استراتژی‌هایی برای تربیت نوجوان مهربان

مهربانی را به فرزندتان بیاموزید

برای همه والدین شادی و موفقیت فرزندشان بسیار مهم است. گرچه بسیاری از والدین موفقیت فرزند برایشان در درجه اول اولویت قرار دارد، برخی از والدین ، مهربان و دلسوز بودن فرزندشان برایشان مهمتر است. مهربان و رئوف بارآوردن فرزندان در دنیای امروز نیاز به تلاش و کوشش بسیاری دارد. در این مطلب پیشنهاداتی به شما ارائه می‌شود که کمک می‌کند نوجوان خود را مهربان و رئوف بارآورید.

تمرین دلسوزی برای دیگران

نوجوانان باید یاد بگیرند چگونه برای رفاه حال دیگران دل بسوزانند و این نیازمند تمرین است. تکرار روزانه این رفتار راه خوبی است تا به نوجوان خود بیاموزید چگونه غمخوار دیگران باشد. برای مثال نوجوان خود را تشویق کنید تا در ورزش‌های گروهی و یا گروه‌های موسیقی شرکت کند و رفتار مهربانانه با دیگران را تمرین کند. موقعیت‌هایی در طول روز فراهم کنید تا نوجوان شما دوستان، همسایه‌ها، فامیل که نیاز به کمک دارند را شناسایی کرده و کمک کند.

تشریح نگرانی‌ها

نوجوانان نسبت به فامیل نزدیک و دوستان صمیمی به راحتی دچار نگرانی می‌شوند. بایستی سعی کنید به نوجوان خود بیاموزید نگرانی‌های افراد خارج از محدوده دوستان و آشنایان نزدیک را بشناسد. مثلا دغدغه یک کودک گم کردن اسباب بازی‌اش است و همسایه پیر دغدغه چمن زدن حیاطش را دارد یا کودکی در قسمت دیگری از جهان آب و هوای سالم ندارد. با نوجوان خود درباره دغدغه‌ها و نگرانی‌های جهانی صحبت کنید و درباره مردمی که حتی از داشتن نیازهای ضروری خود محرومند. این باعث می‌شود دیدگاه فرزند شما از سطح دوستان و آشنایان نزدیک فراتر برود و جهان‌بینی عمیق‌تری پیدا کند.

یک الگوی اخلاقی قوی برای او باشید

تربیت نوجوان باید بیشتر بر اساس  رفتار باشد تا صحبت‌هایتان. اگر به فرزند خود می‌گویید که باید با دیگران مهربان باشد، باید این مهربانی را در زندگی روزمره خود نشان دهید. به طور مرتب به دیگران محبت کنید و به اشکال مختلف به جامعه خدمت کنید. از طرفی اشتباهات و نواقص خود را شناسایی کنید و با فرزندتان در اینباره صحبت کنید که چگونه رفتار شما بر دیگران اثر گذاشته است.

به نوجوان خود یاد دهید چگونه احساسات منفی خود را مدیریت کند

نوجوانانی که نمی‌توانند احساسات منفی خود شامل عصبانیت، حسادت و خجالت را کنترل کنند ممکن است به دیگران ضربه بزنند. باید به روش‌های صحیح به نوجوان خود آموزش دهید که چگونه به طرز کارآمدی این احساسات را کنترل کند. مهارت‌های حل مساله و حل تعارض را به وی یاد دهید. به علاوه سعی کنید با او درباره احساساتش، روش حفظ آرامش و مواجهه با عواطف و احساسات مختلف صحبت کنید.

به او یاد دهید کمک و دلسوزی برای دیگران را در درجه اول اولویت قرار دهد

از نوجوان خود بخواهید در کارهای خانه کمک کند و با اطرافیان مهربان باشد. هر روز با او درباره انتظاراتی که در طول روز برای انجام دادن یا انجام ندادن فعالیت‌های دلسوزانه از او داشته‌اید، صحبت کنید. به جای آنکه به او بگویید ” من می‌خواهم تو شاد باشی” بگویید ” من می‌خواهم تو شاد و مهربان باشی”. در مواقعی که نوجوان شما می‌خواهد تصمیم‌گیری کند مثلا درباره اینکه به جشن تولد دوستش برود یا نه و یا از تیم ورزشی‌اش بیرون بیاید، با او درباره اینکه چگونه این تصمیم بر روی دیگران اثر می‌گذارد صحبت کنید نه اینکه صرفا از روی دلخواه خود تصمیم بگیرد.

به او کمک کنید اخلاق‌مدارانه بیندیشد

بیشتر نوجوانان دوست دارند کار خوب انجام دهند اما در عین حال به دنبال شجاعت انجام کار درست هستند. درباره مسائل اخلاقی که احتمالا نوجوان شما به طور منظم در مدرسه با آن مواجه می‌شود، صحبت کنید. مثلا برای دوستش که در مدرسه برگزیده شده بایستد و تشویق کند و یا با دانش‌آموز جدید که چندان نیز محبوب نیست، دوست شود. با او درباره اینکه چگونه می‌توان در مدرسه و یا جامعه به یک رهبر تبدیل شد که با بی‌عدالتی‌ها می‌جنگد، صحبت کنید.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.