با تغذیه مناسب برای درمان فشار خون و دردهای مفاصلی آشنا شوید

فشار خون قاتل خاموش است

تغذیه مناسب برای تنظیم فشار خون

فشار خون بالا علائمی نظر سردرد، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه بیماری شایع و خطرناکی است که دغدغه بسیاری از افراد است و گاهی ممکن است هیچ علامت و نشانه خاصی نداشته باشد. از این رو به آن ((قاتل خاموش)) می‌گویند. دارو می‌تواند به تنظیم آن کمک کند اما عوارض جانبی این داروها خطر بالقوه‌ای است که شاید بسیاری از افراد نخواهند با آن روبه رو شوند. بهترین و سالم ترین راه‌ها همیشه راه‌های طبیعی هستند که در طولانی مدت فواید بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارند. برای کنترل فشار خون خود به موارد زیر توجه کنید:

  • هر روز شیر کم چرب بنوشید.این کار کمک می‌کند فشار خون خود را ۱۰درصد پایین بیاورید. شیر سرشار از ویتامین D و کلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد. ویتامین D و کلسیم برای پایین آوردن فشار خون مفید هستند.
  • مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند، نظیر حبوبات (لوبیا،باقلا ،لوبیا چشم بلبلی و…)گریپ فروت، بادام، سیب، اسفناج، ذرت، غلات کامل، بروکلی ، شیر سویا، حلزون، صدف و از این قبیل برای پایین آوردن فشار خون مفید هستند.
  • شکلات تلخ حاوی فلاونوئید است که موجب پایین آوردن فشار خون سیستولی (فشار خون خروجی قلب ، فشار ماکزیمم) و دیاستولی ( فشار خون ورودی قلب، فشار مینیمم) می‌شود.

مواد غذایی که سرشار از پتاسیم هستند مانند موز، اسفناج، کدو، سویا، کشمش، آلو، زرد آلو، سیب زمینی و… مصرف کنید زیرا باعث خلاص شدن بدن از مایعات اضافی که قلب به آن نیاز ندارد می‌شود. این کار کمک می‌کند قلب نیاز به تپیدن سخت نداشته باشد در نتیجه به کاهش فشار خون کمک می‌کند. وقتی پتاسیم بدن کم باشد بدن سدیم را نگه می‌دارد و سدیم زیاد در بدن باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

  • مواد غذایی سرشار از فیبر نیز مانند جو ، میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند فشار خون را پایین بیاورند.
  • امگا۳ هم یکی از موادی است که به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند.

فشار خون و دستگاه فشارخون

روغن ماهی حاوی مقدار قابل توجهی امگا۳ است همچنین می‌توانید مکمل‌های امگا۳ را از داروخانه‌ها تهیه کنید. ماهی سالم‌ترین نوع گوشت حاوی امگا۳ است. همچنین سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد. امگا۳ التهاب را پایین آورده و از فشار خون جلوگیری می‌کند و همچنین مواد مغذی که بسیاری از افراد کمبود دارند را جبران می‌کند.

سیر، کرفس ، گوجه فرنگی ، پیاز و هویج مواد بسیار عالی برای پایین آوردن فشار خون هستند. بعضی گیاه‌های دیگر که فشار خون را پایین می‌آورد عبارتند از: ریشه زنجبیل، فلفل هندی، برگ زیتون و زردچوبه، مارچوبه، بامیه و زعفران.

  • کم آب شدن بدن نیز گاهی می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون بدن شود.
  • نوشیدن حداقل ۸لیوان آب در روز می‌تواند از آن جلو گیری کند.
  • مرکبات سرشار از ویتامین هستند و بعضی از آنها خاصیت ضد التهابی نیز دارند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند.

سرکه سیب نیز فشار خون را پایین می‌آورد. می‌توانید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید، چنانچه نمی‌توانید سرکه سیب را به تنهایی مصرف کنید کمی عسل به آن اضافه کنید.

ممنوعیت‌های غذایی در بیماری فشار خون

  • از مصرف مواد غذایی چرب و پر کلسترول که فشار خون را بالا می‌برند اجتناب کنید.
  • مصرف سدیم، شیرنی‌ها ، کافئین، برخی از انواع آجیل و گوشت را کاهش دهید و بیشتر ورزش کنید زیرا افرادی که فعالیت چندانی ندارند بیشتر به فشار خون مبتلا می‌شوند.
  • از مصرف گیاهانی مانند شیرین بیان، افدرین رزماری و جینسنگ خودداری کنید.
  • مصرف الکل و نیکوتین را که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود را کاهش دهید. همچنین از مصرف غذاهای رستوران‌ها و کنسرو شده که حاوی مقادیر بالایی سدیم هستند پرهیز کنید.

تغذیه مناسب برای دردهای مفصلی

فشار خون و درد مفاصل

درد و تورم مفصل از بیماری‌های شایع است که می‌تواند علل مختلفی از جمله آرتوروز ، روماتیسم مفصلی یا بیماری‌های التهابی داشته باشد. روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، التهاب و درد مزمن مفاصل است که معمولا به صورت قرینه مفاصل را درگیر می‌کند، مثل انگشتان هر دو دست یا هر دو مچ پا. دلیل این بیماری که در زنان شایع‌تر است به طور دقیق مشخص نیست  ولی زمینه ژنتیکی در آن نقش دارد. گلودرد چرکی درمان نشده نیز از علل شناخته شده آن است. بیماری با تورم حساسیت در لمس و درد مفصل آغاز می‌شود و به تدریج ممکن است مفصل تغییر شکل دهد و برجستگی یا گره‌هایی در اطراف خود پیدا کند. خشکی صبحگاهی مفصل موجب ناراحتی بیمار می‌شود. درمان این بیماری در طب رایج مبتنی بر استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و مسکن نظیر ایبوپروفن و دیکلوفناک است. اما با روش‌های طبیعی و کم عارضه‌تر می‌توان به درمان این بیماری کمک نمود.

هدف درمان در روماتیسم مفصلی کاهش درد و التهاب، حفظ عملکرد، بهبود ساختار مفصل و کنترل درگیری سیستمیک بدن است بنابراین مبتلایان به دردهای مفصلی باید کمتر غذاهای با طبع سرد مصرف کنند افراد مبتلا به دردهای مفصلی بهتر است تخم مرغ عسلی با کمی نمک و فلفل سیاه به همراه نان سنگک، نان سنگک با مربای بالنگ یا مربای به یا عسل و کمی کره، نان سنگک با ارده و شیره انگور، نان سنگک با ارده و عسل میل کنند. برای وعده ناهار یا شام می‌توان استیک شترمرغ، استیک گوشت گوسفند، چلوگشنیز، خورش کرفس، خورش فسنجان، خورش سیب درختی، چلو زیره، خورش به، آب گوشت قرطم (نوعی گیاه) و چلوهویج مصرف نمود. برای درست کردن آب گوشت قرطم: ۱۰۰گرم گوشت بره یا بزغاله را به همراه ۲۰۰گرم نخود و کمی زعفران، زنجبیل و نمک بپزید و میل کنید.

علاوه بر آن می‌توانید دو قاشق غذاخوری تخم قرطم یا کافشه (دانه گیاه قرطم که شبیه دانه کتان است) را با یک لیوان آب در مخلوط کن بریزید و خوب خرد کنید، کمی از این عصاره را به غذایتان بزنید و غذا را با نان سنگک بخورید. شاهی قورمه، غذای هندی و مفید برای دردهای مفصلی است. از ترکیب سه قاشق روغن، ۶۰۰گرم گوشت، ۴عدد میخک، ۱چوب دارچین، ۴عدد هل، ۱/۲قاشق چای‌خوری زنجبیل، ۱/۲قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز، ۲قاشق غذاخوری گشنیز خرد شده، ۱/۲قاشق چای‌خوری پودر سیر، ۱/۲پیمانه ماست، ۱/۲پیمانه خامه، ۲عدد پیاز، ۱۰عدد هل و ۱قاشق چایخوری فلفل سیاه تهیه می‌شود.

برای تهیه این غذا سیر، میخک، دارچین و هل را در روغن تفت دهید تا بوی آن دربیاید. پیاز را به مخلوط اضافه کرده و تفت دهید و سپس گوشت را اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت‌ها تفت داده شدند، ۲پیمانه آب همراه با فلفل، ماست، خامه، تخم و برگ گشنیز را اضافه کنید و غذا را روی حرارت ملایم قرار دهید. این غذا را با نان سنگک یا برنج میل کنید.

منبع: برگرفته از کتاب (تغذیه درمانی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.