با تغذیه مناسب برای چربی خون آشنا شوید

به مواد غذایی که مصرف می‌کنید بیشتر توجه کنید

تغذیه مناسب برای تنظیم چربی خون

بالا بودن چربی خون جزء شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای به شمار می‌آیند که به اشکال مختلف مثل بالا بودن کلسترول خون بالا بودن تری گلیسیرید و بالابودن LDL یا پایین بودن HDLقابل بررسی است. در واقع کلسترول علاوه بر دریافت از طریق مواد غذایی از طریق انواع رژیم غذایی در سلول‌های کبدی نیز ساخته می‌شود که این امر می‌تواند موجب بالارفتن میزان کلسترول شود و بهتر است تمامی افراد چنین خانواده‌هایی تحت نظر متخصص تغذیه و رژیم کم کلسترول قرار گیرند.خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و بروز حملات قلبی را می‌توان‌ با کاهش میزان کلسترول بد کنترل نمود. برای کنترل و درمان چربی خون بالا علاوه بر مصرف دارو با استفاده از بهبود الگوی تغذیه و اصلاح شیوه زندگی می‌توان به سلامتی دست یافت. سبوس ذرت به اندازه سبوس جو و لوبیا در کاهش کلسترول موثر است و می‌توان آن را به رژیم غذایی چربی خون بالا افزود. یک قاشق غذاخوری سبوس ذرت در هر وعده غذا استفاده کنید. این مقدار می‌تواند بعد از ۱۲هفته سطح کلسترول خون را حدود ۲۰درصد کاهش دهد. حداکثر ۲عدد زرده تخم مرغ در هفته مصرف کنید.

بیماری قلبی را چگونه بررسی می‌کنند؟

شیر کم‌چرب مصرف کنید. بنا به پیشنهاد بعضی از اساتیدپزشکی تمام افراد باید مقداری شیر کم چرب مصرف کنند.

به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ و ماهی استفاده کنید. مرغ کلسترول ندارد. البته قبل از مصرف پوست مرغ را جدا کنید.بهتر است مرغ را با آب بجوشانید و آب را دور بریزید تا هورمون‌ها و واکسن‌های آن خارج شود. همچنین به هنگام پخت مرغ از هویج استفاده کنید و در هنگام سرو غذا هویج‌ها را دور بریزید. زیرا هویج‌ها هورمن‌های مرغ را به خود جذب می‌کند. به جای گوشت از نخود فرنگی خشک لوبیا و سویا استفاده کنید. زیرا میزان چربی‌های اشباع و کلسترول آنها کم است. نخود خشک و حبوبات نیز دارای مقدار زیادی فیبر هستند که می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کنند. روزانه ۲/۱لیوان هویچ رنده شده مصرف کنید.

آب بنوشید.

چربی خون و آب

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه آب به میزان ۵ لیوان یا بیشتر سبب کاهش کلسترول شده و احتمال بیماری‌های قلبی را ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش می‌دهد. مصرف روزانه یک عدد گریپ فروت ۱۱ درصد کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این میوه علاوه برکاهش کلسترول به کاهش وزن کمک می‌کند خاصیت ضد سرطانی دارد و همچنین اختلال خواب را نیز از بین می‌برد. چای سبز نیز یکی از موثرترین مواد غذایی در کاهش کلسترول است. از سبزی‌های حاوی برگ سبز استفاده کنید و آنها را به شکل سالادو… در رژیم غذایی خود قراردهید.

روغن زیتون و روغن گردو باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شوند. انگور با شیرینی طبیعی به دلیل وجود ماده آنتوسیانین به کاهش تری گلیسیرید کمک می‌کند. همچنین زغال اخته نیز حاوی این ترکیب است. اسفناج حاوی ماده‌ای است که تا ۶۰درصد تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و سایر سبزی‌ها مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و برخی از میوه‌ها از جمله گوجه فرنگی، پرتقال و…نیز حاوی همان ماده هستند.

مصرف زیاد سیرخام می‌تواند چربی‌های مضر بدن را کاهش دهد.

چربی خون و سیر

سیر یکی از بهترین درمان‌ها برای کاهش میزان تری گلیسیریدها می‌باشد. مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۶در مجله تغذیه منتشر شده است بیان کرده که گنجاندن سیرخام در رژیم غذایی به پایین آمدن میزان تری گلیسیریدها، قند خون، چربی خون و میزان کلسترول کمک می‌کند. روزانه ۲تا ۳ حبه سیر خام را با معده خالی به مدت ۲ تا ۳ماه مصرف کنید. همچنین می‌توانید سیر تازه را در تهیه سس سالاد به عنوان چاشنی بگنجانید. همچنین می‌توانید بعد از مشورت با پزشک از مکمل‌های سیر نیز استفاده کنید. سرکه سیب از طریق کاهش تری گلیسیریدها و کلسترول بد یاLDL و بالا بردن کلسترول خوب یا HDL میزان چربی‌های خون را در محدوده نرمال حفظ می‌کند. همچنین در درمان کبد چرب نیز موثر می‌باشد. یک قاشق چای خوری سرکه سیب خالص و فیلتر نشده را در یک لیوان آب بریزید و به آن کمی عسل اضافه کنید. این محلول را ۲بار در روز به مدت حداقل چندماه مصرف کنید. همچنین می‌تواند سرکه سیب را با پرتقال تازه، سیب، انگور یا دیگر آب میوه‌ها مخلوط کرده و مصرف کنید.

گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، پسته و دیگر آجیل‌ها و دانه‌ها در کنترل کلسترول بالا مفید هستند؛ زیرا غنی از استرول‌های گیاهی و فیبر هستند. به علاوه یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین سی، ۱۰۰تا ۲۰۰ میلی گرم در روز به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کند.

پیاز قرمز را که در مبارزه با کلسترول بالا مفید است، مصرف کنید. این گیاه همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. آب پیاز و عسل از هر کدام ۱ قاشق چای‌خوری را مخلوط کنید و یک بار در روز بنوشید. همچنین، ۱عدد پیاز را ریزخرد کرده و۴/۱قاشق چای‌خوری فلفل را به همراه ۱فنجان دوغ به آن اضافه کنید و هر روز بنوشید. از پیاز زنجبیل و سیر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

تغییر در شیوه زندگی به عنوان درمان اولیه در بسیاری از بیماران مبتلا به چربی خون بالا موثر است. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند اثر مفید بر روی غلظت چربی خون داشته باشد. ورزش منظم هوازی  به خصوص ۲ساعت یا بیشتر در هفته، با بهبود سطح چربی همراه است. بهترین ورزش پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا است. افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگ‌ها، موجب تنگی آنها می‌شود و به همین دلیل خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد. درمان به موقع و مناسب افزایش چربی خون نه تنها قادر است از تنگی عروق قلبی جلوگیری کند. بلکه می‌تواند مانع پیشرفت آن شده و حتی باعث بهبود شود. استرس‌های محیطی را تا حد ممکن کاهش دهید و از مصرف الکل و سیگار به شدت پرهیز کنید.

مصرف نان‌های تهیه شده از آرد کامل را در الویت قرار دهید. نان گندم سیاه بسیار مفیدتر است؛ زیرا گندم سیاه ۳برابر بیشتر از گندم معمولی فیبرهای حلّال دارد و به این ترتیب میزان کلسترول خون را به خوبی پایین می‌آورد. به خاطر داشته باشید که نان گندم سیاه بسیار مفیدتر است؛ زیرا گندم سیاه ۳برابر بیشتر از گندم معمولی فیبرهای حلّال دارد و به این ترتیب میزان کلسترول خون را به خوبی پایین می‌آورد. به خاطر داشته باشید که نان گندم سیاه واقعی، سنگین و ضخیم است و شباهتی به نان‌های ساندویچ معمولی ندارد.

از روغن زیتون، کانولا، آفتاب گردان، مارگارین غیر هیدروژنه، کتان، سویا استفاده کنید. تا حد ممکن سیب، پرتقال و… میل کنید. این میوه‌ها سرشار از فیبرها هستند و به همین دلیل میزان کلسترول خون را پایین می‌آورند.

ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماهی‌های دیگری که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند و حاوی مقدار زیادی امگا۳هستند را در برنامه غذایی خود قرار دهید. توصیه می‌شود هفته ای ۲تا ۳ مرتبه ماهی میل کنید. مصرف این ماهی‌ها میزان سکته‌ی قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. بیش از این تصویر می‌شد که اسیدهای چرب امگا۳ با کاهش میزان کلسترول خون خطر حملات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.پیش از این تصور می‌شد که اسیدهای چرب امگا۳ با کاهش میزان کلسترول خون خطر حملات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.امروزه محققان معتقدند که این اسیدهای چرب ضروری مانع تشکیل لخته‌های خونی می‌شوند.

ممنوعیت‌های غذایی در بیماری چربی خون

گوشت و فرآورده‌های آن، لبنیات پرچرب و کره، غنی از نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطح ال دی ال خون می‌شوند. مصرف این غذاها را به حداقل برسانید. کیک و بیسکوییت به علت نوعی چربی به کار رفته در آنها سبب افزایش سطح ال دی ال می‌شود. مصرف غذاهای دریایی با کلسترول بالا:خرچنگ، میگو، خاویار و صدف را کلا از برنامه غذایی خود حذف کنید. افرادی که تری گلیسیرید بالا دارند باید مغزهای گیاهی را محدود کنند، زیرا تری گلیسیرید در برابر کاهش مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. مصرف بادام زمینی در هر دو گروه ممنوع است.

مواد غذایی مانند غذاهای سرخ شده چربی‌های اشباع مانند روغن‌های حیوانی، روغن نباتی جامد و خوراکی‌هایی مانند کره دل جیگر قلوه سیرابی ومغز گوشت‌های پرچرب غذاهای آماده مانند سوسیس و کالباس مواد لبنی پرچرب انواع شیرینی‌ها کلوچه کیک انواع سس‌های مایونز روغن‌نارگیل چیپس و پفک‌های دارای روغن‌های ترانس و… که میزان کلسترول خون را بالا می‌برند و شما را در معرض بیماری‌های قلبی و مغزی قرار می‌دهد از برنامه غذایی خود خارج کنید.

منبع: برگرفته از کتاب (تغذیه درمانی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.