از کجا بفهمیم به کدام ویتامین و مواد معدنی بیشتر نیاز داریم؟

تشخیص کمبود ویتامین و مواد معدنی و راه حل آن

غذاهای متنوعی استفاده می کنیم و مولتی ویتامین هم می‌خوریم، با این وجود مطمئن هستیم که تمام ویتامین و مواد معدنی موردنیاز بدن را بدست آورده‌ایم. اما به همین راحتی هم نیست. مهم نیست چه غذاهایی خورده‌ایم یا چه مکمل‌هایی استفاده کرده‌ایم، به راحتی نمی‌توان گفت همه ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را کسب کرده‌ایم.

از کجا بفهمیم رژیم غذایی کاملی داریم؟

گرچه مشکلاتی چون کمبود ویتامین ث، کمبود ویتامین    B1 یا بربری، پلاگر (بیماری ناشی از کمبود اسید نیکوتینیک) یا نرمی استخوان کمتر از گذشته است اما باز هم مواردی از بیماری‌های حاد گوارشی دیده می‌شود که ناشی از سوءتغذیه ناشی از رژیم‌های غذایی است.

کمبود مواد معدنی رایج‌تر از کمبود ویتامین است و راه شناخت آن نیز این است که نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید. اگر انواع میوه و سبزیجات، غلات گندم، چربی‌های سالم (مانند گردو، آووکادو و تخم مرغ)، پروتئین کم چرب (مانند ماهی و لبنیات کم چرب) استفاده می‌کنید و اگر سیستم گوارش شما نرمال است، احتمال کمبود مواد مغذی در شما تقریبا صفر است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی چه کارکردی دارند؟

ما برای فعالیت‌های خود نیاز به آنزیم داریم تا بدن عملکرد مناسبی داشته باشد. آنزیم‌ها نیز توسط ویتامین‌ها و مواد معدنی فعال می‌شوند. برخی آنزیم‌ها به ویتامین‌های خاصی برای فعال شدن نیاز دارند. برای مثال یک آنزیم برای فعالیت خود به ویتامین B6 نیاز دارد. این آنزیم تکانه‌های عصبی را به سرانگشتان می‌رساند. اگر دچار کمبود ویتامین B6 باشید، احساس سوزش در سرانگشتان خواهید داشت.

علائم کمبود

گاهی ما یک شیوه تغذیه را ادامه می‌دهیم زیرا همیشه اینگونه غذا خورده‌ایم و یا شاید آن را دوست داریم و شاید هر دو موارد. وقتی ما همیشه از یک شیوه تغذیه استفاده می‌کنیم بیش از دیگران در معرض کمبود برخی ویتامین‌ها قرار می‌گیریم. ممکن است کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی هیچ نشانه‌ای نداشته باشد، با این حال لیستی از نشانه‌های کمبود در زیر ارائه شده. در صورتی که هریک از این علائم را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • ویتامین A: مشکل در بینایی (با شب کوری آغاز می‌شود) و ضعیف شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن.
  • ویتامین C: بی حالی، درد عضلانی، کبود شدن سریع پوست و خونریزی لثه
  • ویتامین D: نرمی استخوان (خم شدن استخوان پا)، شکستگی و ضعیف شدن استخوان (پوکی استخوان)
  • ویتامین E: کم‌خونی و آسیب سلول‌های عصبی
  • پتاسیم: گرفتگی عضلات، ضعف و اختلالات قلبی-عروقی
  • آهن: کم‌خونی و ریزش مو
  • کلسیم: ضعف، تکان عصبی و بی‌نظمی در ضربان قلب
  • سدیم: ضعف، گرفتگی، سرگیجه منجر به کما

بهترین راهکار برای جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی

رژیم غذایی کامل و سالم داشته باشید. ویتامین‌ها و مواد معدنی به هم سینرژی (هم افزایی) می‌دهند به همین خاطر باید تنوع مواد غذایی را در رژیم غذایی خود داشته باشیم. برای مثال وقتی پرتقال می‌خورید کمی هم از پوست سفید آن را بخورید زیرا حاوی بیوفلاونویید است که به بدن کمک می‌کند ویتامین C موجود در آب پرتقال را جذب کند. به همین خاطر می‌گویند بهتر است میوه‌ها را با پوست بخورید.

در عین حال از اهمیت ورزش غافل نشوید. ورزش به بدن کمک می‌کند تا استخوان‌های قوی بسازد و گردش خون و کاربرد مواد مغذی در بدن را بهبود می‌بخشد. خوردن غذای سالم و مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها بهترین راه برای دریافت ویتامین و مواد معدنی است که بدن برای سلامت خود و سبک زندگی سالم نیاز دارد. استرس خود را کم کنید. بدن برای عملکرد مناسب به سوخت نیاز دارد بنابراین اگر تغذیه مناسب و کافی داشته باشید، دیگر نیاز نیست نگران کمبود ویتامین و مواد معدنی باشید. یادتان باشد آنچه می‌خورید در جسم و روان شما تاثیرگذار است.

منبع sheknows.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.