تغییرات قاعدگی در ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سالگی

در هر دوره ای از زندگی زنان، تغییراتی در چرخه قاعدگی ایجاد می شود

اکثر افراد از قاعدگی خوششان نمی آید به خصوص که گاهی نظم آن به هم می خورد. دیر یا زود می شود. قبلا پریود شما ۴ روزه بوده و ناگهان یک هفته ای می شود. تا وقتی از قرص ایبوبروفن استفاده نکنید، دردشکم شما را راحت نمی گذارد. این تغییراتی که در چرخه قاعدگی اتفاق می افتد، پیش بینی دقیق زمان پریود را دچار مشکل می کند. اما آنچه می خواهیم بگوییم این است که این مشکلات را تحمل کنید چراکه هر چه سن شما بالاتر می رود، چرخه قاعدگی منظم تر و کامل تر می شود و این به خاطر تغییرات هورمونی ناشی از بالا رفتن سن و همچنین بارداری و دوران قبل یائسگی است. در این مطلب به شما خواهیم گفت در سال های آینده باید منتظر چه تغییراتی باشید (و کدامیک از تغییراتی که در شما ایجاد شده، نشانه خوبی نیستند).

در بیست سالگی

اگر سراسر دوران نوجوانی خود را با قاعدگی های سخت سپری کرده اید ( بدون هیچ علامت و نشانه ای در برترین زمان خود را نشان می دهد)، خبر خوبی برایتان داریم: از این زمان به بعد چرخه قاعدگی شما ثابت و منظم تر خواهد شد. دلیل آن چیست؟ دخترهای جوان تخمک گذاری منظم ندارند. وقتی تخمک گذاری به طور منظم انجام نشود، پریود هم نامنظم خواهد بود. از سوی دیگر وقتی پریود شما خارج از زمان مقرر اتفاق بیفتد و یا یک ماه زیاد و یک ماه کمتر باشد، دچار سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، حساسیت و گرفتگی عضلات سینه می شوید. اگر هیچ گاه این علائم را تجربه نکرده اید، احتمالا نشانه خوبی نیست.

یکی دیگر از تغییرات اساسی که در قاعدگی در طول بیست سالگی اتفاق می افتد، به کنترل بارداری مربوط می شود. در دهه بیست زندگی، اکثر خانم ها که متاهل و دارای رابطه زناشویی هستند، شروع به مصرف داروهای جلوگیری از بارداری می کنند. مصرف داروها احتمالا در چرخه قاعدگی شما تغییراتی ایجاد می کند. پریودها کم و منظم تر می شود، گرفتگی و درد عضلات کمتر می شود و علائم PMS کاهش می یابد. در واقع داروها یا هر روش دیگر جلوگیری مانند IUD و دیگر روش ها، حتی می توانند موجب قطع عادت ماهانه شوند. داروهای جلوگیری از بارداری، مانع از تخمک گذاری می شوند، بدون تخمک گذاری نیز هیچ انباشته رحمی وجود نخواهد داشت، درنتیجه قاعدگی هم اتفاق نمی افتد.

در سی سالگی

در اکثر موارد بایستی قاعدگی در این سنین منظم و قابل پیش بینی باشد. علائمی چون خونریزی زیاد و ناگهانی یا درد و گرفتگی بیش از حد معمول می تواند نشانه مشکل بزرگتری باشد. تومورهای خوش خیمی به نام فیبروئیدها که موجب خونریزی های شدید می شوند، تا زمانی که به بزرگی ۰-۳ نرسند، هیچ مشکی ایجاد نمی کنند. آندومتریوز نیز که با دردهای شدید و دیوانه کننده همراه است که می تواند هر ماه ادامه داشته باشد، غالبا وقتی خانم ها در سن سی سالگی هستند، تشخیص داده می شود.

از دیگر تغییراتی که در سی سالگی رخ می دهد، بچه دار شدن است. می دانید که باردار شدن با قطع جریان قاعدگی همراه است اما احتمالا نمی دانید که در صورتی که به فرزند خود شیر از سینه ندهید، تا ۶ هفته بعد از زایمان پریود نخواهید شد. اما اگر از سینه خودتان شیر دهید، تا زمانی که شیردهی را قطع یا کم نکنید، پریود نخواهید شد.

زایمان تغییرات بلندمدت در چرخه قاعدگی ایجاد می کند. برای مثال ممکن است برخی خانم ها بعد از تجربه بارداری، کمتر گرفتگی و درد عضلات پیدا کنند. این می تواند علل مختلفی داشته باشد اما از آنجا که دهانه رحم کمی بزرگتر می شود، جریان قاعدگی دیگر نیازی به انقباض شدید رحمی ندارد.

در چهل سالگی

در چهل سالگی، کم کم نوسانات هورمونی پیش از یائسگی شروع می شود. طی این زمان که ۸ تا ۱۰ سال قبل از یائسگی (که معمولا در اوایل ۵۰ سالگی اتفاق می افتد) می باشد، بدن شما برای پایان قاعدگی آماده می شود. تغییرات طبیعی هورمون ها موجب می شود تخمک گذاری نامرتب تر شود و نوساناتی در سطح استروژن اتفاق می افتد که در نهایت تمام پریودهای از دست رفته را جبران می کند، خونریزی شدیدتر می شود، بین دو دوره پریود لک بینی خواهید داشت، و طولانی شدن علائم PMS. یکی از علائم دوران قبل از یائسگی این است که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. اما یک چیز را فراموش نکنید، حتی اگر تخمک گذاری مرتب صورت نگیرد اما باز هم احتمال بارداری وجود دارد. یک زن تا زمانی که پریودهای او حداقل به مدت یک سال متوقف نشده باشد، یائسه نیست.

فراموش نکنید که در هر سنی که باشید، عادت ماهانه شما اطلاعات زیادی درباره سلامت عمومی تان به شما می دهد. پس اگر هر گونه علائم غیرعادی مشاهده کردید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پریودهای بسیار نامنظم یا تغییرات شدید در خونریزی می تواند نشانه مشکلات تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا مشکلات (قابل درمان) دیگری باشد.

منبع huffingtonpost.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.