توصیه‌های کاهش وزن برای دیابتی‌ها

زیر نظر پزشک رژیم غذایی و ورزشی مناسب را دنبال کنید

کاهش وزن اضافی می‌تواند برای سلامت قلب و همچنین کل بدن بسیار مفید باشد، اما اگر دیابت دارید باید بدانید کاهش وزن برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به توصیه‌های کاهش وزن برای دیابتی‌ها می‌پردازیم:

تمرکز خود را بر عادت‌هایتان معطوف کنید، نه عدد روی وزنه

ورزش برای دیابتی‌ها

کم کردن وزن به همان اندازه مهم است که تغییر عادت‌های رفتاری. حتی بدون کم کردن وزن نیز، تغذیه سالم و ورزش می‌تواند قند خون، کلسترول، فشار خون، عادت‌های خواب و سطح انرژی را بهبود بخشد.

وعده‌های غذایی را حذف نکنید

وعده غذایی برای دیابتی‌ها

شاید برای کم کردن مصرف کالری تمایل پیدا کنید وعده‌های غذایی خود را حذف کرده یا آنها را جایگزین آب‌میوه کنید. اما خوردن غذای کامل حداقل ۴ تا ۵ ساعت یکبار در ثابت نگه داشتن قند خون بسیار مهم است. حتی گاهی آب‌میوه‌ها فاقد فیبر هستند و می‌توانند قند خون را به سرعت بالا ببرند. متخصصین تغذیه می‌توانند به شما کمک کنند مصرف کالری روزانه خود را پایین آورده و انتخاب های سالم‌تری داشته باشید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی دیابتی‌ها

ممکن است به نظر برسد حذف کربوهیدرات راه‌حل خوبی برای پایین آوردن قند خون و کاهش وزن است، اما می‌تواند مشکلات دیگری برای سلامتی ایجاد کند. اگر مردم فقط پروتئین و چربی بخورند، ممکن است بهبودی در قند خون خود مشاهده کنند اما در عوض کلسترول آنها نیز بالا می‌رود. فیبر که در منابع کربوهیدرات سالم مانند غلات کامل موجود است، کلسترول را پایین می‌آورد که برای سلامت قلب ضروری است.

فعالیت فیزیکی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

فعالیت فیزیکی دیابتی‌ها

اگر ورزش نمی‌کنید، باید حتما آن را در برنامه خود بگنجانید. می‌توانید با پیاده‌روی شروع کنید. توصیه می‌شود ۳۰ دقیقه ورزش در روز داشته باشید. می‌توانید از ۱۵ دقیقه شروع کرده و هر هفته ۵ دقیقه اضافه کنید. پس از ورزش، قند خون خود را چک کنید. انگیزه شما بیشتر خواهد شد وقتی ببینید قند خون شما ناگهان پایین آمده.

در صورت لزوم دوز داروها را تغییر دهید

دارو دیابتی‌ها

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که موجب می‌شود پانکراس شما انسولین ترشح کند، در صورتی که قصد تغییر در عادات غذایی خود دارید، باید آن را با پزشکتان در میان بگذارید. هر چه غذای کمتری بخورید، به انسولین کمتر و داروهای کمتری نیاز دارید. وقتی افراد انسولین خود را بر اساس میزان کربوهیدرات مصرفی‌شان تنظیم نمی‌کنند، برای تثبیت قند خون خود بیشتر می‌خورند که در نهایت منجر به اضافه وزن می‌شود. باید داروهای خود را مطابق با مصرف غذایتان تنظیم کنید نه چیز دیگری.

خواب کافی داشته باشید

خواب دیابتی‌ها

برای حفظ وزن مناسب، خواب از اهمیت زیادی برخوردار است. خواب، هورمون گرسنگی شما را تنظیم کرده و انرژی لازم برای ورزش به شما می‌دهد. اما معمولا خواب شب مسئله چالش‌برانگیزی برای بیماران مبتلا به دیابت است، به خصوص آنهایی که آپنه خواب دارند. کسانی که آپنه خواب دارند، در طول خواب نفسشان قطع می‌شود و دچار کمبود اکسیژن می‌شوند، از این رو دچار یک نوع شوک می‌شوند. این سبب آزاد شدن هورمون‌های استرس و درنتیجه بالا رفتن قند خون می‌شود. اگر خور و پف می‌کنید یا احساس می‌کنید همیشه در طول روز خسته هستید، برای بررسی وضعیت خواب خود با پزشکتان صحبت کنید (علائم و عوارض آپنه خواب).

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.