با تغذیه مناسب برای رفع چین و چروک صورت آشنا شوید

با تغذیه و ورزش چین و چروک صورت را به تاخیر بیاندازید

چین و چروک یکی از نشانه‌های گذشت زمان است که فرار از آن اجتناب ناپذیر است، اما با این حال راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این روند وجود دارد؛ مانند محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش نور خورشید (UVA) که می‌تواند از بروز چین و چروک، شل شدن پوست و ایجاد لکه‌های پوستی تا حد بسیاری جلوگیری نماید. مواد غذایی که مصرف می‌شوند نیز می‌توانند به از بین بردن چین و چروک‌ها کمک کنند و یا از بروز آنها جلوگیری نمایند. با داشتن یک رژیم غذایی روزانه متنوع که شامل ۵واحد از میوه‌ها و سبزیجات هست، می‌توان خود را چند سال جوان‌تر از سن واقعی نشان داد. نوشیدن چندین لیوان آب در روز به شادابی و سالم ماندن پوست کمک بسیاری می‌کند. تحقیقات حاکی از آن است که آنچه می‌خورید و آنچه از خوردن آن پرهیز می‌کنید، بر سلامت پوست شما اثر قطعی دارد.

از آنجایی که پوست، بیرونی‌ترین و وسیع‌ترین اندام بدن است، به طور دائم در تماس با عوامل مختلف به ویژه بسیاری از عوامل محیطی است. بنابراین، اگرچه رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند تمام چین و چروک‌ها را پاک و یا روند پیری پوست را متوقف کند؛ اما تغذیه خوب و مناسب می‌تواند تاثیری شگرف نه تنها بر ظاهر، بلکه بر احساس شما بگذارد؛ در نتیجه این امر می‌تواند به نوبه خود بر پیر و یا جوان‌تر به نظر رسیدن شما تاثیر گذار باشد. برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و بهبود پوست خود، به نکات زیر دقت کنید:

مصرف مواد غذایی که دارای کربوهیدرات‌های ساده هستند و سریع قند خون را بالا می‌برند، مانند انواع نان‌های سفید و همچنین غذاهای فرآوری شده (سوسیس و کالباس و …) شیرینی‌ها و نوشابه‌های گازدار که ارزش غذایی آنها صفر بوده و از طرفی دارای مقادیر بسیاری شکر هستند را کاهش دهید.

رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، انواع بنشن (حبوبات)، روغن زیتون، انواع مغزها و نان‌های سبوس دار داشته باشید. مصرف کره، گوشت قرمز و مواد غذایی حاوی قندهای ساده را محدودتر کنید.

از نظر کارشناسان تغذیه، ویتامین‌های A. C. E که خود نوعی آنتی اکسیدان هستند، می‌توانند با کاهش دادن رادیکال‌های آزاد که برای پوست مضرند، روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند.

برای داشتن پوستی جوان و سالم از تابش غیرمستقیم نور آفتاب بر پوست خود، دوری کرده و از مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها مانند طالبی، زردآلو، هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، انبه، خربزه، پرتقال، گریپ فروت و میوه‌ها و سبزی‌هایی که به رنگ‌های سبز تیره، زرد، نارنجی و قرمز هستند، استفاده کنید (کاروتنوئیدها رنگ دانه‌های گیاهی هستند که رنگ زرد و نارنجی گیاهان به دلیل وجود آنهاست، بعضی از کاروتنوئیدها مخصوصا بتاکاروتن نقش پیش ویتامین A را ایفا کرده و در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شوند. از آنجایی که افزایش مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئیدها، خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های تخریبی را کاهش می‌دهد، به نظر می‌رسد که این مواد در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. حتی این احتمال وجود دارد که کاروتنوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان‌های ویژه نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به سرطان داشته باشند).

چین و چروک و صورت

اسفناج، کاهو، هویج، سیب زمینی شیرین و کدوتنبل که حاوی ویتامین A و کاروتنوئید می‌باشند را در برنامه غذایی خود بگنجانید. گوجه فرنگی و انواع فلفل نیز حاوی ویتامینC هستند و برای پوست مفید می‌باشند.

مواد غذایی سبوس دار غنی شده که حاوی ویتامین‌های B.D و همچنین روی و سلنیوم هستند، همچنین انواع مغزها (گردو، پسته، بادام، فندق و …) و انواع دانه‌ها (تخم آفتابگردان، تخم کدو و …) حاوی ویتامین E و روی می‌باشند و برای پوست مفیدند. (سلنیوم یکی از عنصرهای شیمیایی غیر فلزی و کمیاب است که مصرف مقدار زیاد آن سمی است ولی در مقدار کم برای فعالیت سلول‌ها لازم است. بیشتر سلنیوم مورد نیاز بدن از مواد غذایی تامین می‌شود. این ماده آنتی اکسیدان قوی است و از واکنش‌های شیمیایی زیان آور که در سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند. از این رو بدن بهتر قادر است در مقابل بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، سرطان و اختلالات وابسته به سن از خود مقاومت نشان دهند. پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف سلنیوم به همراه ویتامین E سلامت عمومی بدن را تقویت می‌کند و در درمان یا پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها موثر است).

ماهی سالمون و ماهی تن (ویتامین‌های D.E. کلسیم، روغن‌های امگا۳، سلنیوم و پروتئین دارند)، روغن‌های گیاهی (دارای ویتامین‌های D.E هستند)، شیر کم چرب (ویتامین A، کلسیم، روی و سلنیوم دارد) و تخم مرغ (دارای ویتامین‌های A (رتینول)، E،B و همچنین روی می‌باشد) برای شادابی و طراوت پوست، مفید است.

با نوشیدن آب پوست خود را از درون آب رسانی کنید و به حفظ خاصیت الاستیسیته پوست و انعطاف پذیری آن کمک کرده و از خشک و شکننده شدن آن جلوگیری کنید.

با ورزش به جنگ چین و چروک صورت بروید

مطالعه‌ای نشان داده است زنانی که حداقل روزانه ۲۰ دقیقه ورزش صورت انجام می‌دهند، دو سال جوانتر به نظر می‌رسند. هر یک از این ورزش‌ها را دو تا سه بار تکرار کنید.

بالا کشیدن گونه

دهان را به شکل O باز کنید، لب بالایی را بالای دندان‌ها بکشید. بخندید طوری که ماهیچه‌های گونه بالا قرار بگیرد، انگشت سبابه را آرام بالای گونه قرار دهید. ماهیچه گونه را آزاد کنید تا پایین‌تر بیاید سپس دوباره به بالا بکشید. ۱۰ بار این کار را انجام دهید. بار دهم ماهیچه گونه را تا جایی که می‌توانید بالا نگه دارید. انگشت را به سمت بالای صورت به سمت موها بکشید. همینطور که انگشتان بالای صورت قرار دارند، ۲۰ ثانیه نگه دارید و سپس آزاد کنید.

چین و چروک و زن

ورزش خنده

لبخند بزنید طوری که دندان‌هایتان معلوم نشود. لب‌ها را روی هم جمع کنید و سپس لبخند بزنید، بگذارید ماهیچه گونه بالا قرار بگیرد. انگشتان خود را در دو گوشه دهان قرار دهید و پوست را بالا به سمت گونه بکشید. سپس ۲۰ ثانیه انگشت را نگه دارید.

بالا کشیدن ابرو

لبخند بزنید، سپس سه انگشت از هر یک از دست‌ها را زیر ابروها فشار دهید طوری که چشم‌ها را باز نگه دارد. همینطور که لبخند می‌زنید سعی کنید اخم کنید طوری که ابروها به انگشتان برسند. این حرکت را در حالی که نفس‌های عمیق می‌کشید، ۲۰ ثانیه ادامه دهید.

چین و چروک و زن

سفت کردن پلک چشم

لبخند بزنید سپس انگشت اشاره را در گوشه بیرونی هر یک از چشم‌ها قرار دهید و انگشت میانی دست را روی گوشه داخلی چشم بگذارید. چشم‌ها را سفت ببندید و بالا را نگاه کنید (مردمک چشم به سمت بالا حرکت کند). همانطور ۳۰ ثانیه چشم‌ها را بسته نگه دارید.

ورزش فک و گردن

لبخند بزنید سپس دهان را به حالت گفتن صدای “آ” باز نگه دارید. لب پایینی را جمع کنید و گوشه‌های لب را نیز به سمت داخل دهان جمع کنید و آن را سفت نگه دارید. فک پایین را به سمت جلو بکشید. آرام آرام فک را جلو بیاورید. هر بار چانه را بالا گرفته و سر را به عقب خم کنید. ۱۰ بار فک پایینی را باز و بسته کنید. بار آخر چانه باید رو به بالا به سمت سقف قرار گرفته باشد، آن را ۲۰ ثانیه نگه دارید.

منبع: برگرفته از کتاب (تغذیه درمانی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.