توصیه‌های مهم درباره گردگیری

روی مبلمان و اثاث خانه روکش استفاده کنید

اگر می‌خواهید گرد و غبار و آلودگی کمتری وارد خانه شود و در خانه بماند، باید حین گردگیری نکاتی را رعایت کنید. در این مطلب به چند نکته مهم در این خصوص اشاره می‌کنیم.

از پادری استفاده کنید

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل خانه از دو پادری در ورودی خانه استفاده کنید. یکی بیرون از درب خانه و یکی داخل خانه، بدین صورت آلودگی، گرد و غبار، خاک و ذرات کمتری وارد خانه خواهد شد. از پادری استفاده کنید که بتواند ذرات و آلودگی کفش را به خود جذب کند و با ترددهای زیاد خراب نشود. این پادری‌ها باید مرتب شسته شوند. زود به زود آنها را بتکانید و جارو بکشید. پادری بیرون را فصلی بشویید و خشک کنید. بهتر است برای هر درب ورودی خانه هم پادری بیرونی و هم درونی داشته باشید.

فیلتر هوا را عوض کنید

به طور مرتب فیلترهای هوا را چک کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کنند. عمر فیلترهای هوا ۱ تا ۳ ماه است و باید همین که آلودگی و خاک راه فیلتر را بست، آن را عوض کنید. تعویض فیلتر هوا سبب می‌شود دستگاه تهویه بیشتر عمر کند. همچنین مصرف برق را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر این کیفیت هوای داخل خانه نیز بهتر خواهد شد (آسم و آلرژی را از خانه بیرون کنید).

پنجره‌ها را ببندید

با بستن پنجره‌ها دیگر گرد و خاک و آلودگی وارد خانه نمی‌شود. حداقل یک بار در سال درب و پنجره‌ها را خوب بررسی کنید تا مطمئن شوید خوب چفت می‌شود و چیزی از درز آنها وارد نمی‌شود. در و پنجره‌های قدیمی که عایق‌بندی خوبی ندارند تعویض و تعمیر کنید.

از ابزار مناسب استفاده کنید

ابزار و وسایل متنوعی برای گردگیری وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. از ابزار گردگیری مناسب با کارتان استفاده کنید. دستمال‌های میکروفایبر مناسب هستند زیرا کوچکترین ذرات را نیز پاک می‌کنند. گردگیر الکترواستاتیک هم بسیار محبوب است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند گرد و خاک را با جاروبرقی تمیز کنند (اشتباهات بزرگ در گردگیری را مطالعه کنید).

از روکش استفاده کنید

روی مبلمان و اثاث خانه روکش استفاده کنید تا از قرار گرفتن گرد و غبار روی اثاثیه منزل جلوگیری شود. علاوه بر این روکش مبلمان مانع از خراب شدن مبلمان می‌شود. روکش‌هایی انتخاب کنید که استفاده از آنها آسان باشد.

بیش از حد پولیش نزنید

اگر از پولیش یا روغن برای روی مبلمان و اثاثیه استفاده می‌کنید، حتما طبق دستورالعمل آن عمل کنید و زیاده از حد از آنها استفاده نکنید. استفاده نامناسب و زیاده از حد از این محصولات موجب خراب شدن مبلمان و پوسته شدن سطوح چوبی می‌شود. استفاده از دستمال میکروفایبر خشک کمک می‌کند گرد و غبار از روی مبلمان پاک شود و از پوسته شدن و برجا ماندن لکه روغن پولیش جلوگیری می‌کند (آیا دستمال میکروفایبر بهتر از دستمال معمولی است؟).

خراشیدگی روی چوب را تعمیر کنید

گردگیری زمان خوبی است تا هر خراش تازه‌ای که روی وسایل چوبی می‌بینید را تعمیر کنید. از یک ماژیک برای محو کردن خراشیدگی‌ها استفاده کنید. در زمان گردگیری هرگونه موم شمع، اثر سوختگی یا لکه‌های چسبنده را از روی مبلمان و اثاث خانه پاک کنید (کفپوش چوبی را چطور باید تمیز کرد؟).

از ورقه‌های پارچه‌ای نرم استفاده کنید

ورقه‌های پارچه‌ای نرم می‌توانند جایگزین پارچه‌های الکترواستاتیک باشند.

از بالا به پایین گردگیری کنید

سطوح را از بالا به پایین گردگیری کنید تا مجبور نباشید هر سطح را دو مرتبه گردگیری کنید. گاهی نیاز است ابتدا با دستمال خیس و سپس با دستمال خشک گردگیری کنید، اما همیشه ابتدا با دستمال خشک گردگیری کنید. مواظب باشید حتی اندکی نم روی سطوح چوبی باقی نماند زیرا چوب را لکه‌دار کرده و خراب می‌کند.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.