصول آرایشی افزایش می دهد. بر این اساس حمام و توالت مکان های مناسبی برای نگهداری محصولات آرایشی نیست. هنگام خرید بیشتر محصولات تیوپی و پمپی را انتخاب کنید. محصولات کاسه ای در مقایسه با انواع دیگر بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند و طول مدت مصرف شان کاهش می یابد. بعد از مصرف محصولات در آنها را محکم ببندید. در غیر این صورت احتمال اکسیده شدن محصولات افزایش می یابد. قبل از مصرف کرم های کاسه ای حتما دست تان را بشویید. پدهای آرایشی و فرچه و قلموهای آرایشی تان را هر از گاهی بشویید. هرگز محصولات آرایشی و ابزارهای های آرایش تان را با کسی شریک نشوید.

نشانه های لوازم آرایش فاسد

شناخت نشانه های فساد در مورد برخی مواد آرایشی ضروری است، اما در برخی دیگر حتی استفاده از محصول بعد از فرا رسیدن تاریخ انقضا هم مشکل ساز نمی شود. مثلا عطرها هر چند تاریخ شان بگذرد برای سلامت مضر نخواهند بود. رنگ عطری که فاسد شده و از زمان مصرف آن گذشته، معمولا تیره است و بوی اولیه خود را ندارد. در نتیجه فرد مصرف کننده خواه ناخواه آن را کنار می گذارد اما بوی بیشتر محصولات آرایش مثل رژلب، کرم پودر و… معمولا پس از مدتی تغییر می کند و بوی روغن اشباع شده دارند. محصولات پودری نیز خشک می شوند و بافتشان تغییر می کند. برخی محصولات به ویژه ریمل و خط چشم هم بوی نامطبوعی می گیرند یا خشک می شوند. در مورد محصولاتی که با چشم در ارتباط اند باید به محدوه زمان مصرف توجه زیادی داشت.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.