تفاوت بین جو (Barley) و جو دوسر (Oats) چیست؟

ارزش غذایی جو و جو دوسر با هم متفاوت است

جو و جو دوسر دو نوع مختلف حبوباتی است که در دنیا رشد می‌کند. این دو نوع حبوبات هم توسط انسان و هم توسط احشام و چارپایان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما طریقه استفاده آنها، روش کاشت و ارزش غذایی هر یک متفاوت است. بیشتر جو دوسر که در آمریکا کاشت می‌شود، برای مصرف چهارپایان است و جو بیشتر برای تولید آبجو استفاده می‌شود.

تفاوت جو و جو دوسر
جو دوسر نوعی غلات است که از دانه آن استفاده می‌شود

نام علمی جو دوسر (Oats)، Avena sativa است. جو دوسر نوعی غلات است که از دانه آن استفاده می‌شود. انواع مختلف جو دوسر مانند جو پوست کنده و بلغور جو دوسر برای مصرف انسان‌ها بسیار خوب است. علاوه بر این برای خوراک دام نیز استفاده می‌شود.

تفاوت جو و جو دوسر
جو از خانواده سبزی‌هاست و به ارزش غذایی بالایی که دارد مشهور است.

نام علمی جو (Barley)، Hordeum vulgare L است. این نوع از غلات از خانواده سبزی‌هاست و به ارزش غذایی بالایی که دارد مشهور است. جو از اولین غلاتی است که روی زمین رشد کرد و امروزه نیز در سراسر جهان رشد می‌کند. کشاورزان قرون وسطای اروپا از این نوع غلات زیاد استفاده می‌کردند. همچنین جو بخش مهمی از غذاهای تبتی را تشکیل می‌دهد. جو در خوراک دام و به میزان زیادی در تولید آبجو و نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شود. جو نیمکوب در سوپ و تاس کباب استفاده می‌شود. نان جو هم مورد استفاده بسیاری کشورها و فرهنگ‌هاست.

جو و جو دوسر چه فرقی با هم دارند؟

جو و جو دوسر در ارزش غذایی با هم متفاوتند. جو دوسر بسیار مغذی و سالم است و غذای مناسبی برای وعده صبحانه است. اما در عین حال جو نیز به نوبه خود حاوی مواد مغذی است. هر دو این غلات پروتئین تولید می‌کنند اما پروتئینی که در هر وعده مصرف جو دوسر تولید می‌شود، تقریبا نصف جو است. علاوه بر این جو مقدار زیادی فیبر دارد که سلامت دستگاه گوارش را تامین می‌کند. در حالی که جو دوسر فیبر کمتری دارد.

هم جو و هم جو دوسر به عنوان تنقلات، خوراکی‌های بسیار خوبی هستند. هر دو این غلات به جلوگیری از بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند.

تفاوت دیگر این دو نوع غلات در شیوه مصرف انسانی آنهاست. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند جوپوست کنده را در صبحانه خود میل کنند و بدین صورت از مواد مغذی آن استفاده کنند. از جو هم بیشتر در تاس کباب و سوپ استفاده می‌شود.

جو

جو دوسر

نام لاتین : Hordeum vulgare نام لاتین: Avena sativa.
جو سرشار از فیبر، منیزیم و مس است. سرشار از مواد معدنی و پروتئین است.
احشام و چهارپایان غلات دیگر را به جو ترجیح می‌دهند زیرا جو را به دلیل پوست آن مصرف نمی‌کنند. مورد استفاده انسان و دام است.
پوست جو در غلات صبحانه استفاده می‌شود. جو نیمکوب بیشتر در سوپ استفاده می‌شود. جو پوست کنده در صبحانه و شیرینی‌پزی استفاده می‌شود.
جو در همه جای دنیا با هر آب و هوایی رشد می‌کند. جو دوسر در آب و هوای سرد و مرطوب با هر نوع خاک رشد می‌کند.
منبع theydiffer.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.