یک تعریف کلی از فناوری ۵G و بررسی سرعت آن

 5G استاندارد صنعت است که فناوری 4G  فعلی را تغییر می‌­دهد

فناوری ۵G نسل بعدی اتصال به اینترنت است که سرعت خوبی ارائه خواهد داد. نسل پنجم و یا همان ۵G اینترنت همراه، تاثیر بسیاری در صنعت خواهد داشت که نسبت به نسل­‌های قدیمی سرعت بهتری دارد.

مفهوم ۵G

۵G استاندارد صنعت است که فناوری ۴G  فعلی را تغییر می‌­دهد، همانطور که ۴G جایگزین نسل ۳G شد.

این استاندارد خیلی سریع‌تر از فناوری نسل­‌های قدیمی طراحی شده است و اینکه در مورد سرعت بخشیدن به اتصالات اینترنتی گوشی­‌های هوشمند محدود نمی­‌شود. با استفاده از آن می­‌توان با اینترنت بی‌سیم در هر جای دنیا دسترسی پیدا کرد.

در آینده، گوشی هوشمند و تمام دستگاه‌­هایی که به تلفن همراه شما اتصال دارند، از ۵G  به جای فناوری ۴G  استفاده خواهند کرد.

سرعت فناوری ۵G در آینده

۴G با سرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه کار می­‌کند، در حالیکه این سرعت با ۵G به ۱۰ گیگابایت در ثانیه می­‌رسد؛ به این معنا که سرعت ۵G  صد برابر سریع‌تر از فناوری فعلی ۴G است.

با این سرعت می‌توان یک فیلم دو ساعته را فقط در ۳ ثانیه دانلود کرد، اما با فناوری ۴G این سرعت به ۶ دقیقه و در فناوری ۳G به چند ساعت می‌­رسد.

فناوری ۵G زمان بارگیری را بهبود بخشیده و انجام هر کاری از طریق اینترنت را امکان‌پذیر می­‌کند. علاوه بر افزایش سرعت، ظرفیت و پاسخگویی، شبکه ۵G ویژگی‌­های دیگری از مدیریت شبکه را ارائه می‌­کند که از آنها می­‌توان به برش شبکه که به اپراتورهای تلفن همراه اجازه می‌­دهد که چندین شبکه مجازی در یک شبکه ۵G فیزیکی ایجاد کند، اشاره کرد.

فناوری ۵G چگونه کار می­‌کند؟

نمایش فناوری 5G

همچون شبکه‌های سلولی دیگر، شبکه‌های ۵G نیز از سیستمی شامل نقاط سلولی استفاده می‌کند که قلمرو خود را به بخش‌هایی تقسیم کرده و داده‌های کدگذاری شده خود را از طریق امواج رادیویی ارسال می‌کنند. هر نقطه سلولی باید به ستون اصلی شبکه متصل شوند، حال چه از طریق اتصال سیمی و یا اتصال بی‌سیم.

شبکه‌های ۵G از نوعی کدگذاری استفاده می‌کنند که OFDM نام دارد و به نوعی کدگذاری شباهت دارد که  G LTE 4 از آن استفاده می‌کند. اگرچه این واسط کاربری هوایی به گونه‌ای طراحی خواهد شد که دارای انعطاف‌پذیری بیشتر و تاخیر کمتر در مقایسه با LTE باشد.

در ایالات متحده آمریکا، نیمه دوم سال ۲۰۱۸ یک نسخه غیر استاندارد از ۵G  اجرا خواهد شد و از آن برای دسترسی به اینترنت خانگی در پنج شهر استفاده می­‌شود.

تلفن­‌های همراه که از ۵G پشتیبانی می­‌کنند قادر به اتصال نیستند، اما به هر حال، به عنوان یک راه برای ارائه سرویس سریع اینترنت خانگی، به صورت بی‌سیم، برای گوشی‌ها نخواهد بود.

کمپانی AT&T در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸، فناوری ۵G را با یک هات‌اسپات اینترنتی موبایل تحت عنوان Netgear Nighthawk 5G در ۱۲ شهر آمریکا عرضه کرد. هرچند که این رونمایی بسیار کوچک بود. به نظر می‌رسد که AT&T تنها شرکتی باشد که چند هات‌اسپات را در هر شهر ارائه کرده و چندین محله را در هر شهر پوشش داده است. AT&T برای اجرای اولیه خود از نوعی طیف ۳۹ گیگاهرتزی استفاده می‌کند و در ادامه طیف ۲۸ گیگاهرتزی را نیز مورد آزمایش قرار می‌دهد و سپس در ادامه سال، به سمت طیف‌های پهنای پایین‌تر که پیش از این برای طیف ۳G مورد استفاده قرار گرفته بودند، خواهد رفت.

در چند سال آینده گوگل بیشتر درباره ۵G صحبت خواهد کرد، زیرا انتشار آن به تازگی آغاز شده است.  با توجه به استفاد‌ه­‌ی روز افزون از اینترنت، انتظار می‌رود که با ظهور تکنولوژی ۵G و سرعت بالاتر آن، کارایی در صنایع وابسته به اینترنت بالاتر برود و کاربران احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

منبع howtogeek.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.