چطور وزن مناسب خود را پیدا کنیم؟

اگر این علائم را دارید یعنی وزنتان در شرایط مناسبی است

گاهی بدن از کاهش وزن طفره می رود این یعنی بدن است که مشخص می کند چه وزنی برای آن مناسب است و با آن احساس راحتی می کند. واقعیت این است که وزن درست و سالم همیشه آن چیزی نیست که شما در تلویزیون، مجلات تناسب اندام یا حتی عکس ۱۵ یا ۲۰ سال پیش خود می بینید. اگر با چنین اهدافی می خواهید وزن کم کنید باید بدانید که رسیدن به این خواسته سخت خواهد بود. پس چطور می توان فهمید وزن مناسب چقدر است؟ ۵ نشانه مهم زیر را مدنظر قرار دهید. اگر این نشانه ها برایتان آشنا هستند، پس وزن شما خوب است.

انتظارات معقول دارید

همانطور که می دانید متابولیسم با بالا رفتن سن کند می شود که همین کاهش وزن را سخت می کند. گرچه ممکن است در جوانی سایز مشخص و ثابتی داشته باشید اما به این معنی نیست که امروز هم این سایز مناسب شماست.

اغلب وقتی از افراد پرسیده می شود آخرین باری که در وزن ایده آل خود بوده اند، چه زمان بوده است، می گویند دوران دبیرستان یا عروسی. گرچه ممکن است دوباره رسیدن به این وزن ایده آل امکان پذیر باشد اما تلاش و انرژی که برای رسیدن به این وزن و باقی ماندن در آن نیاز است، ممکن است متفاوت باشد.

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید وزن ایده آل شما در ۴۰ یا ۵۰ سالگی باید x کیلو بیشتر از وزن ۲۰ یا ۳۰ سالگی تان باشد. شاید فکر می کنید برای آنکه بتوانید دوباره شلوار دوران جوانی تان را بپوشید باید آشپز شخصی، مربی شخصی و ورزش روزانه داشته باشید اما واقعیت این است که باید انتظارات خود را متعادل سازید.

هیچ مشکل و بیماری که به وزن مرتبط باشد، ندارید

وقتی به عکس های خود نگاه می کنید، به جای دقت کردن بر جزئیات به نمای کلی بدن خود نگاه کنید. چیزهایی مانند دور کمر ارتباط مستقیمی با سلامتی دارند. بالا رفتن اندازه دور کمر با ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش وزن ارتباط دارد. همچنین به میزان کلسترول، فشار خون و قند خون نیز توجه کنید (چه عواملی موجب چاقی می شود؟). آیا پزشک می گوید اینها به همان میزانی هستند که باید باشند؟ اگر چنین است شما در خطر بیماری های مرتبط با چاقی مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا یا دیابت قرار ندارید. به عبارت دیگر شما در سایز مناسبی قرار دارید حتی اگر وزنی که دارید را دوست ندارید.

از لحاظ فیزیکی احساس خوبی دارید

همین که نشانه های سلامت بدنی در خود احساس کردید که مرتبط با وزن مناسب شماست، ببینید چه احساسی دارید. حتی اگر نمی توانید کاملا به وزن رویایی خود دست یابید، آیا لباس هایی که قبلا به شما تنگ بوده الان اندازه شماست؟ آیا انرژی لازم را برای انجام فعالیت ها و ورزش هایی که قبلا شما را خسته می کرد و به نفس می انداخت، دارید؟ این حالت ها بسیار مهم هستند و باید در ارزیابی خود مدنظر قرار دهید.

به وزن ایده آل خود بسیار نزدیک شده اید

اگر انجام ورزش های مقاومتی بخشی از برنامه روتین کاهش وزن شماست، احتمالا بدن شما عضله ای خواهد شد و این خوب است. اما از آنجا که وزن ماهیچه ها بیشتر از چربی است، ممکن است وزن کلی بدن شما آنچنان کم نباشد. بسیاری از مواقع بیمار به متخصص مراجعه می کند و می خواهد ۳۰ پوند وزن کم کند اما ۲۰ پوند چربی کم می کند در عین حال که ماهیچه ها حفظ می شوند. این بهترین حالت است.

هدف این است که تا حد امکان جلوی از دست رفتن توده ماهیچه ای گرفته شود. توده ماهیچه ای نه تنها به سوزاندن کالری کمک می کند بلکه کمک می کند قدرت عملکردی شما در فعالیت های روزانه به خصوص با بالا  رفتن سن حفظ شود. اگر در برنامه کاهش وزن خود کالری های زیادی را حذف کنید، ممکن است پروتئین لازم برای حفظ متابولیسم را دریافت نکنید.

اگر حدود ۱۰ پوند به وزن ایده آل خود نزدیک شده اید، درصد چربی بدن را به عنوان مقیاس موفقیت در کاهش وزن محاسبه کنید. اگر این میزان در حد نرمال و سالم بود (بالای ۲۸% برای زنان در سن ۴۰ سالگی، بالای ۳۱% برای زنان در سن ۵۰ سالگی،بالای ۳۳% برای زنان در حدود سن ۶۰ سالگی)، بهتر است در وزنی که هستید بمانید.

اگر با افزایش تلاش برای کم کردن وزن خود احساس خوبی ندارید

اگر برنامه کاهش وزن شما ثابت است و وزنتان تکان نمی خورد، ممکن است برای رسیدن به وزن ایده آل خود لازم باشد تلاش بیشتری بکنید و این همیشه خوشایند نیست. وقتی کالری زیادی را حذف کنیم یا بیش از حد ورزش کنیم، هورمون های ما به راحتی به سمت جذب چربی تغییر حالت می دهند. بدن شروع می کند به تولید هورمون های گرسنگی مانند گارلین که شما را وادار به بیشتر خوردن می کند (انواع گرسنگی را بشناسید). هورمون های استرس مانند کورتیزول هم به شدت افزایش می یابند که موجب اشتهای زیاد و خوردن هله هله می شود. در چنین شرایطی احتمالا بیشتر احساس ضعف و خستگی می کنید.

ورزش و کار زیاد هم ممکن است چندان مفید نباشد. شاید دو ساعت در روز ورزش کردن از زمان خواب یا بودن در کنار خانواده بکاهد یا احساس گرسنگی مداوم آرامش شما را بگیرد. اگر گمان یا احساس می کنید اینها باعث شده از زندگی چندان لذت نبرید، احتمالا برنامه لاغری شما چندان هوشمندانه نیست.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.