روش‌های تمیز کردن هود آشپزخانه

هود رابطه مستقیمی با پخت غذا دارد

در نظافت آشپزخانه معمولا تمیز کردن هود آشپزخانه به راحتی نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که هود باید بصورت منظم تمیز شود، تا از خطر آتش سوزی، تجمع باکتری‌ها و جرم و خیلی از مشکلات دیگر جلوگیری شود. اگر بصورت منظم عادت به تمیز کردن هود آشپزخانه دارید، کار سختی در پیش نخواهید داشت؛ البته که برای تمیز کردن آن به شوینده‌هایی قوی‌تر از شوینده‌های معمول سایر سطوح نیاز خواهید داشت. حالا با توجه به نوع هود، به راحتی امکان تمیز کردن و تعویض فیلتر آن را در فواصل زمانی بیشتر خواهید داشت.

هودها رابطه مستقیمی با پخت غذا دارند، بنابراین تمیز نگه داشتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. آن‌ها بوی نامطبوع، دود، رطوبت و چربی اضافه هنگام آشپزی را جذب می‌کنند و به همین دلیل تبدیل به بستری مناسب برای کپک‌ها و باکتری‌ها می‌شوند. هود نیاز به یک برنامه مداوم و منظم برای پاکسازی دارد که خیلی‌ها اغلب از آن فرار می‌کنند، حق هم دارند چون تمیز کردن چربی‌های زیاد شاید از سخت‌ترین کارها باشد. شما نیاز به راهنمایی‌هایی دارید که در امر نظافت جذاب باشد و برای رسیدن به هدف، تلاش کم‌تری صورت گیرد و کارایی شگفت انگیزی هم داشته باشد.

چگونه چربی هود آشپزخانه را از بین ببریم؟ 

هود آشپزخانه و تمیز کردن

برای تمیز کردن هود آشپزخانه و از بین بردن چربی ها می‌توان از راهکارهای خانگی یا از راهکار های شیمیایی استفاده کرد. اگر به دنبال یک راهکار خانگی مناسب برای از بین بردن چربی‌های هود آشپزخانه هستید، آبلیموی طبیعی راهکار مناسبی است که از طریق مالیدن آب یک لیموی طبیعی بر روی سطح هود صحبت کردن با پنج دقیقه می‌توان چربی آن را به طور کامل از بین برد. فقط توجه داشته باشید که از پارچه‌های زبر و خشن برای این کار استفاده نکنید. راهکار خانگی دیگر، استفاده از جوش شیرین است که یک پاک کننده قوی محسوب می‌شود. یک محلول آبکی ولرم از جوش شیرین تهیه کنید. با استفاده از یک پارچه، تمامی سطح خود را با این محلول آغشته کنید و در نهایت با استفاده از یک پارچه کتانی تمامی سطح خود را بعد از ۱۰ دقیقه پاک کنید.

اما اگر به دنبال یک راهکار شیمیایی برای از بین بردن چربی هود آشپزخانه هستید، توصیه ما این است که از پودرهای چند آنزیم و یا پودرهای ماشین لباسشویی استفاده کنید. با توجه به قوی بودن این مواد شوینده، سعی کنید که سطح خود را به آرامی پاک کنید تا به جلای آن صدمه‌ای وارد نشود.

تمیز کردن هود آشپزخانه را از بدنه شروع کنید 

هیچ وقت سخت نگیرید و قرار نیست که کار خیلی سختی انجام دهیم، فقط این نکته را به یاد داشته باشید که هود آشپزخانه از مواد مختلفی ساخته می‌شود و هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارد. بنابراین برای تمیز کردن هود آشپزخانه حتماً باید جنس به کار رفته در آن را به خاطر داشته باشید و با توجه به جنس بدنه آن، مواد شوینده و مواد ساینده را انتخاب کنیم. برای مواد استفاده شده در بدنه هود آشپزخانه سه گزینه داریم:

  • برای تمیز کردن هودهای پلاستیکی و وینیلی، می‌توانید از شوینده‌های همه کاره و یا آب صابون گرم استفاده کنید؛
  • برای هودهای آشپزخانه استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ، بهترین گزینه استفاده از آب صابون گرم است؛
  • برای هودهای آشپزخانه مس و برنجی باید از شوینده‌های مخصوص آنها استفاده کنید.

اما روش کار بدین صورت است که با استفاده از وسایل اسپری پاش یا افشانه باید مواد شوینده و تمیز کننده را بر سطح هود بپاشید و صبر کنید تا بر روی مواد آلاینده تأثیر بگذارد. بعد از ۲ تا ۵ دقیقه با استفاده از یک پارچه نرم و پنبه‌ای به راحتی می‌توانید تمامی مواد آلاینده را پاک کنید و در نهایت با استفاده از یک دستمال معمولی، سطح هود را خشک کنید. به همین راحتی!

نظافت بدنه 

هود آشپزخانه و تمیز کردن بدنه

مواد روغنی روی بدنه و چربی‌ها و کثیفی که روی پره‌های فن جمع شده است، گاهی آن قدر چسبناک هستند که به راحتی یا با استفاده از مایع ظرفشویی پاک نمی‌شوند. به کار بردن اسکاچ زبر هم ممکن است به خط و خش روی بدنه هودهای استیل منجر شود. در این مواقع می‌توانید با مواد شوینده‌ای مانند گاز پاکن بدنه را تمیز کنید. استفاده از پودر ماشین لباسشویی هم کارآمد است چون با موادی که دارند چربی را راحت‌تر در خود حل می‌کنند.

در بازار مواد شوینده، موادی به نام تترا هم موجود می‌باشد که می‌توانید از آن برای پاک کردن قسمت‌های شیشه‌ای یا استیل هود آشپزخانه استفاده کنید. فقط دقت کنید از این مواد برای پاک کردن هودهایی که بدنه پلاستیکی دارند استفاده نکنید.

یک راه آسان‌تر همان استفاده از اسپری معجزه آسایی است که بالا به آن اشاره کردیم. زیر کابینت هود یک دستمال پهن کرده و سطوح را به اسپری آغشته کنید، پس از ۵ دقیقه و قبل از خشک شدن اسپری با دستمال حوله‌ای سطوح را پاک کنید و از این کشف بزرگ خود خوشحال شوید. این روش برای هودهایی با بدنه آلومینیوم، استیل، برنج و مسی مناسب است و شاید برای برخی فلزات زینتی مناسب نباشد.

فیلتر 

هود آشپزخانه و فیلتر

فیلتر هود قلب آن است و بیشترین کثیفی را به خود جذب می‌کند. برخی از هودها فیلتر آلومینیومی یا فلزی دارند، اگر از این نوع هود دارید بسته به میزان استفاده، می‌توانید فیلتر را هر ماه یا چند ماه یکبار بشویید. یک راه آسان برای شستن فیلترهای فلزی استفاده از محلول جرم گیر فلزات است که می‌توانید به راحتی از مغازه‌ها یا فروشگاه اینترنتی بخرید. این محلول بدون ایجاد خوردگی، قطعات فلزی مانند آلومینیوم و استیل، برنج و … را جرم گیری می‌کند. کافیست فیلتر را درون یک سینی قرار داده و جرم گیر فلزی ضد چربی را روی شبکه‌های آن اسپری کنید. چربی‌ها بلافاصله شروع به جدا شدن از سطح فیلتر می‌کنند، بعد از ۵ دقیقه فیلتر را بشویید و از نتیجه شگفت زده شوید. تست اولیه روی سطح و استفاده از دستکش را فراموش نکنید، فیلترهای متالیک را می‌توانید به آسانی در ماشین ظرف شویی هم بشویید.

هودهایی که خروجی هوا ندارند از فیلتر زغالی برای جمع آوری هوا استفاده می‌کنند. فیلترهای زغالی قابل شست و شو نیستند و با کثیف شدن، اثر خود را از دست می‌دهد بنابراین برحسب میزان استفاده از آن‌ها، باید هرچند ماه یک بار آن‌ها را تعویض کنید. فیلترهایی از جنس الیاف هم، همین ویژگی را شامل می‌شوند. برخی از هودهای بازار مانند هود داتیس دارای نمایش گر هستند که در زمان لازم نسبت به تعویض فیلتر به شما هشدار می‌دهند.

تمیز کردن زیر هود آشپزخانه 

اگر خیلی وسواس ندارید، با انجام مرحله قبل می‌توانید تمیز کردن هود آشپزخانه را متوقف کنید و از دستگاه استفاده کنید. اما در برخی موارد، آلودگی سطح زیر هود آشپزخانه بسیار بالاست و مواد چربی زیادی در لایه‌های زیرین آن قرار دارد. در این صورت کار شما کمی پیچیده‌تر می‌شود و توصیه ما این است که تمیز کردن هود را در برنامه‌های ماهانه خود قرار دهید تا مجبور به استفاده از روش‌های پیچیده نشوید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.